شماره ۱۰۹۶

افسردگی و خطر بروز سکته‌‌های‌قلبی و مغزی

پزشکی امروز

افسردگی و خطر بروز سکته‌‌های‌قلبی و مغزی

افسردگی و شناسه‌های آن با بالا‌رفتن سن افزایش می‌یابند و در افراد میانسال و سالخورده با سکته‌ی‌مغزی و بیماری قلبی مرتبط شده‌اند. اما اینکه آیا افسردگی و نشانه‌های آن از عوامل خطرساز این دو‌بیماری خطرناک می‌باشند، هنوز واضح نیست. در یک بررسی جدید که در مجله‌ی انجمن طب سالمندان آمریکا منتشر‌شد، محققان اثر افسردگی را بر بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی در افراد سالخورده بررسی‌کردند.

پژوهشگران۷۳۱۳ فرد بالغ را که بین سال‌های‌۱۹۹۹‌و ۲۰۰۱ از ۳ شهر بزرگ فرانسه انتخاب شده بودند، مورد‌ارزیابی قرار‌دادند. هیچ‌یک از این افراد در شروع بررسی سابقه‌ی بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی و زوال‌عقل را نداشتند. در ابتدای بررسی، محققان با شرکت‌کنندگان مصاحبه‌کردند. این افراد ۲، ۴‌و ۷‌سال پس‌از مصاحبه‌ی اولیه، دوباره کنترل شدند. پژوهشگران علاوه‌بر‌ وضعیت سلامت‌روانی شرکت‌کنندگان، میزان قند‌خون و کلسترول را نیز آزمایش‌کرده و پرسش‌هایی در ارتباط با تاریخچه‌ی پزشکی و داروها و وجود یا عدم وجود نشانه‌های افسردگی نیز از آنان به‌عمل آوردند.

حدود ۳۰درصد از زنان و ۱۵‌درصد از مردان در شروع بررسی، نشانه‌های زیادی از افسردگی را بروز دادند و محققان در‌هر پیگیری دریافتند که حدود۴۰درصد از افرادی‌که نشانه‌ی شدید افسردگی داشتند، بهبود یافته و تقریباً همین میزان از افراد دچار افسردگی شدند. در تمام جلسات، کمتر‌از ۱۰درصد از شرکت‌کنندگان برای افسردگی دارو مصرف می‌کردند.

محققان دریافتند که خطر سکته‌ی‌مغزی و بیماری قلبی طی این ۱۰‌سال بررسی، در افراد ۶۵ ساله یا سالخورده‌تر که در ۱، ۲، ۳ یا ۴ ‌جلسه‌ مصاحبه نشانه‌های شدید افسردگی داشتند به‌ترتیب 1۵‌درصد، 32درصد، 52درصد و 75درصد بیشتر بود. بنابراین، افسردگی می‌تواند عامل خطری برای بروز بیماری قلبی یا سکته‌ی مغزی باشد و به پیشنهاد محققان‌، پزشکان باید به نشانه‌های افسردگی در افراد سالخورده‌ی تحت مراقبتشان توجه بیشتری داشته‌باشند.

 

تعداد بازدید : 1060

ثبت نظر

ارسال