شماره ۱۰۵۷

تأثیر ژن خطر‌ساز اسکیزوفرنی بر مغز

دکتر مهدیه سوئزی - ژنتیک

تأثیر ژن خطر‌ساز اسکیزوفرنی بر مغز

دانشمندان برای اولین‌بار نحوه‌ی تأثیر اختلال یک ژن کلیدی درگیر در بیماری‌های روانی را بر مغز نشان داده‌اند.

این کشف را می‌توان در آینده برای کمک به توسعه‌ی داروهای روانپزشکی به‌کار برد.

ژن DISC1، یک عامل خطر برای برخی‌از بیماری‌های روانی ازجمله اسکیزوفرنی، افسردگی و اختلال دو‌قطبی است.

پژوهش‌های تصویربرداری از مغز نیز نشان داد‌ه‌اند که این بیماری‌ها شامل تغییرات در ساختار وعملکرد اتصال مغزی (Connectivity of brain) هستند.

بررسی ژنتیکی چندین نسل از یک خانواده‌ی اسکاتلندی که مبتلا به این بیماری‌های روانی بوده‌اند، ارتباط این بیماری‌ها را با اختلال در ژن DISC1 نشان داده‌است؛ هرچند که چگونگی آن روشن نیست.

دانشمندان علوم اعصاب برای اولین‌بار نشان‌داده‌اند که اختلال در این ژن خطرساز کلیدی، سازمان‌دهی شبکه‌های عملکردی مغز را به‌طور قابل‌توجهی تغییر می‌دهد.

اطلاعاتی که محققان در دست دارند به‌طور دقیق نشان‌می‌دهد که اختلال DISC1 یک رویداد مولکولی کلیدی است که ممکن‌است در بروز تغییرات مرتبط با بیماری‌های عملکرد مغز نقش داشته باشد و نقایص عملکرد مغز و اتصال عملکردی ناشی‌از اختلال در DISC1 و مرتبط با طیف وسیعی از اختلالات روانی را نیز ازطریق این بررسی‌ها تعریف می‌کنند.

این موارد شامل تغییرات مربوط به اسکیزوفرنی درساختارمغز، اختلال عملکردی شبکه‌ی اتصال مغزی وعملکردسیستم انتقال‌دهنده‌‌ی عصبی گلوتامات (glutamate neurotransmitter) است.

این یافته‌ها به موازات تغییرات مشاهده‌شده در مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به‌دست‌آمده و می‌تواند مسیر را به‌سوی توسعه‌ی درمان‌های دارویی جدید هموار نماید.


تعداد بازدید : 858

ثبت نظر

ارسال