مصرف مکمل ها خطری جدی برای جوانان

Journal of Adolescent Health

مصرف مکمل ها خطری جدی برای جوانان

مکمل­های غذایی در مقایسه با ویتامین­ها زمینه ساز خطر بروز حوادث پزشکی حاد در جوانان می گردند. همین خبر زنگ خطری برای ورزشکاران جوانی است که بدون الگو و بی رویه به مصرف مکملهای ورزشی می پردازند.

دوشنبه 3 تیر 1398 ساعت 17:33
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

مکمل­های غذایی در مقایسه با ویتامین­ها زمینه ساز خطر بروز حوادث پزشکی حاد در جوانان می گردند. همین خبر زنگ خطری برای ورزشکاران جوانی است که بدون الگو و بی رویه به مصرف مکملهای ورزشی می پردازند.مکمل­هایی که با هدف ساخت ماهیچه، کاهش وزن و افزایش انرژی روانۀ بازار می گردند، تا میزان سه برابر عامل بروز مشکلات شدید پزشکی از جمله بستری شدن در بیمارستان و درنهایت مرگ می شوند. مطابق آمار مکمل­هایی که با عنوان پاکسازی رودۀ بزرگ و بهبود عملکرد جنسی به فروش می­رسند تقریبا دو برابر خطر ایجاد مشکلات شدید پزشکی را افزایش دادند.از این رو پژوهشگران خواستار تنظیم بهتر و کاهش دسترسی نوجوانان و جوانان به این مکمل­ها شدند.

مکمل­های غذایی

مولف ارشد این پژوهش S. Bryn Austin، ScD این گونه عنوان می نماید: چگونه می­توانیم کماکان به تولیدکنندگان این محصولات و خرده ­فروشانی که از آن سود می­برند اجازه دهیم که با جان جوانان بازی کنند؟ اکنون برای سیاست­گذاران و خرده­فروشان زمان مناسبی است که برای حفاظت از کودکان و مصرف­کنندگان تمام گروه­های سنی اقدامات قاطعی صورت دهند.وی افزود، پزشکان مصرف این نوع از مکمل­ها را هیچگاه توصیه نمی نمایند. بسیاری از این محصولات دارای برچسب­های گمراه­کننده­ای هستند و ممکن است با داروهای تجویزی، استروئیدها، فلزات سنگین، آفت­کش­ها و سایر موادی که می­توانند به سلامتی آسیب برسانند، آلوده شوند. آلاینده­های موجود در مکمل­ها ممکن است با آسیب کبد، نارسایی کلیوی، آریتمی قلبی، تشنج،عوارض جانبی عصب­شناختی، و سایر عوارض جانبی شدید از جمله مرگ مرتبط باشد.

برخلاف میزان محبوبیت این مکمل­ها، قوانین ایمنی و محدودکننده اندکی روی آنها وضع گردیده است. قانون آموزش و بهداشت مکمل غذایی (DSHEA) که در سال 1994 وضع شده­است سازمان غذا و داروی (FDA) را از غربالگری مکمل­ها از نظر ایمنی و اثربخشی منع کرده­است. در نتیجه، FDA بر یک سیستمی متکی است جهت حصول اطمینان از میزان سلامت و ایمنی دارو ، تسلیم تولیدکنندگان آن محصول می گردد. سازمان غذا و دارو هشدارهای بی­شماری را پیرامون مکمل­های بفروش رسیده با هدف کاهش وزن، عضله­سازی یا عملکرد ورزشی، عملکرد جنسی، و انرژی­زایی صادر کرده­است، و این محصولات دارای توزیع گسترده­ای در بازار هستند و توسط جوانان مورد استفاده قرار می­گیرند. بنابراین عواقب این مکمل­ها برای سلامتی­شان چیست؟

عواقب تاثیر مکملها بر سلامت بدن :

محققان در این پژوهش ، گزارش عوارض جانبیِ مصرف مکملهای غذایی را در ژانویه 2004 و آوریل 2016 توسط سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار دادند.

آنها خطر نسبی عارضه های پزشکی حادِ مرتبط با مکمل­های غذایی را در مقایسه با ویتامین­ها در اشخاص تا 25 سال مورد ارزیابی قرار دادند که شامل مکمل­های فروخته شده برای کاهش وزن، پاکسازی رودۀ بزرگ، عضله­ سازی، بهبودعملکرد جنسی، انرژی­زایی و سایر اهداف هستند. تعریف حوادث پزشکی حاد از نظر محققان این پژوهش تحت عنوان مرگ، ناتوانی، رخدادهای تهدید کنندۀ حیات، بستری شدن در بیمارستان، مراجعه به اورژانس، یا انجام مداخلاتی برای جلوگیری از ایجاد معلولیت­های دائمی تعریف شدند.

روی هم رفته، محققان  1392 عارضۀ جانبی مرتبط با مکمل­های غذایی را شناسایی نمودند، که در این میان 977 مورد شامل مصرف یک نوع مکمل است.

در میان عوارض جانبی مرتبط با مصرف یک نوع مکمل، 40 درصد شامل عوارض پزشکی حاد است که شامل 22 مورد مرگ و 39 مورد عوارض تهدید کنندۀ حیات است.

در مقایسه با ویتامین­ها، خطر نسبی در عوارض جانبی حاد 2.7 (95٪ فاصله­ی اطمینان [CI]، 1.9-4.0) برای مکمل­های عضله­سازی، 2.6 (95٪ فاصله­ی اطمینان، 1.9- 3.6) برای مکمل­های انرژی­زا، و 2.6 (95٪ فاصله­ی اطمینان، 1.9- 3.4) برای مکمل­های کاهش وزن است.

خطر نسبی (RR) نیز برای مکمل­های به فروش رسیده برای عملکرد جنسی (RR, 2.4؛ 95% CI، 1.3-4.3)، پاکسازی رودۀ بزرگ (RR, 1.7؛ 95% CI، 1.0- 2.8)، و سایر دلایل (RR, 1.5؛ 95% CI، 1.1- 2.1) بطور چشمگیری بالا بود.

بالاترین فراوانی عوارض جانبی برای اشخاصی بود که در سنین 18 تا 25 سال بودند. در این گروه سنی، عوارض جانبی با توجه به مکمل­های کاهش وزن بالاترین شیوع را داشتند.

محققان بیان کردند که این یافته ها ، توصیه­های آکادمی پزشکان اطفال آمریکا مبنی بر اینکه مکمل­های غذایی خطرناک هستند و نباید برای کاهش وزن یا عضله­سازی مورد استفاده قرار گیرندرا تایید می نمایند.

نتیجه :

با ادامه رشد صنعت مکمل­های غذایی، تلاش­هایی که با هدف کاهش دسترسی و مصرف، اجرای قاطع قوانین و ارائۀ هشدارهای صریح پیرامون خرید مکمل­ها انجام می­شوند در جلوگیری از ایجاد عوارض پزشکی حاد در میان کودکان، نوجوانان و جوانان و مصرف­کنندگان کلی مهم­تر از سایر مسائل هستند.

محدودیت های کارآزمایی:

این ارزیابی محدود به عوارض جانبی گزارش شده به FAERS است و بنابراین ممکن است شمار عوارض جانبی مرتبط با مکمل­های غذایی را دست کم بگیرد.ویتامین­ها به عنوان یک گروه مرجع مورد استفاده قرار گرفتند، اما آنها نیز دارای عوارض جانبی هستند.

 

تعداد بازدید : 1074

ثبت نظر

ارسال