شماره ۱۰۹۲

داروساز و فشارخون

دکتر سهیلا شمیمی‌نسب - داروساز

نتیجه‌ی پژوهش‌های دانشگاه آیووا (Iowa) حاکی از آن است که می‌توان فشارخون‌های مقاوم را بهتر کنترل نمود. بیش‌از ۴۰ ‌سال است اذعان داریم که افزودن یک پزشک داروساز به تیم مراقبت‌های پزشکی، موجب بهبود کنترل فشارخون و کنترل بسیاری از بیماری‌های مزمن می‌گردد.

البته، شواهد اندکی در‌دست است تا نشان‌دهد که چنین برنامه‌هایی می‌تواند در د‌رمانگاه‌های مختلف و با توزیع گسترده‌ی جغرافیایی اجرا شود و به تعداد زیادی از مناطق کم‌جمعیت نیز خدمات‌رسانی نماید. رسیدن به نتیجه‌ی نهایی، نیاز به پایان دوره‌ی ۲‌ساله‌ی این ارزیابی دارد. فشارخون بالا خطر سکته‌ی مغزی و بیمارهای قلبی را افزایش می‌دهد. بر‌اساس بررسی‌های مراکز کنترل بیماری‌ها (CDC)، از هر‌ ۳ آمریکایی بالغ، ۱‌تَن مبتلا به فشارخون بالا می‌باشد و تنها کمی بیش‌از نیمی‌از این افراد فشارخون خود را تحت‌کنترل دارند. بر‌اساس  بررسی این مراکز درسال‌۲۰۰۷ در آیووا، بیش‌از یک‌چهارم از جمعیت اعلام‌کردند که مبتلا به فشارخون بالا بوده‌اند.  

پژوهشگران دانشگاه آیووا برای این ارزیابی از ۶۲۵ بیمار از نژادهای مختلف و با فشارخون بالای کنترل‌نشده از ۳۲ درمانگاه در ۱۵ ایالت آمریکا ثبت‌نام کردند. سپس توانایی بیماران در کنترل فشارخون خود را پس‌از دریافت کمک از تیم‌پزشکی (که شامل داروساز نیز بود) در‌مقایسه با بیمارانی که صرفاً تحت‌درمان پزشک قرار‌داشتند، ارزیابی‌ نمودند. پژوهشگران میزان کنترل فشارخون بیماران و میزان مراقبت‌های دریافتی آنها و نحوه‌ی تبعیت آنها از توصیه‌های دارویی را دراین ارزیابی ‌سنجیدند. این ارزیابی درطول مدت ۳سال از مارس ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۵ انجام گرفت.

دراین بررسی روشن شد که فشارخون سیستولیک بیمارانی‌‌که حدود ۹ ‌ماه با تیم‌پزشکی شامل‌بر داروساز بالینی سروکار داشتند، در‌مقایسه با بیمارانی‌که در‌طول این مدت ارتباطی با داروساز بالینی نداشتند تا mmHg‌ 6.1 کاهش ‌داشت؛ که این کاهش می‌تواند احتمال مرگ ناشی‌از سکته‌ی مغزی را درحدود ۲۳ ‌درصد کاهش‌دهد.

بیماران تحت مراقبت تیم‌های پزشکی شامل‌بر داروساز، طی این ۹ ماه به‌طور میانگین حدود ۴/۹ برابر داروهایشان را منظم‌تر مصرف‌کرده بودند که از این میان، 3نمونه شامل افزایش دوز دارو و یا افزودن داروی جدید بود. درحالی‌که در مورد بیمارانی‌که تنها تحت‌نظر پزشک خود قرارداشتند، غالباً به یک داروی بیمار توجه شده بود و کمتر مشاهده‌شد که داروی بیمار افزایش دوز یافته و یا داروی جدیدی به رژیم دارویی بیمار اضافه شده باشد.داروسازان بالینی قادرند تا از‌طریق ساماندهی داروهای فشارخون برای هر‌بیمار و صرف وقت اضافی جهت آموزش بیماران در‌خصوص چگونگی کاهش فشارخونشان، با تیم مراقبت پزشکی فشارخون همکاری مؤثری داشته باشند.امروزه این همکاری و همگامی داروساز بالینی در درمان تمام بیماری‌ها، به‌ویژه در زمینه‌ی بیماری‌های صعب‌العلاج، بیشتر مورد توجه قرارگرفته‌ است.

 

تعداد بازدید : 1064

ثبت نظر

ارسال