شماره ۱۰۶۵

آسپیرین و پیشگیری از سرطان پستان

پزشکی امروز

آسپیرین و پیشگیری از سرطان پستان

طبق یافته‌های جدید، مصرف یک آسپیرین در روز ممکن است بتواند سد راه پیدایش سرطان پستان شود.

دوز روزانه‌ی آسپرین‌ که یک داروی معمول مورد استفاده برای تسکین درد و جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی است، می‌تواند از ایجاد و عود سرطان‌پستان در زنان جلوگیری ‌کند.

سرطان‌پستان‌پس‌از سرطان ‌پوست، شایع‌ترین سرطان برای زنان در آمریکا است و تخمین زده می‌شود که تا پایان امسال بیش از ۲۳۰۰۰۰ مورد سرطان پستان تشخیص داده شود که بیش از ۴۰۰۰۰تن از این بیماران فوت می‌نمایند. تومورها در موش‌های مبتلا به سرطان‌پستان تهاجمی‌که دوز پایین آسپرین روزانه مصرف می‌کردند، ۴۷درصدکوچک‌تر از گروه کنترل بود.

مصرف منظم آسپیرین با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌روده‌ی بزرگ در زنان مرتبط است و همینطور بررسی دانشگاه تگزاس در آستین در سال‌۲۰۱۴ نشان‌داد که مصرف منظم آسپیرین می‌تواند عود سرطان‌پستان در زنان چاق و دچار اضافه‌وزن را به نصف برساند.

محققان برای این بررسی، تحقیق روی چگونگی تأثیر آسپرین بر سلول‌های انکوبه‌شده‌ی سرطان‌پستان‌درظروف آزمایشگاهی و تومورهای سرطان ‌پستان در مدل‌های موشی را شروع کردند. دوز پایین آسپرین روزانه، رشد تومور را در مدل‌های موشی مبتلا به ‌سرطان‌پستان تقریباً به نصف‌رساند.

محققان سلول‌های انکوبه‌شده‌ی سرطان‌پستان را در انکوباتور در ۹۶ظرف جداگانه آزمایش کردند و هر‌یک را در‌معرض دوزهای مختلف استیل سالیسیلیک اسید یا آسپرین قرار‌داد و دریافتند که آسپرین، بیشتر سلول‌های سرطان‌پستان را می‌کشد و سلول‌هایی که کشته نمی‌شوند نیز دیگر قادر به رشد نیستند. سپس پنج موش مبتلا به‌تومورهای سرطان‌پستان تهاجمی ‌را به‌مدت 15‌روز تحت مصرف دوز روزانه‌ی آسپرین قرار‌دادند. دوز دریافتی آنها معادل ۷۵میلی‌گرم در انسان است (دوز پایین).

در پایان‌15‌روز، اندازه‌ی تومور موش‌های درمان‌شده را با پنج موش مبتلا به سرطان تهاجمی ‌پستــان کــه آسپیـرین دریـافت نمـی‌کـردند،مقـایسـه‌نمـودند‌‌ و دریافتند که تومورهای موش‌های دریـافت‌کننــده‌ی‌آسپیـریـن، ۴۷درصد کوچک‌تر از موش‌های درمان نشده با آسپیرین بود.

سپس به‌مدت ۱۰‌روز و قبل‌از قرار‌دادن گروهی از موش‌های سالم در‌معرض سلول‌های سرطان‌پستان، یک دوز روزانه‌ی آسپرین را به آنها دادند. موش‌هایی که آسپرین دریافت‌کرده بودند میزان بسیار پایین‌تری از رشد سرطان را در‌مقایسه با گروه کنترل نشان‌دادند.

آسپـرین موجب انسـداد فعالیـت خـود تجدیدشـونـدگی (Self-renewal activity) سلول‌های سرطان‌پستان می‌شود که در واقع آنها نمی‌توانند رشد کنند یا تقسیم شوند. به‌این‌ترتیب، محققان بر‌این باورند و یافته‌های آنها نشان‌می‌دهد که دوز روزانه‌ی آسپیرین ممکن‌است یک راهکار پیشگیری مؤثر در‌برابر سرطان ‌پستان باشد.

در اینجا دو‌بخش وجود دارد؛ هم‌می‌توان‌آسپرین‌را‌پس‌از شیمی‌درمانی برای جلوگیری از عود و حفظ فشار بر تومور تجویز‌کرد که در آزمایشگاه و مدل موشی مؤثر بوده است و هم می‌توان به‌صورت پیشگیرانه(Preventatively) از آن استفاده کرد.

افراد باید قبل‌از مصرف دوز روزانه‌ی آسپیرین با پزشک خود مشورت‌کنند زیرا داروی فوق دارای عوارض‌جانبی بالقوه مانند خونروی داخلی نیز می‌باشد و با‌این‌حال مزایای مصرف منظم آسپیرین بیشتر از خطرات آن است.

با‌این‌حال لازم‌ به‌ذکر است که همه‌ی افراد می‌توانند واکنش‌های مختلفی به دارودرمانی داشته باشند و باید قبل از شروع هر‌نوع برنامه‌ی دارویی از پزشک خود مشاوره بگیرند.

Ref: Cancer Research unit Kansas Medical center 12 June 2015

 

تعداد بازدید : 1336

ثبت نظر

ارسال