شماره ۱۰۶۵

ال-کارنیتین برای گرفتگی عضلانی در بیماران مبتلا به سیروز

پزشکی امروز

در بیماران سیروزی به‌طور شایع گرفتگی عضلانی‌(muscle cramps) رخ‌می‌دهد و با کاهش کیفیت زندگی همراه است. این عارضه به‌طور معمول به‌عنوان انقباضات دردناک غیرارادی ماهیچه‌ها طی استراحت یا خواب که برای چند ثانیه یا دقیقه به طول می‌انجامد توصیف می‌شوند  و خود محدودشونده (self-limiting) نیز می‌باشند. مکانیزم آن روشن نیست اما شامل نقایصی در متابولیسم انرژی، اختلال در وضعیت و حجم الکترولیت‌ها و احتمالاً عملکرد نامناسب عصبی می‌شود. نقص کارنیتین می‌تواند بر متابولیسم انرژی تاثیر داشته باشد و از این رو سبب گرفتگی ماهیچه می‌شود.

در یک بررسی بدون شاهد، محققان کارایی یک دوره‌ی ۸ هفته‌ای ال‌کارنیتین (۳۰۰ میلی‌گرم، ۳یا‌ ۴‌بار در روز) را در ۴۲ بیمار مبتلا به سیروز که در ۴ هفته‌ی گذشته بیش‌از دوبار دچار نشانه‌های گرفتگی عضلانی شده بودند بررسی کردند. بیماران دفعات و زمان گرفتگی‌ها را در پرسشنامه‌ها و شدت‌گرفتگی را توسط یک مقیاس آنالوگ دیداری (VAS) گزارش‌کردند. پس‌از ۸ هفته درمان، متوسط دفعات گرفتگی عضلانی به مقدار معنادار از ۵/۱ ( انحراف معیار ۵/۹) به ۱/۷ (انحراف معیار۳) در هفته کاهش یافت. گرفتگی‌ها در ۸۸/۱ درصد از بیماران کاهش یافتند و در ۲۸/۶ درصد از بیماران کاملاً رفع شدند.

امتیاز VASز(Visual analog scale) (که در ۳۱بیمار ارزیابی‌شد) در خط مبنای ۶۹/۶( SD,22.5) بود و پس‌از ۸هفته به شکل معنادار به ۲۶/۲(SD, 29.1) کاهش‌یافت. بیمارانی‌که دوزهای روزانه‌ی بالاتر ال‌کارنیتین دریافت‌کردند، دارای نرخ بسیار بالاتری از کاهش گرفتگی عضلانی ( ۴۳درصد در‌مقابل ۱۰/۵درصد) و امتیاز VAS پایین‌تر بودند (P=0.003).

 Ref: Hepatology Feb 2015

 

تعداد بازدید : 1211

ثبت نظر

ارسال