شماره ۱۰۶۱

دوز کامل و نیم دوز کلاریترومایسین در روشهای درمان سه‌گانه برای H.pylori

پزشکی امروز

در یک فراتحلیل‌(meta-analysis)، تأثیرگذاری نیم ـ دوز با دوز کامل برابر بود و بی‌خطرتر هم محسوب می‌شود، اما هیچ کدام به نرخ ریشه‌کنی قابل‌قبولی دست نیافتند.
درمان سه‌گانه‌ی استاندارد برای عفونتHelicobacter pylori‌، اغلب کلاریترومایسین را شامل می‌شود. در روش‌های مختلف از دوزهای مختلفی استفاده شده‌است. محققان، فراتحلیلی از تحقیقاتی را انجام‌دادند که تأثیرگذاری و اثرات نامطلوب روش‌های درمانی با استفاده از دوز کامل کلاریترومایسین و کلاریترومایسین نیم ـ دوز را با‌هم مقایسه می‌کنند.
۱۹ آزمایش کنترل شده‌ی تصادفی در این فراتحلیل در‌برگرفته شدند که آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، دوزهای مختلف کلاریترومایسین و دوره‌ها‌ی درمانی متفاوت را نشان‌می‌دادند. نرخ موفقیت کلی قصد ـ درمان (intention-to-treat) برای دوز کامل کلاریترومایسین و نیم ـ دوز کلاریترومایسین مشابه بود (۸۳/۴درصد و ۸۲/۵درصد). نرخ‌های ریشه‌کنی نیز در تحلیل بر‌مبنای پروتکل مشابه بودند. تفاوتهایی بنیادین بین پژوهش‌های مورد بررسی در‌این تحلیل مشاهده‌شد. زیرگروه از قبل برنامه‌ریزی شده و تحلیل‌های حساسیت، نتایج را تغییر ندادند. در مقایسه با درمان به‌وسیله‌‌ی دوز کامل، میزان خطر عوارض نامطلوب در درمان با نیم ـ دوز به میزان چشمگیری پایین‌تر بود (۲۹درصد درمقابل ۴۴درصد؛ خطر نسبی، ۰/۶۷درصد).

Aliment Pharmacol Ther 2015 May

 

تعداد بازدید : 1048

ثبت نظر

ارسال