شماره ۱۰۵۶

ایپکا و پیشگیری‌از سرطان مثانه

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

ایپکا و پیشگیری‌از سرطان مثانه

شربت‌ایپکا(IPECAC) نوعی درمان خانگی قدیمی است. زمانی که به‌عنوان دارویی برای مسمومیت‌های ناگهانی جای خود را در قفسه‌های دارو باز کرد، نویدبخش داروی جدید شیمی‌درمانی برای سرطان مثانه شد.

شربت‌ایپکا سال‌ها قبل به‌عنوان دارویی تهوع‌آور در درمان مسمومیت‌ها استفاده می شد.

اینک پژوهش صورت گرفته در مرکز پزشکی دانشگاه لویولا به این نتیجه رسیده است که ماده‌ی مؤثر شربت‌ایپکا، به‌ویژه زمانی که با داروی متداول شیمی درمانی ترکیب شود، به‌طور مؤثری مانع رشد سلول‌های سرطانی مثانه می‌شود.(این بررسی قبل از چاپ در مجله‌ی اورولوژی، به‌صورت آنلاین منتشر شد).

ماده‌ی مؤثر شربت ایپکا از گیاه‌گلدار ایپکا(Psychotria Ipecacuanha) گرفته می‌شود. این دارو دیگر در زمینه‌ی تهوع‌آوری تجویز نمی‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان‌داده است که استفراغ بعد از مصرف سم نه تنها کمکی به درمان نمی کند، بلکه ممکن‌است مضر هم باشد. به‌علاوه، این دارو ممکن است توسط افراد مبتلا به اختلالات خورد و خوراک (Anorexia & Bolimia) مورد سوء‌مصرف قرار‌ بگیرد.

براساس دو مقاله‌ی کوچکی که در سال های 1969 و 1970 به‌چاپ رسیدند، ماده‌ی مؤثر شربت ایپکا به‌نام امتین دیهیدروکلراید، به‌درمان سرطان مثانه کمک می کند. نتایج بررسی‌های اخیر نشان‌داده است که امتین حتی می‌تواند سلول‌های سرطان‌خون را نیز از بین ببرد.

محققان دانشگاه‌لویولا در پژوهشی جدید، خطوط سلولی طبیعی و سرطانی‌مثانه را در معرض امتین تنها و امتین همراه با سیزپلاتین قرار دادند. (سیزپلاتین داروی متداول شیمی درمانی جهت بهبود سرطان مثانه است)

این بررسی برای اولین بار به نتایج زیر دست یافت:

• امتین به تنهایی مانع تکثیر سلول‌های سرطانی مثانه می‌شود.

• امیتن در ترکیب با سیزپلاتین، در مقایسه با امتین تنها یا سیزپلاتین تنها، عملکرد بهتری در‌زمینه‌ی منع تکثیر سلول‌های سرطانی مثانه دارد.

• تأثیر امتین بر سلول‌های طبیعی اندک است.

سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در میان مردان و نهمین سرطان شایع در میان زنان است. البته حتی با جراحی‌های تهاجمی و یا شیمی درمانی نیز میزان بقای پنج‌ساله برای بیمارانی که در مراحل پیشرفته‌ی سرطان مثانه قرار دارند، حدود 4 تا 20درصد است.

براساس اظهارات دکتر گوپتا: «نیاز مبرمی به ترکیبات دارویی جدید داریم. بررسی‌های‌ما نشان داده است که ترکیب امتین با سیزپلاتین بسیار سودمند است و ارزش آن را دارد که آزمایش‌های بالینی بیشتری‌در این زمینه صورت گیرد.»



تعداد بازدید : 1655

ثبت نظر

ارسال