شماره ۱۰۵۵

درمان دارویی و مدیریت مالاریا (۳) (بخش پایانی)

دکتر گیتی حاجبی - داروساز

آنتی‌مالاریا‌های خاص:

این عوامل با تمرکز در وزیکل‌های اسید ‌وفیل انگل، رشد آن را مهارکرده و pH داخلی ارگانیسم را افزایش می‌دهند.‌آنها همین‌طور مانع استفاده از هموگلوبین و متابولیسم انگل می‌شوند.

کلـروکیـن فـسفـات: {Chloroquine phosphate (aralen)n}

کلـروکیـن فــسـفــات علیـه P.vivax, P. ovale, P. malariae  و P.falciparum حساس به دارو مؤثر است. برای پروفیلاکسی یا درمان می‌تواند به‌کار رود.

کینین{Quinine (qualaquin)n}:

کینین که برای درمان مالاریا استفاده  می شود و نقشی در پروفیلاکسی ندارد.

با یک‌داروی دوم در P. falciparum مقاوم به دارو استفاده می شود. برای پارازیت‌های مقاوم‌به دارو،داروی‌دوم، doxycycline، tetracycline،  pryimethamine- sulfadoxine یا clindamycine است.

کینیــدیــن‌گـلوکـونــات (Quinidine gluconate):

کینیدین‌گلوکونات برای مالاریای شدید یا کمپلیکه و در الحاق باdoxycycline،‌tetracycline‌یا clindamycine به‌کار می‌رود.

کینیدیــن گلوکونــات می‌تواند به‌صورت داخل‌وریدی (IV) تجویز شود و تنها مشتق کینین تزریقی قابل دسترس در آمریکا است.

داکســـی‌سیــکــلیــن {Doxycycline (vibramycin)n}:

داکسی سیکلین برای پروفیلاکسی یا درمان مالاریا استفاده می‌شود.

وقتی برای درمان مالاریای P. falciparum استفاده می‌شود، دارو باید جزئی از درمان‌ترکیبی باشد (معمولاً با کینین یا کینیدین).

تتراسیکلین (Tetracycline):

تتراسیکلین ممکن‌است به‌طور اختصاصیprogeny apicoplast gens را آسیب بزند و منجر به تقسیم سلولی غیرنرمال آنها شود.

از‌دست‌دادن عملکردapicoplast در progeny پارازیت‌های تحت درمان، منجر‌به کاهش سرعت، اما افزایش قدرت اثر ضد مالاریای دارو می‌شود.

کلیندامایسین (Clindamycin):

کلیندامایسین‌بخشی‌ازدرمان ترکیبی‌برای‌مالاریای‌ مقاوم به دارو (معمولاً با کینـیــن‌ یا کینیـدین) است. کلیندامایسین‌یک‌عامل خوب دوم در بیماران باردار است.

مفلوکین (mefloquine):

مفلوکین به‌عنوان یک شیزونتیسید (Schizonticide) خون عمل می‌کند.

ممکن‌است با بالابردن pH داخل وزیکل‌های اسیدوفیل انگل عمل‌کند. مفلوکین از نظر ساختمانی شبیه کینین است و برای پروفیلاکسی یا درمان مالاریای مقاوم  به دارو استفاده می‌شود. ممکن‌است موجب واکنش‌های عصبی روانی شود و نباید برای پروفیلاکسی در بیماران مبتلا‌ به سابقه‌ی فعال یا اخیر افسردگی، اختلال اضطراب منتشر(GAD)، شیزوفرنی یا سایر سایکوزها تجویز شود.

آتـوواکــن و پــروگوانیــل {Atovaquone&proguanil (Malarone)e}:

آتوواکن ممکن‌است آنزیم‌های متابولیک را مهار‌کندکه به نوبه‌ی خود مانع رشد میکروارگانیسم می‌شود.

مورد‌استفاده برای بیماران خردسال است و ایـــن‌تــرکیـب بایــد بــرای  P. falciparum بدون عارضه و همین‌طور در ترکیب با کلروکین استفاده شود.

این ترکیب در آمریکا برای پروفیلاکسی و درمان مالاریای مقاوم به کلروکین ملایم تأیید شده است. ممکن‌است برای بیمارانی که از مناطق با مالاریای مقاوم به کلروکین باز گشته‌اند و کسانی که مفلوکین را نمی توانند تحمل کنند، یک انتخاب خوب پروفیلاکسی باشد. هر قرص ترکیبی از 250mg atovaquone و 100mg proguanil hydrochloride است. دوزاژ برای کودکان بر اساس وزن بدن است; در کودکان با وزن ۴۰kg یا کمتر، یک قرص کودک (با دوز کمتر) + 62.5mg atovaqune 25mg proguanil hydrochloride  در دسترس است.

پریماکین (Primaquine):

پریماکین برای استفاده‌ در درمان مرحله‌ی اریتروسیتیک مالاریا نیست. مصرف دارو برای پیشگیری ‌از عود  در مرحله‌ی هیپــنــوزوئــیـت P. vivax و P. ovale است.

آرته‌متـر و لومه فـــانتــرین artemether&lumefantrine (coartem)m:

این داروی ترکیبی برای درمان مالاریای حــاد بـــدون‌عارضـــه‌ی P.falciparum به‌کـــار‌ می‌رود. حاوی نسبـت ثـابــت artemether 120mg& lumefantrine 20mg (نسبت ۱/۶) است.  هردو جزء ترکیب از سنتز اسیدنوکلئیک و پروتئین جلوگیری می‌کنند. آرته‌‌متر به‌سرعت به متابولیت‌فعال (dihydroartemisinin(DHA متابولیزه و تولید یک نیمه اندوپراکساید (endoperoxide) می‌کند. لومه فانترین ممکن‌است با hemin یک کمپلکس ایجاد کند تا تشکیل beta hematin را مهار‌کند.

آرته سونیت (Artesunate):

آرته سونیت یک فرم از artemisinin است که برای مالاریای شدید می تواند داخل وریدی استفاده شود و از طریق (CDC(Centers for Disease Control and Prevention دردسترس است. در آمریکا به‌عنوان دارویی جدید در پروتکل‌های تحقیقاتی دردسترس است.


Ref: emedicine.medscape.com/article/221134-treatment Mar 14, 2014


تعداد بازدید : 2126

ثبت نظر

ارسال