شماره ۱۰۴۲

عدم‌تناسب میزان بالای آسپیرین در پیشگیری اولیه

پزشکی امروز

افراد زیادی برای پیشگیری اولیه درمقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی آسپیرین نامناسب و نابه‌جا دریافت می‌کنند. اگرچه زمانی به‌طور گسترده مصرف آسپیرین توصیه می‌شد ولی در‌حال‌حاضر آسپیرین تنها برای پیشگیری اولیه برای افرادی که در معرض خطر متوسط به بالای 10ساله (6٪ یا بیشتر) هستند، توصیه می‌شود.

با استفاده از داده‌های ثبت شده نزدیک به ۷۰۰۰۰ نفر دریافت‌کننده آسپیرین برای پیشگیری اولیه، محققان محاسبه کرده‌اند که ۱۱/۶‌درصد از این افراد دارای خطر‌ ۱۰ ‌ساله زیر ۶ درصد بودند. زنان بیش‌از مردان در‌معرض دریافت نامناسب (غیرضروری) آسپیرین بودند. در میان تکنیک‌های رایج، خطر استفاده نامناسب، در محدوده‌ای بین ۷/۲ درصد در پایین منحنی (جدول) و ۱۳/۶درصد در بالای منحنی (جدول)، به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. افرادی که آسپیرین نامناسب (غیرضروری)دریافت می‌نمودند، به‌طور متوسط، ۱۶‌سال جوان‌تر از کسانی بودند که آسپیرین مناسب (به‌جا) دریافت می‌کردند.

سردبیر مقاله می‌نویسد که « خطر خونروی ممکن است منافع آسپیرین را تحت‌الشعاع قرار دهد»، به‌ویژه که خطر خونروی به‌شدت با خطر ایسکمی در ارتباط است. از آنجا که استاتین‌ها و داروهای دیگر عملاً کاهش خطر قابل‌توجهی در بسیاری از بیماران ایجاد کرده‌اند، لذا وی بر‌این عقیده است که «منافع آسپیرین تقریباً به‌طورکامل حذف شده‌است (از لحاظ تئوری)».


Journal of the American College of Cardiology 13.Jan.2015

تعداد بازدید : 841

ثبت نظر

ارسال