شماره ۱۰۳۶

زولیپدم و خطر شکستگی هیپ

پزشکی امروز

زولیپدم و خطر شکستگی هیپ

دربیماران روانپزشکی، زولپیدم به‌طور شایع  برای بی‌خوابی تجویز می‌شود ولی حوادث ناگوار این دارو به بررسی بیشتر نیاز دارد. طی یک بررسی همنوای گذشته‌نگر جمعیت بنیاد، پژوهشگران از داده‌های پایه‌ی ادعای بیمه‌ی ملی تایوان برای بررسی همراهی میان تجویز زولپیدم و شکستگی‌ هیپ در بزرگسالان بالای 18‌سال استفاده کردند.

جمعیت بررسی 6978 بیمار بودکه به تازگی به‌سال 2000‌تا‌2001 برای آنها زولپیدم تجویز شده بود و با 27848 نفر از نظر سن، جنس و تاریخ ویزیت تطبیق داده شده بودند که از داروهای آرام‌بخش ـ خواب‌آور استفاده نمی‌کردند و به‌مدت کمتراز 7 سال پیگیری شدند. درمجموع، در مصرف‌کنندگان زولپیدم نسبت به سایرین، میزان شکستگی هیپ دوبرابر بود. در سالمندان مصرف‌کننده این نرخ 21‌برابر مصرف‌کنندگان جوان‌تر و درسالمندان مصرف‌کننده دو برابر میزان کسانی بود که از زولپیدم استفاده نمی‌کردند.

بعد‌از کنترل ازنظر جنس، سن، وضعیت اجتماعی، اقتصادی،  استفاده از داروهای ضد‌تشنج و تشخیص استئوپوروز، بازهم افزایش خطر زولپیدم دیده می‌شد. در مصرف‌کنندگان، 20٪ موارد شکستگی هیپ در روزهای تجویز زولپیدم اتفاق افتاده بود و احتمال بروز شکستگی‌ درافرادی‌که بیش‌از 8 روز از زولپیدوم استفاده می‌کردند بیشتر بود. مصنفان اظهارداشته‌اند که شکستگی‌ هیپ در مصرف‌کنندگان زولپیدم سه برابر افرادی بود که از این دارو استفاده نکرده بودند.

.Sleep 2014 Apr

 

تعداد بازدید : 2184

ثبت نظر

ارسال