شماره ۱۰۲۹

کودکان مبتلا به ADHD و مصرف امگا ‌3

دکترحسین نجمی - روانپزشک

کودکان مبتلا به ADHD و مصرف امگا ‌3

مکمل‌های اسیدی چرب امگا3 و امگا6 می‌توانند به کودکان و نوجوانانی که دچار نوع مشخصی از (Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD هستند، کمک‌کنند. اینها یافته‌هایی از‌میان پایان‌نامه‌های دانشکده‌ی سالگِرِنسکا (Sahlgrenska) دانشگاه گوتنبرگ هستند که نشان می‌دهند برنامه‌ی مخصوص آموزش شناختی می‌تواند مشکل رفتاری در کودکان مبتلا به ADHD را بهبود بخشد.

طبق تخمین، بین ۳‌تا‌۶‌درصد تمام دانش‌آموزان مبتلا به ADHD هستند. ADHD نوعی بیماری است که اشکال در کنترل تحریکات و بدخلقی، نشستن بی‌حرکت، انتظار یا خیره‌شدن بیش‌ازحد به نقطه‌ای را در زمان‌های کوتاه به همراه دارد. انواع گوناگون ADHD وجود دارد که اختلالاتی ناشی‌از آنها مورد‌توجه است، بیش‌فعالی و ضربان داشتن از درجات مختلف اهمیت برخوردار است.

ADHD اغلب با داروهای محرک درمان می‌شود که این شیوه برای اکثر افراد موثر است، ولی برای همه قابل تجویز نیست.

بهبود نسبی:

در‌این بررسی به 75‌ کودک و نوجوان مبتلا به ADHD، به‌مدت ۳‌ماه اسید چرب امگا‌3 و امگا‌6 یا دارونما (Placebo) داده‌شد و سپس به‌مدت ۳ماه دیگر به همه‌ی آنها امگا‌3 و 6 داده شد. این پژوهش در وضعیت دشواری انجام گرفت، به‌این ‌معنا که هیچ‌یک از محققان و شرکت‌کنندگان نباید متوجه می‌شدند که کپسول‌های واقعی را دریافت می‌کنند یا نه، مگر بعد‌از پایان‌کار.

ماتس‌ جانسون، دانشجوی دوره‌ی دکترای دانشکده‌ی سالگرنسکای دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: «در‌مجموع هیچگونه بهبود جدی در‌ گروه مشاهده نکردیم، ولی در 35% از بچه‌ها و نوجوانانی که دچار مشکل کمبود ‌توجه زیرشاخه‌ی ADHD به‌نام ADD هستند، علائم بیماری بسیار بهبود یافت، طوری‌که می‌توانیم از بهبود بالینی نسبی درباره‌ی آنها صحبت کنیم».

آموزش شناخت:

میزان امگا‌3 و امگا‌6 نیز در نمونه‌های خون اندازه‌گیری شدند که در‌این رابطه در افرادی که بهبود مشخصی در علائم بیماریشان داشتند نیز تعادل بهتری بین میزان این دو اسید‌چرب در خون نشان‌داده می‌شد.

این پایان‌نامه همچنین نشان‌می‌دهد که شیوه‌ی آموزش شناخت موسوم به حل مسأله‌‌ی جمعی (Collaborative Problem Solving (CPS می‌تواند گزینه‌ی مناسب یا مکملی در درمان ADHD و بیماری نافرمانی متقابل (oppositional defiant disorder (ODD باشد.

حل وضعیت‌های دشوار:

با این شیوه، بچه‌ها و خانواده در آموزش توانایی شناخت و حل وضعیت‌های دشوار کمک می‌گیرند. این بررسی شامل‌17‌کودک بود که خانواده‌هایشان تا ۱۰هفته دوره‌های آموزشی CPS را گذراندند. این خانواده‌ها سپس مورد پرسش قرارگرفتند که مشکلات رفتاری، مستقیماً پس‌از درمان و همچنین ۶‌ماه پس‌از آن، تا چه حد بهبود یافته‌ است.

ماتس جانسون می‌گوید: «بررسی ما درباره‌ی CPS به‌عنوان درمان ADHD و ADD اولین‌بار در کشور سوئد انجام می‌گیرد. تمام خانواده‌های مورد بررسی ما، درمان را تکمیل کردند و نیمی‌از آنها بهبود نسبی یا کامل مشکلات رفتاری را تجربه کردند».

درمان ترکیبی:

به گروه بیمارانی که بعداز تکمیل درمان CPS هنوز علائم حاد بیماری ADHD را داشتند، این فرصت داده‌شد تا با محرک‌های دارویی، درمان تکمیلی داشته باشند. در شش ماه بعدی متعاقب آن، 81% تمام خانواده‌های شرکت‌کننده، بهبود نسبی یا کامل را تجربه کردند.

به گفته‌ی ماتس جانسون، این نشان می‌دهد که CPS می‌تواند رفتار مشکل‌ساز ADHD و ADD در کودکان را بهبود بخشد و کودکان با علائم حاد بیماری ADHD می‌توانند با ترکیب CPS و دارودرمانی ADHD بهبود یابند.

 

تعداد بازدید : 1697

ثبت نظر

ارسال