شماره ۱۰۲۸

نقش NSAID’s در درمان افسردگی

پزشکی امروز

خرید مُسکن‌ها و داروهای ضدالتهابی که به‌طور معمول روی پیشخوان داروخانه‌ها دیده می‌شود هم می‌تواند در درمان افسردگی افراد موثر باشد.

این موضوع توسط بزرگترین متاآنالیزی که تاکنون انجام شده و به‌تازگی توسط گروه پژوهشی دانشگاه اورهوس در مجله‌ی علمی آمریکایی JAMA Psychiatry به چاپ رسیده، نشان می‌دهد.

این متاآنالیز برمبنای‌14‌تحقیق بین‌المللی با‌ مجموع 6262 بیمار انجام گرفته است که تمام آنها یا از افسردگی رنج می‌بردند یا علائم‌گذرای افسردگی داشتند.

انتظار می‌رود که 15درصد از جمعیت دانمارک در یکی از مراحل زندگیشان از افسردگی رنج ببرند. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تخمین می‌زند که افسردگی یکی از پنج دلیل اول افت کیفیت زندگی و همچنین طول‌عمر است. بنابراین، شرایط بسیار جدی وجود دارد که سبب می‌شود پژوهشگران در سراسر جهان مستمراً در تلاش برای یافتن معالجات موثرتر باشند.

در سال‌های اخیر، نتایج این بررسی‌ها نشان داده‌اند که در بیماران خاص، ارتباطی بین افسردگی و بیماری فیزیکی مثل شرایط دردآور یا بیماری‌های عفونی وجود دارد.

اوله کولر، دانشجوی پزشکی، که نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی پژوهشی بوده و عضو گروه پژوهشی دانشگاه اورهوس دانمارک است، می‌گوید: «متا‌آنالیز این ارتباط را تأیید می‌کند و در‌ضمن نشان می‌دهد که درمان ضدالتهابی در ترکیب با داروهای ضدافسردگی می‌تواند بر معالجه‌ی افسردگی تاثیرگذار باشد. زمانی‌که این درمان‌ها ترکیب شوند، نتیجه‌ی مهمی حاصل می‌شود که در درازمدت امکان فراهم‌کردن گزینه‌های درمانی اختصاصی‌تر را برای هر بیمار به‌طور خاص به وجود می‌آورد».

جنبه‌ی جدید بسیار مهم متاآنالیز؛  اولین‌بار است که پژوهشگران می‌توانند از درمان با داروهای ضدالتهاب در درمان افسردگی یقین پیدا کنند.

اوله کولر می‌گوید: « با این همه، این تاثیرات مفید باید همواره با عوارض جانبی احتمالی داروهای ضدالتهاب، سنجیده شود. هنوز به زمان بیشتری برای توضیح اینکه کدامیک از بیماران از دارو و چه دوزی از دارو سود خواهند بـرد، نیاز داریم».

او معتقد است:«بزرگترین مشکل ما با افسردگی این است که دلایل پیدایش این وضعیت در بیماران خاص را نمی‌شناسیم. نتایج برخی بررسی‌ها حاکی از این است که انتخاب داروی ضدافسردگی می‌تواند با نمونه‌ی خونی که مشخص می‌کند آیا یک وضعیت التهابی در بدن وجود دارد یا نه، کنترل شود. نتایج سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهد همان نمونه‌های خون می‌توانند به‌عنوان دستورالعملی باشند برای اینکه، آیا بیمار افسرده می‌تواند با داروهای ضدالتهابی، که در شرایط هم‌زمانی التهاب با افسردگی بهتر عمل می‌کنند، معالجه شود یا خیر. هرچند، این یافته‌ها باید قبل از اینکه به‌طور بالینی اعمال شوند، اثبات گردند».

او تأکید می‌کند، نمی‌توان برمبنای این متا‌آنالیز که وضعیت التهابی تنها توضیح افسردگی می‌تواند باشد، نتیجه‌گیری کرد.

اوله‌کولر می‌گوید: «تجزیه و تحلیل باید به‌عنوان نقطه‌ی عطف مهمی در متن هر پژوهشی دیده شود و این می‌تواند راهنمای خوبی برای آنچه پروژه‌های آتی پژوهشی و درمانی نیاز به تمرکز بر آن دارند، باشد».

توضیح: متا‌آنالیز، شیوه‌ای است که ترکیب نتایج چندین بررسی را برای دستیابی به یک نتیجه‌ی کلی، امکان‌پذیر می‌سازد و این متا‌آنالیز توسط یک گروه پژوهشی متشکل از شرکت‌کنندگانی از دانشگاه اورهوس و دانشگاه کپنهاک، برای بررسی تأثیر داروهای ضدالتهابی بر درمان افسردگی انجام گرفت.

 

Ref: Medical News Today, Anthus University 24.Oct.2014,Denmark

 

 

تعداد بازدید : 1502

ثبت نظر

ارسال