شماره ۱۰۲۷

تجویز توام کلوپیدوگرل و PPI

پزشکی امروز

به‌علت آنکه آنزیمی که کلوپیدوگرل را به‌ شکل فعال آن تبدیل می‌کند شبیه آنزیمی است که مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) را متابولیزه می‌نماید. مصرف همزمان هر‌دو دارو ازجنبه‌ی نظری از فعال‌شدن کلوپیدوگرل می‌‌کاهد و به بروز رویدادهای بیشتر قلب‌وعروق منتهی می‌شود.  اما به‌رغم اخطار شدید ایالات متحده درمصرف توام این دو دارو، مدارک موجود برای تأثیر متقابل قابل توجه بالینی ضعیف است.
محققان احتمال بروز رویداد راجعه‌ی قلب‌و‌عروق (CVE، انفارکتوس میوکارد، استروک یا آنژین) و تمام علل مرگ‌ومیر را در2285 بیمار شناسایی شده از ثبت بیمار سوئد با سابقه‌ی خونروی معده و روده‌(GIB) و اولین‌بار بستری به علت بیماری قلب وعروق را درفاصله‌ی 2006 تا 2008 شناسایی کردند. پیامدها ظرف 90 روز بعد‌از ترخیص برای نخستین‌بار بستری CVE میان بیمارانی که براساس درمان گروه‌بندی شده بودند مورد‌مقایسه قرارگرفت: فقط (PPI (36٪، فقط کلوپیدوگرل (7٪)، کلوپیدوگرل و (PPI(18٪ و هیچیک از دو دارو(40٪).
درمقایسه با بیمارانی که از هردو دارو استفاده می‌کردند، احتمال مرگ در همه‌ی گروه‌ها بالاتر بود. احتمال بروز CVE نیز افزایش یافته بود ولی ازنظر آماری فقط در بیـمارانی قابل‌توجه بود که فقط ازکلوپیدوگرل استفاده‌ می‌کردند.

BMC Pharmacol Toxicol 2014 Apr 15

 

تعداد بازدید : 1672

ثبت نظر

ارسال