شماره ۱۰۲۶

داروی سرطان در آلزایمر

پزشکی امروز

در حال‌حاضر، راه علاجی بر بیماری آلزایمر وجود ندارد. این بیماری ناتوان کننده‌ی پی‌شناسیک، فقط در آمریکا، بیش‌از 5‌‌ میلیون مبتلا دارد. اما اکنون دانشمندان، موفقیت‌های جدیدی با یک مجموعه ترکیب گزارش کرده‌اند که اساساً در درمان سرطان به‌کار گرفته می‌شد، اما با مصرف آن امیدهای تازه‌ای در درمان بالقوه‌ی خوراکی آلزایمر به‌وجود آمده‌است. بررسی در‌این‌مورد در ارگان رسمی شیمی طبی ACS انتشار یافته است.
محققان دراین‌مورد توضیح داده‌اند که در مغز سالم، پروتئینی به‌نام tau به میکروتوبول‌ها می‌چسبد و تثبیت می‌شود. این میکروتوبول‌ها از اجزای یاخته‌ای به‌شمار می‌روند و درون یاخته از پروتئین تشکیل شده‌اند. میکروتوبول‌ها برای انجام بسیاری از جریان‌های درون یاخته مثل رشد و تقسیم اهمیت دارند. در مغز ازجمله مواد مغذی با اهمت تلقی می‌شوند. اما در افراد دچار بیماری آلزایمر tau به‌خوبی با میکروتوبول‌ها پیوند نمی‌شود و در مغز تجمع می‌یابد. همین امر سبب ایجاد بی‌نظمی در میکروتوبول‌ها می‌گردد. دانشمندان معتقدند که همین جریان به بروز مشکلات روانی همراه بیماری ازجمله فراموشی، دمانس و درنهایت مرگ یاخته‌ی عصبی می‌انجامد.
این پژوهشگران قبلاً ثابت کرده بودند که وقتی به موش دارای صفات شبیه آلزایمر عواملی تجویز می‌شود که سبب تثبیت میکروتوبول‌ها می‌شود، شناخت این حیوانات بهبود می‌یابد و میزان از‌دست‌رفتن یاخته‌ی عصبی کاهش پیدا می‌کند. اما ترکیبات تجربی که تا‌به‌حال مورد‌استفاده قرار‌گرفته ازجمله داروهای خوب برای این بیماری نبوده زیرا باید به‌صورت تزریق مورد استفاده قرار می‌گرفته و سبب درد می‌شده است. این گروه محققان یک دسته ترکیبات را مورد‌بررسی قرار‌داده‌اند که از عوامل بالقوه‌ی ضدقارچ و ضدسرطان هستند و شاید روزی بیمار بتواند آن را به‌صورت خوراکی مصرف نماید.
این محققان، ترکیبات فوق را به‌صورت خوراکی به موش تجویز کرده و دریافته‌اند که این دارو وارد مغز شده و نقش tau را در دست گرفته و در مغز حیوانات، میکروتوبول‌ها را تثبیت می‌کنند. این امر سبب شد تا دانشمندان نتیجه بگیرند که ملکول‌های این دسته از داروها برای درمان خوراکی آلزایمر و نابسامانی‌های وابسته، نامزد خوبی به‌شمار می‌روند.

 

تعداد بازدید : 1362

ثبت نظر

ارسال