شماره ۱۲۳۰

ریزش‌مو در رژیـم‌های لاغری

پزشکی امروز

ریزش‌مو در رژیـم‌های لاغری

شما رژیم می‌گیرید که لاغر‌شوید و اندام متناسبی داشته‌باشید و سلامت کامل‌تر خود را نیز حفظ‌کنید، اما چندروز یا چندهفته که از آغاز برنامه رژیم‌غذایی می‌گذرد، با ریزش موهای خود مواجه‌می‌شوید. اگر می‌خواهید موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه‌کنید زیرا جهت داشتن موهای‌سالم و زیبا و همچنین به این‌دلیل‌که فولیکول‌های مو محکم‌تر باشد و بیش‌ازحد طبیعی نریزد، باید از موادمغذی لازم برای مو استفاده‌نمود.

پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398 ساعت 12:40
دکتر مصطفی نوروزی (دانشیار علوم‌تغذیه و رژیم‌درمانی) - مرضیه اسماعیل‌زاده(کارشناس پرستاری)

 

اولین و مهمترین پرسشی‌که در‌این‌زمینه مطرح‌می‌شود، این است که کدامیک از موادغذایی برای حفظ سلامت موها ضروری است؟ پروتئین‌هایی که ازطریق مصرف گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم‌مرغ وارد بدن می‌گردند، می‌توانند موجب تقویت فولیکول‌های‌مو شده، از ضعیف‌شدن و ریزش موها پیشگیری‌نمایند.

یافته های ریزش‌مو در رژیـم‌های لاغری

علاوه‌بر پروتئین‌ها، مواد‌مغذی دیگری نیز برای موها وجود دارند و آهن یکی‌از آنهاست که نقش بسیار مهمی در خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی بهتر به فولیکول‌های‌مو و درنتیجه کاهش ریزش‌موها ایفا‌می‌نماید. بنابراین اگر آهن به‌‌مقدار کافی در رژیم‌غذایی شخصی وجود نداشته باشد، با پایین‌آمدن میزان هموگلوبین‌خون، اکسیژنی که به فولیکول‌های مو می‌رسد نیز کاهش‌یافته و در نتیجه فرد با ریزش‌مو روبه‌رو خواهدشد.

افرادی‌که در رژیم روزانه خود به میزان‌کافی پروتئین دریافت‌ نمی‌کنند، موهایشان نازک‌شده و به‌تدریج می‌ریزد. بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه‌تنها در قدرت فولیکول‌های‌مو تاثیرگذار است، بلکه در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو نیز نقش‌دارد.

موادمغذی دیگر مانند روی(zn) نیز مهم می‌باشند زیرا با توجه به اینکه روی در تقسیم سلول‌های فولیکول‌مو نقش مهمی دارد، اگر به‌میزان کافی در رژیم‌غذایی وجود نداشته باشد، فولیکول‌های‌مو نیز تقسیم‌نگشته و در نتیجه موهایی‌که ازدست‌رفته، دوباره رشدنمی‌کند. در چنین مواقعی طبیعی است که موها کم‌پشت‌تر می‌شوند. علاوه‌بر موارد فوق، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همینطور ویتامینA نیز می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند.

 

ریزش‌مو و رژیم‌های بدون چربی:

 

ریزش‌مو و رژیم‌های بدون چربی:

مصرف چربی‌ها برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری است. پوست‌سر افرادی که رژیم‌غذایی روزانه آنان حاوی مقدار کافی چربی نیست و به‌مقدار مورد نیاز چربی مصرف نمی‌کنند، خشک می‌گردد و همین خشک‌شدن پوست سر عاملی است جهت ریزش‌موها. برای داشتن موهایی سالم و شاداب، نیازمند دریافت چربی‌های مفید ازطریق مصرف موادغذایی گیاهی و تا حدودی حیوانی هستید و به‌همین دلیل نباید این موضوع را نادیده انگارید.

کدام رژیم لاغری؟

اشخاصی‌‌که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، دودسته هستند؛ گروهی که براساس نظر متخصص‌تغذیه، رژیم‌علمی و اساسی را درپیش می‌گیرند و درمقابل، افرادی که از رژیم‌های اینترنتی استفاده می‌کنند یا رژیمی را که از دوستان و آشنایان شنیده‌اند، به‌کار می‌برند. در رژیم‌هایی که براساس نظر متخصص‌تغذیه طراحی‌نشده، ممکن‌است بسیاری از موادمغذی مورد نیاز مانند چربی‌ها و پروتئین‌ها از برنامة‌غذایی فرد حذف گردد.

به‌عنوان‌مثال رژیم‌هایی که در‌آنها مصرف کربوهیدرات‌ها را کنارمی‌گذارند و نان و برنج به هیچ‌عنوان مصرف‌نمی‌شود، موجب کمبود انرژی بدن خواهندشد. در‌نتیجه سلول‌های‌مو که تقسیم‌ آنها زیاد است، بیشتر از دیگر اندام‌های بدن آسیب می‌بیند و به‌همین‌دلیل در رژیم‌هایی که نان و برنج از آن حذف می‌شود، اولین عارضه‌ای که فرد را درگیر خواهدنمود، ریزش‌مو می‌باشد.رژیم‌های کم‌پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف‌نموده و یا تخم‌مرغ کمتری مصرف‌می‌کند و حتی ممکن‌است مصرف لبنیات را کنار بگذارد، سبب ضعیف‌شدن فولیکول‌های‌مو گشته و درنتیجه فرد با ریزش‌مو مواجه خواهدشد و حتی اگر موها دچار ریزش نگردند، ساقه‌های‌مو آن‌قدر نازک خواهدشد که خودبه‌خود خُرد و ریشه‌کن می‌گردند.

افرادی‌که جهت کاهش‌وزن رژیم‌می‌گیرند ممکن‌است مصرف برخی‌از موادغذایی را کنار بگذارند یا مقدار مصرف‌ آنها را محدودکنند. چنین شرایطی می‌تواند این افراد را دچار کمبودآهن نماید که این موضوع نیز عامل مهمی در ریزش‌مو به حساب می‌آید.

بسیاری‌از نان‌هایی که مصرف می‌کنیم، سبوس‌دار هستند و همین نان‌های سبوس‌دار حاوی ویتامین‌هایی می‌باشند که می‌توانند به حفظ سلامت و استحکام موها کمک‌نمایند. بنابراین فردی که رژیم‌های کم‌کالری می‌گیرد و مصرف نان‌ها را حذف‌می‌کند، این ویتامین‌ها به بدن او نرسیده و درنتیجه دچار ریزش‌مو می‌شود.

بسیاری‌از افراد، موادمغذی جهت سلامت موها را انتخاب نموده و آنها را به پوست‌سر خود می‌مالند، درحالی‌که مصرف موادغذایی به‌طور موضعی چندان تاثیری ندارد. درحقیقت، پوست ما از سه‌لایه تشکیل‌شده و به‌همین‌دلیل هیچ‌گاه نمی‌توان مواد موردنیاز را به‌طور موضعی استفاده‌نموده و نتیجة خوبی گرفت. به‌این‌جهت که روند ریزش‌مو بهبود یابد، این موادمغذی حتماً باید از راه دستگاه گوارش جذب‌شده و وارد گردش‌خون گردد تا به سلول‌های پوست‌ومو برسد.

نتیجه‌گیری:

بنابراین توصیه‌می‌‌گردد تا به‌مقدار کافی از میوه‌ها و سبزیجات، کربوهیدرات‌های نان و برنج و پروتئین‌حبوبات، لبنیات، گوشت و سفیدة‌تخم‌مرغ در رژیم‌غذایی‌ خود استفاده‌نمایید تا سلامت موهای شما حفظ‌گردد.

 

نتیجه گیری ریزش مو

 

تعداد بازدید : 1989

ثبت نظر

ارسال