شماره ۱۱۶۴

تغذیه سالم مؤثر در پیشگیری‌ از پیری‌پوست

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

تغذیه سالم مؤثر در پیشگیری‌ از پیری‌پوست

چهارشنبه 26 مهر 1396
پزشکی امروز

زمانی‌که سخن از زیبایی و جوانی به‌میان می‌آید، بایدها و نبایدهای مصرف موادغذایی برای حفظ سلامتی بدن و جلوگیری از  پیرشدن و چروک‌های پوستی بیش‌از‌پیش افکار ما را درگیر می‌کند و پیروی از یک رژیم‌غذایی که برای پوست صورت و بدن مفید باشد، بخصوص از نوع طبیعی که گیاهان نیز شامل آن می‌شود، منابع بسیارعالی برای این منظور می‌باشد. حال پرسش اینجاست که آیا ما در طی روز از آنها استفاده می‌کنیم؟ یا استفاده از آنها به چه صورتی خواهد بود؟ موادمعدنی مانند  غلات و استفاده  از آنها چگونه است؟ یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها ما را راهنمایی خواهند نمود تا پوستی شاداب و سالم داشته و دیرتر به پیری پوست دچار شویم.

سبزیجات و کلم‌ها: کلم بروکلی شامل ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از پیری پوست جلوگیری می‌نماید. این ماده  از انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی شامل ویتامینA-E-Cـ B3-B1 تشکیل شده‌است که برای ساخت کلاژن در بدن مورداستفاده قرارمی‌گیرد و از پیری زودرس جلوگیری خواهدکرد. همچنین اسیدهای چرب اومگا3، کلسیم، سلنیوم، پروتئین‌ و آهن و همچنین سطح استروژن سبزیجات مانند اسفناج که برای کبد بسیار مفید است و نگهداری پوست نیز ازجمله وظایف آن است که حاوی ویتامین B1-B6-k، روی، کولین، پروتئین، آهن، منیزیم، فولات و مس بوده و همگی برای پوست و کلاژن‌سازی سودمند هستند. این نکته مهم است که تا زمانی‌که کبد از سموم پاک نشود، پوست کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد و ما هر روز با خوردن موادغذایی حاوی سموم آن را مختل می‌نماییم که اینکار چنانچه ادامه یابد کبد را بیمار و پوست را دچار آسیب می‌نماید‌ و وظیفه خودرا به‌درستی انجام نمی‌دهد. بیشتر سبزیجات می‌توانند آن را پاک و بازسازی نموده و همچنین سیر، گوجه‌فرنگی و آووکادو نیز برای پاک‌سازی این عضو سهم بسیار بالایی دارند و قادرند برای بازسازی آن (کبد) تلاش و آن‌را از سموم پاک نمایند. آووکادو حاوی ویتامین‌های K-B5-E-C-A پتاسیم، فولات، منیزیم، کلسیم و بسیاری موادمغذی دیگر است. این میوه حاوی ترکیباتی است که تولید گلوتاتیون را دربدن افزایش می‌دهند و منجر به ازبین بردن سموم کبد می‌شوند. همچنین گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که هم مشکلات پروستات را کنترل و تنظیم  می‌نماید و هم برای سم‌زدایی روی سطح DNA تاثیر می‌گذارد. این ماده حاوی ویتامین‌هایC-A-E و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به سم‌زدایی کبد کمک نموده و سبب کلاژن‌سازی پوست می‌گردد. پوست بدن با افزایش سن دچار کم‌کاری سلول کلاژن‌سازشده و به مرور ساخت این ماده برای پوست کم می‌شود که درنتیجه پیری نمایانگر می‌گردد. وظیفه موادغذایی نام‌برده در بالا، افزایش کلاژن‌سازی و جلوگیری از پیری پوست می‌باشد. تغذیه سالم و درست موجب افزایش سلول‌سازی به‌ویژه در خانم‌ها گشته و آنها را کمتر دچار پیری پوست زودرس می‌نماید. همچنین ماده مهم موجود درسیر (آلیسین) نیز کبد را از سموم پاک می‌نماید و عملکرد آن را تقویت بخشیده و دارای آنتی‌اکسیدان و آنتی باکتریال بسیار قوی است و آنزیم‌های مفید که عامل از بین بردن سموم درکبد هستند، را افزایش می‌دهد و فعال می‌نماید.

تخم‌مرغ: یک ماده ضدپیری عالی، سرشار از ویتامین‌E،A  که برای سلامت‌پوست مفید‌بوده و همچنین دارای چربی‌های سالمی است که رطوبت پوست را حفظ‌می‌نماید و چین‌و‌چروک‌ را از‌بین‌می‌برد. دارای آهن، مس، زینک، کلسیم و موادمعدنی می‌باشد که پوست را نرم و لطیف نگه‌می‌دارد. پروتئین‌های تخم‌مرغ آمینواسیدهای موردنیاز بدن را فراهم‌نموده و پوست را محکم و قوی نگه‌می‌دارد. سعی‌شود در صبحانه حتماً یک عدد تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز مصرف شود تا نیازهای روزانه بدن، برطرف گردد. البته باید یادآورشد که موادمغذی تخم‌مرغ فقط در سفیده آن نیست بلکه مواد مؤثره آن در زرده‌تخم‌مرغ می‌باشد و مصرف سفیده تخم‌مرغ فقط آلبومین را افزایش‌می‌دهد. درصورتی‌که تمام مواد مغذی آن در زرده می‌باشد.

چای سفید و سبز یکی دیگر از مواد بسیار سودمند برای تغذیه پوست است که صبحانه و  عصرها مصرف آن برای بدن بسیار مفید می‌باشد.

عصاره استخوان نیز ازجمله موادی است ‌که برای تقویت‌پوست مفید می‌باشد و از غذاهای مفید برای سلامتی و ضدپیری است؛ زیراکه مدت زمان پخت استخوان طولانی بوده و سرشار از کلاژن پروتئینی است که پوست را نرم نگهداری کرده و چین و چروک پوست را از‌بین‌می‌برد. عصاره استخوان حاوی مقادیر زیادی آمینواسید است که برای تولید کلاژن موردنیاز می‌باشد. البته می‌توان موادغذایی دیگری که موردنیاز پوست است را نیز به آن اضافه نمود، مانند: زردچوبه، زنجبیل، روغن‌کنجد، روغن برزک، فلفل که جریان‌خون را در پوست تقویت‌می‌نماید و باعث حالت الاستیکی پوست می‌شوند و سلول‌های آن‌را بازسازی‌کرده و جوان می‌نمایند. قابلیت ارتجاعی پوست را نیز با سبزی شاهی می‌توان بهبود داد؛ شاهی یکی از مغذی‌‌ترین سبزیجات است که‌می‌توان با چروک‌ها و نشانه‌های پیری به بهترین شکل ممکن مبارزه‌کرد و بهترین منبع ویتامینA و E و C می‌باشد و مصرف‌آن شادابی پوست را به همراه دارد. این سبزی منبع پتاسیم است و همچنین منبع اسیدهای چرب امگا۳ که از التهاب جلوگیری‌کرده و مانع ایجاد چروک در پوست می‌گردد زیرا التهاب می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش‌دهد.

روغن زیتون: یکی دیگر‌از موادغذایی مفید و سالم که ضدچروک و رطوبت‌رسان پوست است و بهترین مرطوب‌کننده پوست نامیده‌می‌شود. سعی‌کنید در غذای روزانه از‌آن استفاده‌نمایید. دارای ویتامین‌E،Aحاوی اسیدهای‌چرب غیراشباع و مفیدپوست و کبد می‌باشد که ‌موجب ایجاد تعادل لیپیدهای‌پوست می‌شود. همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی می‌باشد که پوست را درمقابل آسیب‌های آلودگی‌هوا و نورخورشید محافظت می‌نماید و ضدسرطان است. سعی‌نماییم درغذاهای روزانه بیشتر از موادطبیعی استفاده نموده و از غذاهای گوشتی و یا فست‌فودها پرهیز کنیم. البته پروتئین برای بدن لازم است ولی به‌مقدار مناسب و موردنیاز بدن. باید مصرف غذاهای نگهدارنده و یا فست‌فودها را کنار گذاشت تا پوست شما آسیب نبیند و دارای پوستی سالم و جوان باشید.

تعداد بازدید : 1509

ثبت نظر

ارسال