شماره ۱۱۱۷

کاهش خطر سرطان پستان با غذا

دکتر مریم فَروید - اپیدمیولوژیست - دانشگاه هاروارد

کاهش خطر سرطان پستان با غذا

چهارشنبه 5 آبان 1395

مصرف زیاد غذاهای غنی از فیبر در دوران نوجوانی و آغاز بزرگسالی، ممکن‌است خطر ابتلا به‌سرطان پستان را در زنان کاهش‌‌دهد. در بررسی‌هایی که پیشتر انجام شده، ارتباط رژیم ‌غذایی دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی (دوره‌ای‌که به شدت با عوامل خطرساز  سرطان‌پستان همبستگی دارد‌) مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند‌.

برای‌پرداختن به‌ این زمینه‌ی ‌پژوهشی،گروه تحقیقاتی ‌‌داده‌های تعدادی زن (۹۰۵۴۳تن) که بخشی ‌از بررسی‌های دوم بهداشت پرستاران (Nurses health  studyII) بودند را مورد ارزیابی قراردادند.

داده‌های مربوط به مصرف مواد‌غذایی بااستفاده ‌از پرسشنامه‌ی رژیم‌غذایی‌تکمیل‌شده در‌سال ۱۹۹۱ ‌جمع‌آوری گردید که زنانی ۲۷ الی ۴۴ ساله در آن زمان و هر‌4‌سال یکبار پس‌از آن نیز آن را انجام داده بودند. درسال ۱۹۹۸، زنان پرسشنامه‌ی دیگری را در‌مورد مصرف مواد‌غذایی خود در دبیرستان تکمیل نمودند.

محققان میزان مصرف فیبر زنان را با استفاده از داده‌های غذایی (Dietary data) مورد بررسی قرار‌ داده و همچنین بروز سرطان‌پستان را درآنها ارزیابی نمودند.

هر ۱۰‌گرم فیبر در رژیم‌غذایی، روزانه با ۱۳‌درصدکاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

در مقایسه با گروهی از زنان که درآغاز دوران بزرگسالی فیبر کمتری مصرف می‌کنند،گروهی که استفاده‌ی فیبر بالایی را داشتند، دارای خطر کمتر ابتلا به سرطان پستان به‌مقدار ‌۱۲ ‌تا۱۹‌درصد بودند. مصرف فیبر بالا در دوران بلوغ با ۱۶‌درصد خطر کلی(Overall) کمتر در ابتلا به سرطان پستان و ۲۴درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان‌پستان قبل‌از یائسگی همراه بود. سرانجام پژوهشگران دریافتند که هرچه فیبر بیشتری در ابتدای بزرگسالی مصرف شود، کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز کمتر خواهد‌شد؛ مصرف هر ۱۰گرم فیبر در‌هر روز (معادل ۱سیب و ۲برش نان گندم کامل) با ۱۳درصد خطر کمتر ابتلا به سرطان‌پستان همراه است. فیبر حاصل از میوه‌ها و سبزی‌ها با کاهش بیشتر(قطعی‌تر) خطر سرطان ‌پستان همراه می‌باشد‌.

محققان‌چنین می‌پندارند (Hypothesize) که غذاهای با فیبر بالا، به کاهش سطح استروژن بالا (سطح بالای استروژن، عامل خطر عمده‌ای برای این بیماری است‌) در خون کمک می‌نمایند‌.

پس ‌از سرطان‌پوست، سرطان ‌پستان شایعترین سرطان در‌میان زنان آمریکایی است و انتظار‌می‌رود که امسال بیش‌از ۲۴۶۰۰۰ زن در این کشور، مبتلا به این بیماری تشخیص‌داده شوند.

محققان بر‌اساس یافته‌های خود پیشنهاد‌می‌دهند که‌زنان جوان باید مصرف فیبر خود را به‌منظور کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان ‌پستان، افزایش‌دهند.

پژوهشگران براین باور هستند که در‌طول دوران کودکی و نوجوانی، بافت پستان به‌طور ویژه‌ای تحت‌تأثیر مواد سرطان‌زا قرار‌دارد و آنچه فرزندان ما در‌طول این دوره از زندگی از آن تغذیه می‌کنند، عامل مهمی در ابتلا به سرطان آنها در‌آینده ‌می‌باشد.

نتیجه‌ی این پژوهش‌ها اخیراً در مجله‌ی Journal of pediatrics  به چاپ رسیده است.

 

تعداد بازدید : 958

ثبت نظر

ارسال