شماره ۱۱۰۸

فلاونوئیدها و کاهش‌ وزن

شیوا همراز - تغذیه

فلاونوئیدها و کاهش‌ وزن

بررسی‌های تازه خبر از پیشگیری‌ از اضافه‌شدن وزن با مصرف سیب، گلابی، انواع توت، پیاز و ...

چهارشنبه 3 شهریور 1395

بیش‌از ۶۰۰۰ نوع فلاونوئید (Flavonoides) به‌طور‌طبیعی در بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند. برخی‌از انواع شناخته‌شده‌ی آنها شامل؛ فلاونول‌ها (Flavonols)، فلاوون‌ها (Flavones)، فلاوانون‌ها (Flavanones) و آنتوسیانین‌ها (Anthocyanins) هستند.

بررسی‌های تازه خبر از پیشگیری‌از اضافه‌شدن وزن با مصرف سیب، گلابی، انواع توت، پیاز و خانواده‌ی میوه‌ها و سبزی‌هایی که سرشار از فلاونوئیدها هستند را می‌دهند.

در پژوهش‌های پیشین نیز که مؤید ارتباط فلاونوئیدهای رژیم‌غذایی با کاهش‌وزن بود‌، روی اثر فلاوان‌تریول (Flavan-3-ol) تمرکز داشته‌اند که یک فلاونوئید موجود در چای‌سبز است.

محققان با ارزیابی تغذیه‌ی اشخاصی که در کارآزمایی‌های خود آنها را  تحت‌نظر داشتند و با افزایش میزان مصرف برخی‌از انواع فلاونوئیدهای مشخص شامل فلاونول‌ها، فلاوان‌تریول‌ها، انتوسیانین‌ها و پلیمرهای‌فلاونوئید، دریافتند که این‌ گروه کمتر دچار اضافه‌وزن گشتند.

آنتوسیانین‌ها، پلیمرهای فلاونوئید و فلاونول‌ها با کمترین میزان افزایش‌وزن ارتباط داشتند و مصرف روزانه‌ی هر‌۱۰‌میلی‌گرم انتوسیانین،۱۳۸‌میلی‌گرم پلیمرهای ‌فلاونوئید و ۷‌میلی‌گرم فلاونول‌ها با ۷۲‌تا ۱۰۵‌گرم کمتر افزایش‌وزن یافتن در‌طی ۴‌سال پیگیری همراه‌بودند.

این یافته‌ها بعد‌از بررسی عوامل اساسی و مؤثری مانند تغییر در مصرف دخانیات، فعالیت جسمانی و دیگر جنبه‌های رژیم‌غذایی نیز همچنان ثابت باقی‌ماندند.

منبع اصلی آنتوسیانین‌ها در‌این پژوهش، توت‌فرنگی و ذغال‌اخته‌ی آبی‌(Blueberry) بود؛ درحالی‌که چای و پیاز نیز منبع اصلی فلاونول‌ها می‌باشند. دریافت فلاوان‌تریول و پلیمرهای آنها به‌طور عمده ازطریق مصرف چای سبز و سیب تأمین ‌می‌گردید.

مصرف بیشتر مواد‌غذایی سرشار از فلاونول‌ها، فلاوان‌تریول‌ها‌، آنتوسیانین‌ها و پلیمرهای فلاونوئید می‌تواند در حفظ وزن در بزرگسالی نقش مهمی داشته باشد و در جهت داشتن رژیمی برای جلوگیری‌از چاقی مفرط و پیامدهای مصیبت‌بار آن کمک نماید. جلوگیری‌از افزایش وزن‌های اندک نیز می‌تواند تأثیر بسزایی روی سلامت عمومی جامعه داشته باشد و خطر ابتلا به دیابت، فشارخون بالا‌، بیماری‌های قلبی‌عروقی و برخی از انواع سرطان را کاهش‌‌دهد.

 

تعداد بازدید : 951

ثبت نظر

ارسال