شماره ۱۱۰۴

میوه، الکل و خطر ابتلا به سرطان‌پستان

مریم فاروید - کارشناسی ارشد بخش تغذیه، دانشکده‌ی بهداشت‌عمومی هاروارد در بوستون

میوه، الکل و خطر ابتلا به سرطان‌پستان

مصرف میوه و الکل‌، دو‌قطب مقابل هم که مصرف هردو تأثیرهای خاص خود را در‌پی دارد؛ مصرف مداوم میوه در نوجوانی از فرد بخصوص خانم‌ها‌ در‌برابر سرطان‌پستان محافظت‌کرده و الکل در دوره‌های بعدی زندگی، خطر ابتلا به این سرطان را بالا می‌برد.

میوه و سبزی از منابع مهم فیبر، ویتامین و مواد زیست فعالی هستند که از بدن در‌برابر سرطان‌پستان محافظت‌می‌کنند‌. محققان نحوه‌ی تأثیر مصرف میوه و سبزی‌ها در نوجوانی را بر خطر ابتلا به سرطان‌پستان در دوره‌های بعدی زندگی بررسی‌نمودند.

محققان با استفاده از داده‌هایی که طی ۲۰سال از عادت‌های غذایی افراد از دوران‌بلوغ و سپس بزرگسالی جمع‌آوری گشته بود‌، درپی یافتن نشانه‌هایی از تأثیر میوه و سبزی بر بدن بودند‌.

کاهش ۲۵ درصدی خطر سرطان پستان در مصرف‌کنندگان میوه:

مطابق این بررسی، مصرف ۲/۹ وعده میوه و سبزی‌ها در روز به‌عنوان مصرف بالا و مصرف ۰/۵ وعده در روز، مصرف پایین تلقی می‌شود. تا سال‌۲۰۱۳، در ‌۳۲۳۵ خانم سرطا‌ن‌پستان‌ پیشرونده تشخیص داده شد که ۱۳۴۷‌تَن از این تعداد از ۱۳‌تا‌۱۸‌سالگی، پرسشنامه‌ای در‌مورد تغذیه‌ی خود را کامل کرده بودند و خطر تشخیص سرطان‌پستان در میانسالی در افرادی‌که در دوران بلوغ میوه و سبزی زیادی مصرف کرده بودند، ۲۵‌درصد کمتر بود.

مصرف سیب، موز و انگور در دوران بلوغ و پرتقال و کلم‌پیچ در آغاز دوره‌ی بلوغ، به‌طور ویژه‌ای مفید واقع گشته و میوه و سبزی‌ها به‌دلیل سرشار‌بودن از آلفا ـ کاروتن بیشترین تأثیر را در حفاظت ارائه‌می‌کنند و توجه‌گردد که مصرف آبمیوه در‌مقابل‌، تأثیر چندانی ندارد.

توصیه‌های قبلی پیشگیری‌از سرطان نیز به مصرف کافی میوه و سبزی‌ها اشاره‌کرده‌اند اما یافته‌های اخیر نشان‌می‌دهند که مصرف میوه و سبزی‌ها در دوران بلوغ می‌تواند تأثیر خاصی روی افراد داشته باشد.

با این‌حال، به بیان محققان، میوه و سبزی‌ها «فواید مشخصی برای سلامتی دارند و باید به تلاش برای افزایش مصرف میوه و سبزی‌ها در تمام سنین ادامه داد.» افراد با سن متوسط ۱۱‌تا‌۱۸‌سال در بریتانیا، تنها ۳‌قسمت میوه و سبزی‌ها در روز و از هر‌۱۰‌تَن، تنها ۱ فرد میزان توصیه‌شده‌ی ۵قسمت در روز را مصرف می‌کند.

الکل، سـرطان پستـان و بیماری‌های قلبی:

محققان در بررسی دیگر‌، با ارزیابی داده‌های مربوط به تعدادی زن یائسه با هدف پی‌بردن به شیوه‌ی تأثیر مصرف الکل بر خطر ابتلا به سرطان‌پستان و بیماری‌های قلبی‌، دریافتند که مصرف الکل احتمال ابتلا به سرطان‌پستان را افزایش‌ می‌دهد.در‌حالی‌که نرخ بیماری‌های قلبی‌عروقی در بین مصرف‌کنندگان کم تا متوسط الکل در‌مقایسه با مخالفان مصرف آن، کمتر است.

نتایج نشان‌می‌دهند که احتمال ابتلا به سرطان‌پستان و بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنانی‌که در‌طول ۵سال، روزانه ۲ لیوان بیشتر مشروبات‌الکلی مصرف‌کردند به‌ترتیب حدود ۳۰درصد بیشتر و ۲۰‌درصد کمتر‌از کسانی بود که مصرف خود را تغییر ندادند‌. این نتایج بیانگر ارتباط مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌پستان می‌باشد و تأثیر واقعی الکل بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک هنوز نامشخص است و  با ایجاد تغییر در سبک زندگی و همچنین مصرف داروهایی همچون استاتین‌ها که در پیشگیری اولیه مؤثر هستند، بهتر می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک را کاهش‌داد.

 

تعداد بازدید : 1128

ثبت نظر

ارسال