شماره ۱۰۹۳

نوشیدنی‌های گازدار و ایست قلبی

پزشکی امروز

تعدادی از بررسی‌های اپیدمیولوژیک، ارتباط مثبتی بین مصرف نوشابه‌های بدون‌گاز‌(Soft drinks) و بروز بیماری قلب‌وعروق (CVD) و سکته‌ی مغزی را نشان‌داده‌اند. در‌حالی‌که بر‌اساس سایر گزارش‌ها، مصرف چای‌سبز و قهوه موجب کاهش خطر و مرگ‌و‌میر در‌اثر بیماری قلب‌و‌عروق می‌شود.
نـوشیــدنـی‌های گـازدار (Carbonated Beverages) یا سودا باعث افزایش خطر سندرم متابولیک و بیماری قلب‌و‌عروق از‌قبیل بازسازی تحت بالینی بیماری‌های قلب‌و‌عروق و سکته‌ی‌مغزی می‌شوند. هرچند تاکنون ارتباط بین نوشیدن مقدار زیادی از نوشیدنی‌های گازدار و بیماری قلب‌و‌عروق کشنده یا ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان (OHCA) با منشاء قلبی، نامشخص بوده‌است.

ارتباط بین بروز ایست قلبی خارج از بیمارستان با منشاء قلبی و مصرف نوشیدنی های گازدار (داده‌های حاصل از ۴۷ استان در ژاپن)

محققان مواردی از ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان که روی آنها احیاء صورت‌گرفته بود و ۵۵/۴‌درصد از آنها دارای منشاء قلبی و ۴۴/۶درصد دارای منشاء غیر‌قلبی بودند را مورد بررسی قراردادند. آنهایی که ایست‌قلبی در آنان دارای منشاء غیر‌قلبی بود به بیماری‌هایی ازجمله بیماری عروق مغزی، بیماری تنفسی، تومور بدخیم و بیماری‌های اگزوژن مبتلا بودند‌ که به‌ترتیب ۴/۸و‌۶/۱ و ۳/۵ و ۱۸/۹درصد از علل غیر‌قلبی را تشکیل می‌دادند.
محققان دریافتند که مصرف نوشیدنی‌های گازدار با ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان با منشاء قلبی ارتباط قابل‌ملاحظه‌ای دارد (r=0.30, p=0.04) (مطابق نمودار)، اما با ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان با منشاء غیر‌قلبی ارتباطی ندارد (r=-0.03, p=0.8).
مصرف سایر نوشیدنی‌ها ازجمله چای‌سبز، چای سیاه، قهوه، کاکائو، آبمیوه یا آب سبزی‌ها، نوشیدنی‌های تخمیرشده‌ی مشتق‌از شیر و آب‌معدنی با ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان با منشاء قلبی ارتباطی ندارد‌.
اخیراً روشن‌شده‌است که مصرف نوشیدنی‌های گازدار، با ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان با منشاء غیرقلبی نیز ارتباط معناداری دارد و این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که عادات آشامیدنی ممکن‌است روی بیماری‌های کشنده‌ی قلب‌و‌عروق تأثیر داشته باشند. اسید موجود در نوشیدنی‌های گازدار ممکن‌است نقش مهمی در‌این مورد ایفاء کند. ارزیابی‌های محققان در‌مورد مصرف نوشیدنی‌های گازدار، بر‌اساس مقدار مصرف بوده و ارتباط آن با ایست‌های قلبی خارج از بیمارستان، سببی (Causal) نیست.
یافته‌ها نشان‌می‌دهند که محدود‌نمودن مصرف نوشیدنی‌های گازدار قطعاً می‌تواند برای سلامت سودمند باشد.

تعداد بازدید : 1012

ثبت نظر

ارسال