شماره ۱۰۷۸

سیب‌زمینی‌های رنگی و پیشگیری‌از سرطان

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

سیب‌زمینی‌های رنگی و پیشگیری‌از سرطان

گروهی‌از محققان بر‌این‌نظر هستند که ممکن‌است ترکیبات موجود در سیب‌زمینی بنفش به کشتن بن‌یاخته‌های سرطان‌روده‌ی بزرگ و محدود‌کردن گسترش سرطان کمک‌کند.

سیب‌زمینی‌های پخته‌ی بنفش‌رنگ با هدف قرار‌دادن بن‌یاخته‌های سرطانی موجب توقف رشد سلول‌های تومورال ‌روده‌ی بزرگ در موش‌های آزمایشگاهی می‌گردد. بر‌اساس آمار جامعه‌ی سرطان آمریکا، سرطان‌روده‌ی ‌بزرگ دومین علت اصلی مرگ‌و‌میر ناشی‌از سرطان در‌آن کشور بوده و سالانه‌ عامل بیش‌از ۵۰.۰۰۰ مرگ است.

حمله به بن‌یاخته‌ها راه‌حل مؤثری برای مقابله با سرطان است.

اگر بن‌یاخته‌های سرطانی با ریشه‌ی علف‌های هرز مقایسه گردد، علف‌های هرز را می‌توان کوتاه‌کرد اما تا زمانی‌که ریشه هنوز وجود دارد، علف‌های هرز هم رشد خود را حفظ خواهند‌کرد و به‌همین‌ترتیب اگر بن‌یاخته‌های سرطانی هنوز وجود داشته باشند، سرطان هم می‌تواند رشد و گسترش خود را ادامه دهد.
محققان از سیب‌زمینی‌بنفش پخته استفاده نمودند چراکه سیب‌زمینی مصرف گسترده‌ای داشته و به‌طور معمول بخصوص در کشورهای غربی، قبل‌از مصرف پخته می‌شود. هدف آنها اطمینان از حفظ خواص ضد‌سرطانی سبزی‌ها پس‌از پخت بود.

در بررسی اولیه‌ی آزمایشگاهی دریافتند که عصاره‌ی سیب‌زمینی پخته موجب سرکوب گسترش بن‌یاخته‌های سرطان‌روده‌ی بزرگ و در‌عین‌حال موجب افزایش مرگ آنها می‌شود.

سپس، اثر کل سیب‌زمینی بنفش‌پخته را روی موش مبتلا به سرطان کولون آزمایش‌کرده و به نتایج مشابهی رسیدند. نسبت اندازه‌ی مشابه برای انسان‌، مصرف یک ​​سیب‌زمینی بنفش با اندازه‌ی متوسط جهت وعده‌های غذایی روزانه و یا یک سیب‌زمینی بنفش‌بزرگ در روز می‌باشد.

ممکن‌است چندین ماده در سیب‌زمینی‌بنفش وجود داشته باشد که به‌طور همزمان روی مسیرهای متعدد جهت کمک به نابود‌کردن بن‌یاخته‌های سرطان روده‌ی بزرگ کمک کنند؛ این مواد ممکن‌است شامل آنتوسیانین و اسید‌کلوروژنیک و نشاسته‌ی مقاوم باشند.

سیب‌زمینی‌هایی مثل سیب‌زمینی‌های بنفش، دارای نشاسته‌ی مقاوم هستند که به‌عنوان ماده‌ی‌غذایی برای باکتری‌های‌روده عمل‌کرده و این باکتری‌ها می‌توانند پناهگاهی برای اسیدهای‌چرب مفید با زنجیره‌ی کوتاه مانند اسیدبوتیریک شوند. اسید‌بوتیریک در روده، موجب تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و التهاب مزمن را سرکوب و به‌خود تخریبی سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

علاوه‌بر نشاسته‌ی مقاوم، رنگ سیب‌زمینی که در دیگر ترکیبات مانند میوه‌ها و سبزی‌ها نیز یافت می‌شود و رنگین‌کمانی از رنگ‌های پر‌جنب‌و‌جوش (Vibrant Colors) را به‌وجود می‌آورد، در سرکوب رشد سرطان مؤثر است.

هنگامی‌که شما فقط به‌جای یک ترکیب غذایی از یک رنگین‌کمان تغذیه می‌نمایید، هزاران ترکیب وجود دارد که روی مسیرهای مختلف سرکوب رشد بن‌یاخته‌های سرطانی کار می‌کنند. از آنجا که سرطان یک بیماری پیچیده است، رویکرد گلوله‌ی نقره‌ای (Silver Bullet) برای بسیاری‌از سرطان‌ها امکان‌پذیر نیست.

گام‌بعدی، بررسی رویکرد موادغذایی تام با استفاده از سیب‌زمینی‌بنفش در انسان برای استراتژی‌های پیشگیری بیماری و درمان و آزمایش سیب‌زمینی بنفش روی سایر انواع سرطان‌ها می‌باشد.

با استفاده از مواد‌غذایی مبتنی‌بر شواهد به‌عنوان رویکرد مناسب پیشگیری‌از سرطان، می‌توان مکملی برای درمان‌های ضد‌سرطان دارویی فعلی و آینده ارائه‌نمود و در‌واقع مواد‌غذایی می‌توانند روشی سالم جهت جلوگیری از سرطان فراهم‌کنند، به‌دلیل این که عوارض جانبی محدودی در‌مقایسه با درمان‌های دارویی دارند.

مشاهده‌شده حیواناتی که سیب‌زمینی‌بنفش مصرف می‌کنند، در‌مقایسه با حیواناتی که درمان دارویی دریافت‌کرده‌اند، سالم‌تر هستند و سیب‌زمینی‌بنفش به‌طور بالقوه می‌تواند در هر‌دو روش پیشگیری اولیه و ثانویه برای سرطان استفاده شود. هدف پیشگیری اولیه، متوقف‌کردن حمله‌‌ی اولیه سرطان است در‌حالی‌که هدف پیشگیری ثانویه کمک به بیماران برای بهبودی و عاری‌از سرطان ماندن می‌باشد.

تعداد بازدید : 1063

ثبت نظر

ارسال