شماره ۱۰۷۴

جو دوسر و نقش آن در سلامت انسان

منیرالسادات مهدوی - کارشناس تغذیه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جوی‌دوسر(Avena sativa.L) و نقش آنها در سلامت انسان، آن‌را در رده‌ی «اَبَر‌دانه‌ها» قرار‌می‌دهد و محققان طی بررسی‌های انجام‌شده از نقش مهم جو‌ی‌دوسر در بهبود کیفیت رژیم‌غذایی و تأمین سلامت انسان پرده‌برداشتند. جوهای‌دوسر، غلات‌کامل و بسیار مغذی بوده و دارای طیف‌گسترده‌ای از ترکیبات فعال بیولوژیکی از‌جمله کاروتنوئیدها، توکول‌ها (ویتامین‌E)، فلاونوئیدها و اونان ترامیدها (Avenanthramides) هستند. پلی‌فنل‌ها و اونان‌ترامیدها، منحصر به جوی‌دوسر هستند و به‌دلیل اثرات ضدالتهابی و ضدخارش، به‌طور‌گسترده‌ای در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار‌می‌گیرند.

محققان درجستجوی ارتباط بین التهاب با بیماری‌های مزمن و این‌که زیست‌فعال‌های (Bioactivities) تولید‌شده توسط پلی‌فنل‌ها در جوی‌دوسر ممکن‌است همانطور‌که برای بدن مفید هستند برای پوست نیز مفید باشند،هستند.

در جوی‌دوسر بیش‌از‌ ۲۵ اونان‌ترامید مختلف فعال از‌نظر بیولوژیکی وجود دارد که از لحاظ شیمیایی با‌هم شباهت داشته، اما از لحاظ عملکرد بسیار متفاوت هستند.

در‌مقایسه با ترکیبات فعال زیستی شناسایی‌شده در سایر غلات (مانند گندم و چاودار Rye-Oats) و جوی‌دوسر ممکن‌است از لحاظ زیستی فعال‌تر بوده و خواص ضدالتهابی بیشتری داشته باشد. علاوه‌بر اَوِنان‌ترامیدها، جو و محصولات جو (جوی‌دوسر) دارای ترکیبات فعال زیستی بسیار زیادی هستند که ممکن‌است فواید بسیاری برای سلامتی فراهم سازند. جو و محصولات حاوی جو [که از کمترین مقدار بتاگلوکان (Betaglucan) برخوردارند] با داشتن اثر کاهش‌دهندگی کلسترول برای سلامتی مفید هستند که این موضوع  به تأیید انجمن‌دارو و غذای آمریکا (FDA) نیز رسیده‌است.

جوی‌دوسر می‌تواند سیری را افزایش‌دهد‌(Enhance Satiety) و همچنین ممکن‌است در کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مفید باشد.

تعداد بازدید : 1497

ثبت نظر

ارسال