شماره ۱۰۷۱

بادام زمینی و سلامت عروق

منیرالسادات مهدوی - کارشناس تغذیه

بادام زمینی و سلامت عروق

بادام زمینی اغلب روی میزهای قهوه خوری‌ها، در ورزشگاه‌های بیس‌بال، در سالادها و بصورت تفت داده شده به همراه سبزیجات در سالادها و نیز روی بستنی‌ها یافت می‌شود. در حال حاضر شواهدی وجود دارد که بادام زمینی برای سلامت عروق مفید می‌باشد.

بادام زمینی برخلاف تصور مردم از خانواده‌ی آجیل‌ها نبوده و در واقع جزو حبوبات است. بادام زمینی برخلاف گردو و بادام زیر زمین رشد می‌کند.

حبوبات دانه‌های خوراکی محصور در غلاف هستند. آن‌ها به صورت گروهی یکی از بهترین منابع پروتئین کامل در رده‌ی گیاهان می‌باشند. در حالی که ساختار فیزیکی و مزایای تغذیه‌ای بادام زمینی بیشتر شبیه به حبوبات است، موارد مصرف آن در رژیم غذایی و غذاها بیشتر شبیه آجیل‌ها‌می‌باشد.
مصرف بادام زمینی به عنوان بخشی از یک وعده‌ی غذایی پرچرب، تری گلیسرید پس از غذا را بهبود بخشیده و باعث حفظ عملکرد بافت اندوتلیال می‌شود.بادام زمینی اگر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود، میان وعده‌ی سالمی است.

یک بررسی به منظور بررسی عملکرد عروقی پس از چالش یک وعده غذایی پرچرب انجام شد.

یک گروه متشکل از ۱۵ مرد مبتلا به اضافه وزن به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که هر کدام باید یکی از دو شیک(shake) (نوعی نوشیدنی) زیر را مصرف می‌کردند:

• وعده‌ای حاوی ۸۵ گرم پودر بادام زمینی

• وعده‌ای بدون بادام زمینی

هر دو شیک پرچرب و از نظر انرژی و مغذی‌ها یکسان بودند.

پس از هر وعده‌ی غذا میزان چربی، قند و انسولین پنج بار اندازه‌گیری شد.

عملکرد عروق با اندازه‌گیری اتساع‌رگ‌به‌واسطه‌ی جریان‌خون (flow -mediated dilation:FMD) تعیین شد. FMD روشی غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری عملکرد عروقی از طریق بستن یک کاف روی ساعد است که مانع جریان خون می‌شود. سپس کاف برداشته می‌شود تا اتساع سرخرگ بازویی ارزیابی شود.

عدم کاهش FMD پس از مصرف بادام زمینی:

نتایج آزمایش نشان داد که غذای گروه کنترل باعث کاهش ۱/۲

درصدیFMD در مقایسه با خط پایه شد. ولی در مقابل پس از مصرف غذای حاوی بادام زمینی، کاهشی در FMD مشاهده نشد.این یافته‌ها نشان می‌دهد که غذای حاوی بادام زمینی باعث حفظ عملکرد طبیعی عروق می‌شود، در حالی که غذای گروه کنترل شده که از نظر میزان چربی همانند غذای گروه آزمایش بود، در عملکرد عروق اختلال شدید ایجاد‌کرد.

اختلال عملکرد عروق، اختلالی است مربوط به سیستم عروقی که مشخصه‌ی آن عملکرد ضعیف عروق خونی است. این اختلال نقش عمده‌ای در توسعه‌ی آترواسکلروز و تشکیل پلاک و آسیب‌های عروق کرونر دارد که منجر به بیماری عروق کرونر (CAD) می‌شود. اغلب پس از مصرف یک وعده‌ی غذایی پرچرب تا زمانی که چربی غذای موجود در خون از بین برود، کاهشی موقت در عملکرد عروق رخ‌می‌دهد.

روش‌های کاهش این پاسخ به چربی موجود در رژیم غذایی و تأثیر آن بر اختلال عملکرد عروق ممکن است خطر بیماری عروق کرونر را کاهش دهد. یافته‌ها نشانگر آن است که مصرف بادام زمینی ممکن است ترکیب حیاتی لازم برای کاهش این خطر باشد و می‌تواند به عنوان بخشی از یک وعده غذای پرچرب از تشکیل آترواسکلروز جلوگیری‌کند.

محققان اظهار می‌دارند:

«افرادی‌که بیش از دو بار در هفته بادام زمینی مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به‌بیماری عروق کرونر قلب هستند».

اثر حفاظتی بادام زمینی ممکن است تا حدودی به علت اثر سودمند آن بر سلامت آندوتلیوم عروق باشد.بادام زمینی ماده‌ی غذایی پرکالری است و مردم باید هنگام اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود از محتوای کالری آن آگاه باشند. بادام زمینی باید به جای اضافه شدن به غذا، جایگزین دیگر منابع کالری‌آن‌شود.برای نمونه، بادام‌زمینی می‌تواند جایگزین غذاهای پرچرب و غیر مغذی(Nutrient- poor) در رژیم غذایی روزانه که حاوی چربی‌های جامد هستند، گردد.

اگر نوزادان قبل از ۱۱ماهگی به طور منظم و مکرر بادام زمینی مصرف کنند، به احتمال زیاد آن‌هایی که در معرض بالای خطر حساسیت به بادام زمینی هستند، به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

گروه پژوهشی همچنین تأثیر مصرف بادام‌زمینی بر عامل‌های خطرساز دیگر از جمله مارکرهای التهابی را در برنامه‌ی آتی خود‌دارند.

 

تعداد بازدید : 2074

ثبت نظر

ارسال