شماره ۱۰۶۸

واکنش بدن به نوشابه‌های شیرین و گازدار

منیرالسادات مهدوی - کارشناس تغذیه

واکنش بدن به نوشابه‌های شیرین و گازدار

نوشیدنی‌های شیرین، اصلی‌ترین عامل خطر مربوط به وضعیت سلامت ازقبیل: چاقی مفرط، دیابت نوع دوم و پوسیدگی دندان به‌شمار می‌آیند و سؤال این است که این نوشیدنی خوش‌طعم چه تأثیری بر بدن می‌گذارد‌؟

پژوهشگری یک تصویر بصری(Infographic) برای ثبت اطلاعات ایجاد‌نمود که تأثیر مصرف یک قوطی نوشابه(cola) را بر بدن پس‌از یک‌ساعت توضیح می‌دهد.

یافته‌های مراکز پیشگیری و کنترل بیماری(CDC) نشان‌می‌دهند، حدود نیمی‌از جمعیت آمریکا روزانه از نوشیدنی‌های شیرین استفاده می‌کنند که بیشترین میزان مصرف در‌میان نوجوانان و افراد جوان گزارش شده‌است.

تقریباً ۱۰ قاشق چایخوری شکر دریک قوطی نوشابه وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مصرف روزانه‌ی بیش‌از ۶ قاشق چایخوری شکر را توصیه نمی‌کند و به بیان دیگر، نوشیدن تنها یک لیوان در روز می‌تواند سلامت بدن را به‌خطر بیاندازد.

جای تعجب نیست که مصرف نوشیدنی شیرین با نظام سلامت انسان مرتبط است. طبق گزارش  دانشکده‌ی بهداشت دانشگاه هاروارد، افرادی‌که روزانه ۱‌تا‌۲‌قوطی از نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در آنها ۲۶درصد افزایش می‌یابد و طی بررسی‌های انجام‌شده، سالانه ۱۸۴۰۰۰ مرگ در جهان به دلیل مصرف نوشیدنی شیرین روی می‌دهد.

 

شیرینی زیاد این نوشیدنی که ناشی‌از قند موجود در‌آن است، قاعدتاً باید موجب ایجاد تهوع شود حال‌آنکه اسید‌فسفریک موجود در این نوشیدنی، میزان شیرینی را کم‌رنگ نموده و این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان نوشیدنی را مصرف کرد.

میزان قند‌خون به‌طور قابل‌توجهی طی۲۰‌دقیقه بعداز مصرف نوشابه افزایش می‌یابد و منجر به انفجار انسولین در بدن می‌گردد. سپس کبد مقادیر زیاد شکر در‌حال گردش در بدن را به چربی تبدیل می‌نماید.

پس‌از ۴۰‌دقیقه، بدن همه‌ی کافئین کولا را جذب نموده و باعث باز‌شدن مردمک چشم و افزایش فشار‌خون می‌شود. در‌این نقطه، گیرنده‌های آدنوزین در مغز بلوکه شده و مـانع احسـاس خستگی(fatigue) می‌شوند.

بعد‌از ۵‌ دقیقه‌ی دیگر، تولید دوپامین، انتقال‌دهنده‌ای عصبی(neurotransmitter) که به کنترل مراکز لذت و خوشی در مغز کمک می‌کند، افزایش‌ می‌یابد. روشی که نوشیدنی‌ها، این مرکز را در مغز تحریک می‌کند با تأثیر مواد‌مخدر(هروئین) قابل‌مقایسه است و باعث ایجاد رغبت در مصرف لیوانی دیگر می‌شود.

تعداد بازدید : 1007

ثبت نظر

ارسال