شماره ۱۰۴۳

نقش Zinc در سلامت انسان

دکتر طهمورث فروزین - جراح

در حفظ سلامتی بدن انسان فلزات نقش بسیار مهمی برعهده دارند که متأسفانه به آنها کمتر توجه شده‌است. یکی‌از این فلزات که در بدن انسان وظایف مهمی بر‌عهده دارد فلز روی(Zinc)می‌باشد. روی در تقویت نیروی دفاعی انسان نقش بسیار مهمی برعهده دارد، به‌طوری‌که آنهایی که دچار کمبود روی در بدن می‌باشند مقاومت آنها در‌برابر بیماری‌ها بسیار کم می‌شود. زیاد سرما می‌خورند و در‌برابر ضعیف‌ترین میکروب‌ها سلامت خود را از‌دست می‌دهند. روی در تولید سلول‌های جدید وظیفه‌ی مهمی برعهده دارد و زخمهایی‌که دیر بهبود می‌یابند با استفاده از پماد Zinc Oxide و پیدایـش granulation tissue به‌سرعت بهبود پیدا می‌کنند. اینجانب بارها شاهد بودم درمواردی بیمارانی ‌که مدت‌های مدیدی دچار زخم‌های مزمن بوده‌اند با استفاده از این پماد و قرص‌های روی به‌سرعت زخم‌شان بهبود یافته‌است.
روی در فعال‌کردن اعمال مغزی دخالت بسیار دارد و بسیاری از محققان معتقدندکه روی در کاهش اثرات سرماخوردگی نقش‌آفرین است. در‌حدود صد آنزیم بدن دارای روی می‌باشند. روی باعث جلوگیری از پیرشدن زود‌هنگام انسان می‌شود و کمـبود ‌روی‌ در بـدن باعـث بروز پیری زودرس می‌شود و در ساخت ژن‌های بدن دخالت زیاد دارد و همچنین در تولید بسیاری‌از هورمون‌های بدن اثر زیادی دارد. روی در هدایت امواج عصبی دخالت دارد و باعث می‌شود که فرمان‌هایی که از مغز صادر می‌شود زودتر به اعضا و اندام‌ها برسد.
مقدار نیاز روزانه‌ی روی در‌حدود 15‌میلی‌گرم است و خانم‌ها به میزان کمتری از روی نیاز دارند و در‌حدود 10‌میلی‌گرم برایشان کافی است.
روی در میگو زیاد یافت می‌شود و در گوشت‌قرمز، مرغ، شیر، ماست، پنیر، نان سبوس‌دار، انواع غلات و آجیل‌ها نیز روی وجود دارد. در مواردی‌که روی زیادتر از معمول وارد بدن ‌شود حالت مسمومیت از روی ظاهر می‌شود که با حالت تهوع، اسهال، درد شکم و سردرد بسیار شدید همراه است. روی حافظه را تقویت می‌کند و آنهایی‌که دچار ضعف حافظه هستند استفاده از غذا و موادی‌که دارای روی هستند به‌سرعت باعث تقویت حافظه‌شان می‌شود. روی در رشد قد انسان نیز نقش زیاد دارد و افرادی‌که در سنین رشد هستند و احیاناً ملاحظه می‌کنند که قدشان نسبت  سن‌شان کوتاه است با استفاده از روی می‌توانند به‌سرعت افزایش قد خود بیافزایند. پختن ‌غذاها در ظروف ساخته شده از روی کمک زیادی به رفع کمبود روی بدن می‌کند. در کشور ما زیاد از صدف دریائی استفاده نمی‌شود در‌حالی‌که انواع صدف‌ها دارای روی قابل‌توجهی هستند و خوردن آنها به‌سرعت کمبود روی را جبران می‌کند. روی به جذب فلز مس و فلز آهن در بدن کمک می‌کند. شاید هیچ فلزی به اندازه‌ی روی در بدن این‌قدر نقش‌آفرین نباشد.

 

تعداد بازدید : 1567

ثبت نظر

ارسال