شماره ۱۰۴۲

کاهش خطر بیماریهای عروقی با رژیم‌غذایی

شیوا همراز - کارشناس تغذیه

کاهش خطر بیماریهای عروقی با رژیم‌غذایی

نتایج بررسی‌های گذشته نشان‌داده‌اند که پیروی از رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای ممکن‌است خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی‌مغزی را کاهش دهد. تجزیه‌ و تحلیل جدید روی تحقیقات قبلی نشان‌می‌دهد که رژیم‌غذایی، همراه با روغن‌زیتون فوق‌العاده خالص و یا آجیل، ممکن‌است خطر بیماری عروق‌محیطی را کاهش دهد. این نتایج با‌توجه به پژوهش منتشرشده در مجله‌ی JAMA است.

بیماری عروق محیطی (PAD) بیماری است که در آن چربی در شریان‌ها رسوب‌کرده و جریان‌خون را به‌سمت دست‌ها، پاها، معده و یا کلیه‌ها محدود می‌نماید.

به گفته‌ی گروه تحقیقاتی به رهبری میگل روئیزـ کانلا از دانشگاه ناوارا اسپانیا، بررسی آنها برای اولین‌بار ارتباطی بین رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای و PAD یافته‌است، اگرچه گروه اشاره می‌کند که این تحقیق و همچنین این رژیم‌غذایی را با کاهش خطر ابتلای به سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی نیز ارتبط می‌داند.

برای رسیدن به این یافته‌ها، محققان 7477 شرکت‌کننده را آنالیز نمودند. مردان شرکت‌کننده در بررسی بین 55تا80‌سال سن، درحالی‌که زنان بین60تا80 سال سن داشتند.
شرکت‌کنندگان هیچ نشانه‌ای از PAD یا بیماری قلب و عروق نداشتند، اما آنها یا مبتلا به دیابت نوع2 بودند و یا حداقل سه عامل خطر (Risk factors) قلب و عروق دیگر را داشتند.

افراد به‌صورت غیرانتخابی در یکی‌از سه‌گروه رژیم‌غذایی گرفتند:

• رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن‌زیتون فوق‌العاده خالص

• رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای همراه با آجیل

• رژیم‌غذایی کم‌چرب همراه با مشاوره.

همه شرکت‌کنندگان از شروع بررسی در‌سال2003 تا دسامبر 2010 پیگیری شدند و برنامه‌ی آموزشی رژیم‌غذایی دقیق را هر3ماه یک‌بار دریافت کردند.

خطر PAD کمتــر در‌گـروه رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای:

در نقطه‌ی میانی بررسی (۴/۸سال)،۸۹‌نفر از شرکت‌کنندگان مبتلا به PAD شدند.

با این‌حال محققان دریافتند که گروه‌هایی که از رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن‌زیتون فوق‌العاده خالص و یا رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای با آجیل پیروی کرده‌اند در‌مقایسه با گروه رژیم‌غذایی کم‌چربی، به‌صورت معنی‌داری خطر کمتری برای ابتلا به PAD داشتند.

محققان این بررسی در‌مورد یافته‌های خود این‌گونه می‌گویند:«براساس اطلاعات ما این اولین بررسی کارآزمایی تصادفی و پیشگیری‌کننده است که نشان‌می‌دهد بین استفاده از رژیم‌غذایی و PAD ارتباط وجود دارد. این نتایج با بررسی‌های مشاهده‌ای قبلی هم‌ راستا بوده و از دیدگاه بهداشت عمومی درخور توجه می‌باشد». محققان توجه داشته داشتند که هدف پیدا کردن ارتباط بین رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای و کاهش خطر PAD اقدام نبود، بنابراین آخرین یافته‌های آن‌ها فقط یک تحلیل جستجوگرانه است.

دیـــگر مزایــای سلامتــی رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌طور عمده از غذاهایی با میزان چربی‌های اشباع‌شده کم، چربی اشباع‌نشده بالا و فیبر بالا تشکیل شده‌است.

پیروی از این رژیم شامل مصرف زیاد خانواده‌ی لوبیا، آجیل، غلات و دانه‌ها، پنیر و ماست به‌عنوان منابع اصلی مواد‌غذایی و میزان متوسط ماهی و ماکیان، مقدار بسیار کمی گوشت‌قرمز است.

پیروی از رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای خواص درمانی بسیاری دارد.نشریه‌ی«اخبار پزشکی‌امروز» (MNT) به‌تازگی نتیجه‌ی یک بررسی را گزارش داده است که ممکن‌است رژیم‌غذایی همراه با روغن‌زیتون فوق‌العاده خالص و آجیل، خطر ابتلا به دیابت نوع2 را نیز کاهش دهد.

نتایج بررسی‌های دیگر نیز رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای را به‌طور کلی با سلامت بهتر و طول‌عمر طولانی‌تر در ارتباط می‌دانند، همچنین نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهدکه این رژیم‌غذایی ممکن‌است به حفظ توانایی‌های حافظه و قدرت تفکر نیز کمک کند.

JAMA 21.Jan.2015

 

تعداد بازدید : 968

ثبت نظر

ارسال