شماره ۱۰۴۲

اصلاح آلرژی به شیر با فن‌آوری جدید

پزشکی امروز

پژوهشگران اسپانیایی با استفاده از درمانی توسط نور پالس‌شده یک نوع از پروتئین لاکتوز به‌نام بتاـ‌لاکتوگلوبولین را به‌طور مصنوعی اصلاح کردند. این پروتئین که در سرم لاکتوز موجود است، مسئول حدود ۱۰٪ از آلرژی‌های مرتبط با شیر است. درنتیجه این درمان، شیر خیلی بیشتر قابل هضم می‌شود.

دکتر جولیا والدراما پژوهشگر دانشگاه گرانادا که در این پروژه مشارکت داشته است عنوان می‌کند که هضم بتاـ‌لاکتوگلوبولین مشکل است چراکه این پروتئین دارای ساختار پیچیده و به هم فشرده‌ای است که در جریان هضم در فرایند مربوط به آنزیم مقاومت می‌کند. «با این حال این پیچیدگی برای پروتئین‌ها جهت انجام عملکرد ساختاری‌شان به عنوان عامل پایدارکننده امولسیون یا کف کردن ضروری است».

یک روش برای آسان‌کردن هضم پروتئین‌ها می‌تواند شکستن یا باز‌کردن ساختارشان باشد. با‌این‌حال اگر ساختار پروتئین به‌شدت تنزل یابد ویژگی‌های عملکردی خود را از دست می‌دهد.

اصلاح پروتئین‌ها:

«در‌این تحقیق که در نشریه‌ی سافت‌متر(Saft Matter) به‌چاپ رسید، ما از یک نوع پروتئین لاکتوز اصلاح شده توسط نور پالس‌شده (Pulsed light) استفاده کردیم. این روش غیرفعال‌سازی باکتریال که به‌طور گسترده در صنایع‌غذایی مورد استفاده قرارمی‌گیرد و پیش‌از‌این هرگز برای اصلاح پروتئین‌ها به‌کار نرفته بود».  این فرایند، ثبت شده توسط گروهی در یک مرکز تحقیقات تکنولوژی، ساختار پروتئین را به‌وسیله‌ی افزایش مقدار پالس‌های نوری تنزل می‌دهد.

با این روش محققان ادعا کردند که خصوصیات عملکردی پروتئین توسط درمان نور پالس شده تغییر نمی‌کند. دکتر والدراما عنوان می‌کند: «در واقع ما اثبات کرده‌ایم که در برخی موارد نور پالس شده حتی ویژگی‌های امولسیون پروتئین لاکتوز را افزایش می‌دهد. ما تأثیرات این پروتئین اصلاح شده توسط نور پالس شده را بر روی هضم بررسی کردیم.»

به‌منظور انجام این‌کار پژوهشگران در دانشگاه گرانادا دستگاهی را طراحی و ساخته که به‌نام اختاپوس نامیدند، به‌کار گرفتند که فرایند هضم یک پروتئین را در یک قطره امولسیون شبیه‌سازی می‌کرد. به اینگونه شبیه‌سازی فرایند هضم نشان‌داد که درمان با نور پالس‌شده هضم این پروتئین را به‌خصوص در روده‌ی‌کوچک آسان می‌کند.

این محقق نتیجه‌گیری می‌کند: «یافتن راهی برای بهبود قابلیت هضم پروتئین‌ها بدون تغییر ویژگی‌های عملکردی‌شان یک چالش رایج در فرایند فن‌آوری غذایی است و از این نظر درمان با نور پالس شده،  در طراحی تولیدات غذایی کم آلرژی، یک ابزار بسیار نویدبخش محسوب می‌شود».


university of Granada 6Feb.2015

 

تعداد بازدید : 1968

ثبت نظر

ارسال