شماره ۹۹۶

روش سریع‌تر تشخیص میکرب در غذا

پزشکی امروز

روش سریع‌تر تشخیص میکرب در غذا

درخبرها آمده بود که رویکرد تازه‌یی برای غربالگری پاتوژن‌ها پیشنهاد شده که بسیار سریع‌تر از روش‌های رایج تجاری جواب می‌دهد.

دانشمندان این روش را درشماره‌ی ژانویه‌ی 2014 نشریه‌یACS Journal of Analytical Chemistry شرح داده‌اند.
پژوهشگران متوجه شده‌اند که سالمونلا یکی از شایع‌ترین پاتوژن‌هایی است که درکسالت غذا زاد دیده می‌شود و سبب بروز تب، اسهال، و کرامپ‌های شکمی می‌گردد. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری هر‌سال یک نفر از هر 6 نفر ساکن آمریکا به مسمومیت غذایی دچار می‌شوند. بسیاری از این موارد دربیمارستان بستری می‌گردند و سالانه حدود ۳/۰۰۰ نفر می‌میرند.
روش‌های متعارف تشخیص باکتری‌های مضر در غذا، قابل‌اعتماد و ارزان است ولی ممکن‌است پیچیده بوده، مدتی‌طولانی وقت لازم داشته باشد و درنتیجه گاهی سبب شود آلودگی تشخیص داده نشود. به‌این‌جهت، پژوهشگران برای مشخص‌کردن میکرب‌های ناخواسته، روش سریع‌تری ابداع کرده‌اند تا پیش‌‌از آنکه مردم دچار رنجوری شوند، این میکرب‌ها شناسایی گردند.
پژوهشگران دراین روش ازیک آرایه‌ی ظریف «تیربازویی نانومکانیکی» استفاده کرده‌اند که دریک انتها دارای یک تکیه‌گاه است که شبیه نوعی تخته‌ی شیرجه‌ی شنا است. به تیرهای بازویی پپتیدهایی متصل شده است که به سالمونلا می‌چسبند. وقتی باکتری‌ها به این پپتیدها چسبیدند بازوی تیرخم شده و یک سیگنال ایجاد می‌کند و به این ترتیب، سیستم غربالگری به سرعت سالمونلا را ازسایر انواع باکتری در نمونه‌ی مورد آزمایش تشخیص می‌دهد.
حتی یکی از پپتیدها اختصاصی ترازیک آنتی بادی عمل می‌کند و دراین مورد طلای استاندارد تلقی می‌شود. با این پپتید می‌توان هشت نوع متفاوت سالمونلا را جدا ازیکدیگر تشخیص داد. پژوهشگران اظهار داشته‌اند که از این تکنیک‌می‌توان در‌مورد سایر پاتوژن‌های شایع غذایی استفاده کرد.

 

تعداد بازدید : 1723

ثبت نظر

ارسال