شماره ۹۹۲

بزرگی بشقاب و شخصیت

پزشکی امروز

با افزایش بزرگی بشقاب، میزان غذای کشیده شده در آن و درواقع مقدار غذایی که خورده می‌شود افزایش پیدا می‌کند ولی آیا درنحوه‌ی تأثیرپذیری افراد نسبت به‌اندازه‌ی غذا وبشقاب، صفات شخصیتی تأثیر دارند؟ نتایج پژوهش جدید حاکی از آن است که پاسخ کودکان برون‌گرا و درون‌گرا نسبت به اشارات محیطی ازجمله بزرگی بشقاب، وقتی که مسأله،‌ کنترل میزان غذا است، متفاوت می‌باشد.
پژوهشگران رفتار کودکان 6تا10‌ساله راطی یک بررسی درمورد رفتار کودک ضمن صرف صبحانه آزمودند. ابتدا بزرگ‌ترها به کودکان صبحانه دادند به این ترتیب که پس‌از آنکه پیاله‌ی بزرگی به کودکان می‌دادند که نشان‌می‌داد چقدر شیر و سرآل برای صبحانه می‌خواهند، بزرگسالان به همان مقداری که کودک خواسته بود در پیاله‌اش می‌ریختند. سپس یک روز دیگر، این کار را خود کودکان انجام دادند، به‌این‌ترتیب که به کودک یک پیاله‌ی بزرگ یا یک پیاله‌ی کوچک می‌دادند و کودک هر مقدار که می‌خواست در ظرف می‌کشید.
برای تعیین سنخ شخصیتی کودک، چهار آموزگار و مشاور شدت درون‌گرائی و برون‌گرایی کودک را بر‌اساس مقیاس‌1‌تا9‌درجه‌بندی کردند. پژوهشگران از متوسط این امتیازها برای دسته‌بندی کودک به عنوان درون‌گرا یا برون‌گرا استفاده نمودند. برای اندازه‌گیری میزان غذایی که کودک خواسته یا خود درظرف کشیده بود، ازطریق مقیاسی که درمیز مخفی شده بود، پژوهشگران میزان خوراکی هر‌یک را وزن می‌کردند. سپس اندازه‌ی مقدار غذای درون‌گرایان و برون‌گرایان مقایسه ‌می‌شد.
درموردی‌که غذا توسط خود کودک کشیده شده بود، برون‌گرایان بسیار بیشتر از بزرگی پیاله در‌آن جای می‌دادند. درمقایسه با درون‌گرایان که وقتی بزرگی پیاله افزایش می‌یافت در ۵/۶موارد بیشتر برای خود درپیاله می‌کشیدند، ۳۳/۱٪ برون‌گرایان از روی هم انباشتن صبحانه استفاده می‌نمودند. این امر نشان می‌دهد که کودکان برون‌گرا نسبت به‌کودکان درون‌گرا بیشتر تحت‌تأثیر اشارات بیرونی‌بزرگی پیاله قرارگرفته بودند. اما این حالت درکودکان درون‌گرا فقط زمانی دیده می‌شد که خود خوراکی را در ظرف می‌ریختند. وقتی بزرگترها خوراکی‌را درظرف می‌ریختند تمامی کودکان خواستار پرکردن پیاله‌ی بزرگ بودند.
به‌نظر می‌رسد کودکان برون‌گرا وقتی خود غذا داخل ظرف خود می‌کشند بیشتر تحت تأثیر اشارات محیطی هستند و زمانی که خود غذا می‌کشند، ظرف را تا لبه پرمی‌کنند. این دسته کودکان از ریختن غذا توسط بزرگتر‌ها سود می‌برند. اما کودکان درون‌گرا وقتی خود غذا می‌کشند کمتر غذا را براساس بزرگی پیاله برمی‌دارند بنابراین لازم است والدین به‌کودکان درون‌گرای خــود‌امکــان غـــذاکشـیــدن در ظـرف را بدهند.

PLoS One 8(10):e78224

 

تعداد بازدید : 1623

ثبت نظر

ارسال