شماره ۹۹۱

مکمل‌های غذایی و دژنرسانس ماکولا

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

مکمل‌های غذایی و دژنرسانس ماکولا

افرادی که تغذیه‌ خوب ندارند و مواد زائد هم دربدنشان تجمع پیدا می‌کند بیشتر دچار دژنرسانس ماکولا می‌شوند.

آنتی‌اکسیدان‌ها و ZINC و ویتامین‌ها را فکر می‌کردند که کمبود آنها عوامل خطرساز برای دژنرسانس ماکولا می‌باشند و فرمولهای زیادی درست می‌کردند و مورد توجه بود ضمناً درباره‌ی لوتئین و Zeaxanthin هم‌ صحبت زیادی‌ شده بود که در رتین تجمع پیدا می‌کنند. سلولها لازم است در بدن دژنره شده و سلولهای تازه را به‌وجود آورند اگر این کار انجام نشود نسج ازبین می‌رود و مواد مختلف در بدن با هم تداخل می‌نمایند و احتیاجات سلولها را فراهم می‌نمایند.
ما اسفناج و کلم را فقط برای این نمی‌خوریم که درآنها فقط لوتئین وجود دارد بلکه کلسیم، ویتامین و مواد دیگر هم دارند لذا تمام ویتامین‌ها که بالانس درستی داشته باشند برای بیمار ‌باید تجویز شود و هرچه نزدیک‌تر به غذای کامل باشد بهتراست (Holistic) تئوری که فاکتورهای لازم برای سلامت بدن را مشخص می‌کند.
فرمـولهای مختــلف از‌‌جمله Eye Promise  Formulas-Macula  Complete-Preservation Macula Defense Formulas  هیچ‌کدام صددرصد همه مواد را دارا نمی‌باشند.
Phytonutrient مثلPolyphenol درسلامت چشم رل عمده دارد 9000 نوع ازاین مواد درغذا پیدا شده و همه رانمی‌توانید در یک فرد داشته باشید.
Maxivission که انواع مختلفی از مواد را دارا می‌باشند و تعدادی از Phytonutients‌ها را  هم دارد. مکمل‌هایی که تعداد کمی‌از مواد را دارا باشند ممکن‌است ازیک ماده‌ی خیلی بیش‌از لزوم و از ماده‌ی دیگر کمتر داشته باشد حتی کاروتنویید‌ها هم با دوز بالا آسیب‌رسان است 500 میلی‌ویتامین‌C‌+ بیوفلاوینویید و Choline و CO.Q10 هر روز مفید است CO.Q10 آنتی‌اکسیدان است.
D3 خطر آنژیوژنز را کم می‌کند Maxivision 1200 واحـد ویتامینD3 دارد تا‌حد‌50 تا‌80 نوموگرام درهر میلی‌لیتر و نه بیشتر می‌توان داد، کپسول روغن‌ماهی 2کپسول در روز علاوه بر خوراک ماهی سالمون 4‌بار درهفته و خوردن پسته، گردو، بادام و دانه‌ها.گردو و پسته لوتئین زیاد دارند که برای شبکیه مفید است. ماده‌ی دیگرZeaxanthin که در فلفلهای دلمه‌یی زرد رنگ وجود دارد. اینهاc-reactive protein را پایین می‌آورند که یک عامل خطرساز برای دژنرسانس ماکولا می‌باشد. ماده‌ی دیگرTRU Nature هـســتــه‌ی‌انگـور و Resveratrol (در پوسته‌ی‌انگور و عصاره‌ی‌انگور) عصاره‌ی Bilberry در بلوبری (سیاه‌گیله) که پلی‌فنول دارد اثر تقویتی با آنتی‌اکسیدان‌های دیگر دارد 20میلی‌لوتئین +Zeaxanthin مفید ولی زیادتر عوارض می‌دهد.
زردچوبه 2گرم درروز مفید است در معاینه‌ی ته چشم چنانکه Drusen دیده‌شود ممکن‌است شروع دژنرسانس ماکولر باشد.

 

 

تعداد بازدید : 1830

ثبت نظر

ارسال