شماره ۹۸۶

کودک وتماس با سرب

دکترفرهاد فیلی - کودکان

کودکان خردسال درمعرض خطر بسیار زیاد مشکلات بهداشتی در ارتباط با تماس با سرب هستند مثل صدمه‌ی شدید مغز و کلیه. درکودکان 3‌ساله و زیر 3‌سال به‌ویژه به علت نوع بازی و کندوکاو مثل چهاردست وپا راه رفتن و بردن اشیای مختلف به دهان،خطر تماس با سرب افزایش می‌یابد و سرب از راه تنفس یا بلعیدن وارد تن کودک می‌شود.
ممکن‌است کودک ازطریق منابع بسیاری، با سرب تماس یابد، ازجمله:
تماس پیش ازتولد. سرب از سد جفت می‌گذرد. به‌طور مشخص، میزان غلظت سرب درخون مادر و نوزاد یکسان است.
خاک و آب. ذرات سرب حاصل از افزودنی بنزین و رنگ درخاک استقرار یافته و سال‌ها باقی می‌ماند و لوله‌های سربی و مسی لحیم شده باسرب نیز سبب آزاد‌شدن ذرات درآب شرب می‌شوند.
سرب رنگ. استفاده از رنگ‌های حاوی سرب درمنازل، بازیچه‌های کودکان و وسایل منزل از 1978 درآمریکا ممنوع اعلام شده و دربعضی نقاط دیگر نیز ممنوع است. اما هنوز هم روی دیوار و کارهای چوبی دربسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌های قدیمی رنگ سربی وجود دارد و این امر ممکن است سبب خوردن تکه‌های رنگ توسط کودک شود. لعابی که روی سرامیک، چینی و ظروف سفالی زده می‌شود نیز ممکن است دارای سرب باشد وبا شستشو وارد غذا شود. دراسباب‌بازی‌ها و سایر وسایل تولید شده بــرای کودکان نیــز ممکـن اســت ســرب وجود داشته باشد.
فرآورده‌های کودکان. درزیورآلات کودکان یا فرآورده‌های ساخته شده از وینیلVinyl یا پلاستیک مانند سینه‌بند بچه، کوله‌پشتی، صندلی‌کودک برای خودرو، و صندلی‌های غذاخوری کودک، ممکن‌است سرب یافت شود. ممکن‌است کودک با به‌دهان بردن این وسایل یا جویدن‌شان، ‌سرب موجود درآنها را جذب‌کند و یا در‌صورت سوختن، صدمه‌دیدن یا خراب‌شدن آنها سرب وارد دستگاه تنفس شود.
گرد‌وغبار منزل. درگردوغبار روی وسایل خانه ممکن‌است سرب حاصل از رنگ وجود داشته باشد یا خاکی که وارد منزل شده دارای سرب باشد.
غذا. ممکن‌است ضمن تولید، پردازش، بسته‌بندی، آماده‌سازی یا انبار‌کردن، غذا به سرب آلوده شود. به‌عنوان مثال ممکن‌است سبزی درخاک آلوده به سرب رشد کرده‌باشد یا درمعرض دود اگزوز خودروها قرارگرفته باشد. ممکن‌است سرب به غذاهای کنسرو شده‌یی نشت‌کرده باشد که با لحیم سربی درکارخانه‌ بسته‌بندی شده‌اند. بعضی‌از ظروف غذا نیز حاوی سرب هستند مثل ظروف سفالی با لعاب سرب و ظروف شیشه‌‌یی با بلور سرب.
داروهای خانگی و بعضی محصولات آرایشی. بعضی از داروهای سنتی مثل سورمه و بعضی از داروهای سوء‌هاضمه سرب دارند. همچنین بعضی انواع رنگ‌ها و رنگیزه‌های مورد استفاده برای آرایش و رنگ‌ مو حاوی سرب است.
میدان‌های مصنوعی ورزشی. چمن مصنوعی ساخته شده از نایلون یا نایلون و پلی‌اتیلن ممکن‌است دارای مقدار ناسالمی گرد‌و‌غبار سرب باشد که توسط کودک خورده شده و یا وارد دستگاه تنفس شود.
چگونه می‌توان کودک را در برابر تماس با سرب حفاظت کرد؟
می‌توان با انجام اقدامات ساده، خطر تماس با سرب را درکودک به حداقل رساند. به‌عنوان مثال:
وارسی خانه. به‌احتمال زیاد خانه‌هایی که بیش‌از 30‌سال پیش ساخته‌شده‌اند دارای سرب هستند. با استفاده از شستشوی حرفه‌یی، استفاده از تکنیک‌های مناسب ثبوت رنگ و ترمیم منزل می‌توان ازتماس با سرب جلوگیری کرد. ضمن آنکه وسایل دارای سرب کنار گذاشته می‌شود. باید مطمئن بود که خانه‌ و متعلقات آن درامان است. پیش‌از خرید منزل باید درمورد سرب درمحل وارسی کرد. پیش‌از امضای قرارداد اجاره نیز باید از صاحــب‌ملک درمـورد ســرب سوال نمود.
دور‌کردن کودکان از مناطق بالقوه آلوده. به کودک نباید اجازه‌داد نزدیک پنجره‌های قدیمی، ایوان‌های کهنه یا نقاطی برود که رنگ‌شان ریخته یا پوسته پوسته شده‌است. درصورت امکان روی مناطق بازخاک را با چمن فرش کنید یا نقاط لخت آن را با تخم‌ چمن، برگ درختان یا چوب بپوشانید. درصورتی‌که رنگ خانه پوسته پوسته شده باشد بلافاصله پوسته‌ها را گرفته و یا با نوار یا کاغذ دیواری باید پوشاند تا بتوان رنگ‌را به‌موقع عوض کرد.
تصفیه آب. صافی‌های تبادل یون، فیلترهای اسموز معکوس و تقطیر به طور مؤثر سرب را از آب می‌گیرند. درصورتی‌که از فیلتر استفاده نمی‌شود، پیش‌از مصرف آب، باید لوله‌ی آب‌سرد را به‌مدت 15‌تا‌30 ثانیه بازگذاشت. برای آشپزی، شرب و تهیه‌ی شیرخشک کودک از آب‌سرد استفاده کنید. آب‌داغ سرب را سریع‌تر از آب‌سرد جذب می‌کند.
احتیاط‌کردن درآشپزخانه. غذا را باید در ظروف شیشه‌یی، پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ نگاه داشت و نباید خوراکی‌ها را در ظرف‌های باز ریخت. در‌صورتی‌که به‌وجود لعاب سربی روی ظروف سفالی اطمینان نباشد، باید ازاین ظروف برای دکور استفاده کرد.
تشویق کودک به بهداشت. باید اطمینان یافت که کودک دست‌ها و صورت خود را بعد از بازی در بیرون ازخانه یا بازی با حیوانات و پیش‌از غذا‌خوردن و خوابیدن می‌شوید. همچنین باید به‌طور منظم اسباب بازی‌های کودکان را شست زیرا ممکن‌است آلوده به خاک یا گردوغبار وسایل خانه شوند.
استفاده از جیره متعادل. استفاده کودک از جیره‌ی‌‌غذایی سرشار از آهن و کلسیم سبب کاهش جذب سرب می‌شود.
پرهیز از بعضی محصولات کودک و اسباب بازی‌ها. ازخرید اسباب‌بازی‌هایی که مارک سازنده ندارند،‌ اسباب بازی‌های قدیمی و اسباب بازی‌های تخفیف‌دار یا فروشندگان خصوصی باید پرهیز کرد، مگر آنکه مطمئن بود این اسباب‌بازی‌ها بدون سرب و از محصولاتی تهیه شده‌اند که ضرر نمی‌رسانند. از چسباندن زیورآلات به لباس کودک خودداری شود. همیشه فهرست‌های یادآور سرب را باید وارسی کرد و به خاطر داشت که کیت‌های تجارتی آزمایش سرب قابل اعتماد نیستند.
احتیاط درمورد چمن‌های مصنوعی ورزشی. به کودک نباید اجازه داد روی چمن مصنوعی غذا بخورد و ظروف نوشابه‌را درکیف یا ظروف در بسته قرار دهد. بعد‌از ترک زمین، کودک باید لباس‌ها را درآورده و پشت و روکند تا از آلودگی مصون بماند. درصورتی‌که نتوان لباس را درآورد کودک در وسیله نقلیه باید روی پتو یا حوله بنشیند. لباس، حوله و پتوی آلوده را باید جدا ازهم شست. کفش‌های مورد استفاده درچمن را نباید به‌خانه برد. پس‌از بازی درچمن، باید کودک را با آب و صابون شستشو داد.
پرهیز از داروهای سنتی و بعضی لوازم آرایشی. در‌صورتی‌که در داروهای سنتی یا لوازم آرایش‌وجود سرب معلوم نباشد، نباید به کودک اجازه‌ی استفاده از آنها داد.
پاکیزه نگاهداشتن خانه. به‌طور منظم باید کف‌ها و سایر سطوح را با پارچه یا اسفنج مرطوب شست.
احتیاط بعد ازکارکردن با سرب. بعد‌از کارکردن با سرب باید لباس و کفش را عوض‌کرد و دوش گرفت. باید لباس آلوده را در محل کارگذاشت و یا لباس کار را هرچه زودتر جدا ازیکدیگر شست. همچنین مواد مورد استفاده‌یی را که ممکن است حاوی سرب باشد مثل وسایل سرامیکی باید دور از دسترس کودکان قرارداد.
در‌صورتی‌که تصور شود کودک در‌معرض سرب بوده‌است، با مراجعه به پزشک باید درخواست آزمایش سرب خون شود.

 

 

 

تعداد بازدید : 1908

ثبت نظر

ارسال