شماره ۱۱۹۵

خطر مرگ‌و‌میر غیرطبیعی در افراد مبتلا به بیماری صرع

دکتر فریدون ضرغام - روانپزشک

خطر مرگ‌و‌میر غیرطبیعی در افراد مبتلا به بیماری صرع

یکشنبه 3 تیر 1397 ساعت 17:1
پزشکی امروز

سهم دارو در خطر مرگ ‌و ‌میر غیـرطبیعی (Unnatural Mortality) در افراد مبتلا به بیماری‌صرع از زمان آغاز بیماری تا روز مرگ بیمار (به‌موجب همان بیماری) چیست؟

مرگ زودهنگام در افراد مبتلا به بیماری‌صرع ۲تا۳ برابر بیشتر‌از مابقی مردم می‌باشد. میزان افزایش این خطر نسبی بنا‌بر علت‌مرگ متغیر است. پژوهش‌های پیشین بر مرگ ناگهانی و غیرمنتظره در بیماری‌صرع تمرکز‌داشته و به سایر علل توجه‌ بسیار کمتری نموده‌اند. درک بهتر خطر مرگ‌و‌میر مبتلایان به‌صرع از زمان آغاز بیماری تا روزمرگ، به‌ویژه توجه ‌به‌علل غیرطبیعی (به‌عنوان‌مثال: آسیب‌های غیرعمدی، خودکشی، د‌یگرکشی و مشکلات ناشی‌از روش‌های‌درمان‌) امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد. بنابراین، بررسی‌های اپیدمیولوژیک بر نیاز به شناخت دقیق بیماری‌صرع و علت‌مرگ تاکید نموده‌اند.

هدف از این پژوهش‌ها، ارزیابی خطر مرگ‌و‌میر غیرطبیعی از زمان آغاز بیماری تا روزمرگ در مبتلایان به‌صرع و شناسایی انواع داروهای دخیل در مرگ‌های ناشی از مسمومیت می‌باشد.

برخی‌از بررسی‌های مشاهده‌ای مبتنی‌بر مراقبت‌ثانویه درمرگ‌و‌میر غیرطبیعی، افزایش ۲تا۵ برابری را نشان‌داده‌اند. برخی‌از بررسی‌ها به واسطۀ نوع آسیب غیرعمدی خطر را بررسی نمودند. یکی‌از این بررسی‌ها روش خودکشی در مبتلایان به‌صرع را نشان‌می‌داد، اما هیچ‌کدام از این بررسی‌ها به‌طور کامل خطرات مربوط به طیف کامل خودکشی و آسیب‌های غیرعمدی یا انواع مسمومیت‌ها را نشان‌ندادند. پژوهش‌های پیشین در ارتباط با خودکشی که از US National Violent Death Reporting System استفاده نمود، نشان‌می‌داد که داروهای ضدصرع (AEDs) فقط در ۶درصد از مرگ‌ومیرهای عمدی ناشی از مسمومیت در مبتلایان به‌صرع دخیل می‌باشند. این بررسی با پژوهش مربوط به مسمومیت غیرکشنده درتقابل می‌باشد. در این بررسیAEDها شایع‌ترین نوع داروی مصرفی در مبتلایان به‌صرع بودند (۲۷درصد). خطرات نسبی‌مرگ‌و‌میر مبتلایان به‌صرع را از زمان تشخیص بیماری تا روزمرگ بیمار، از طریق مقایسۀآنها با ‌گروهی‌که مبتلا به این بیماری نبودند، ارزیابی نمودیم. برای ارزیابی‌دقیق خطرات مرگ‌و‌میر غیرطبیعی از زمان تشخیص بیماری تا روزمرگ از (Primary Care Mortality Database(PCMD مرتبط استفاده‌کردیم. میزان دخیل‌بودن انواع ویژه‌ای از داروها در مرگ‌های ناشی‌از مسمومیت را نیز بررسی‌نمودیم.

در‌این‌بررسی مبتنی‌بر جمعیت، در دو‌مجموعۀ داده‌ای از جمعیت‌های کلی انگلستان و ولز، بیش‌از ۵۰۰۰۰ مبتلا به‌صرع و1میلیون فرد مشابه که بیماری صرع نداشتند شناسایی شدند. مرگ‌و‌میر غیرطبیعی و خطر مسمومیت دارویی غیرعمدی درمبتلایان به‌صرع به‌ترتیب ۳و۵ برابر افزایش‌می‌یابد. داروهای روان‌گردان و اپیوئیدها شایع‌ترین داروهای مصرفی در مسمومیت ناشی‌از دارو بودند اما داروهای ضدصرع از آن دسته از داروها نیستند.

مبتلایان به بیماری‌صرع درمعرض افزایش خطر مرگ‌و‌میر قراردارند اما تا به امروز از زمان تشخیص بیماری تا روزمرگ، هیچ‌گونه گزارشی در ارتباط باخطرات علل غیرطبیعی گزارش نشده‌است.

به‌طورخلاصه، نتایج این بررسی نشان‌می‌داد که مبتلایان به بیماری‌صرع با افزایش خطرات مربوط به بسیاری‌از علل خاص مرگ غیرطبیعی، ازجمله مسمومیت‌عمدی یا غیرعمدی ناشی‌از دارو، مواجه هستند. برای شناسایی اقدامات مناسب به‌منظور کاهش این خطرات، پژوهش‌های زیادی موردنیاز می‌باشد. درعین‌حال، پزشکان باید از خطرات مربوط به افزایش مرگ‌ومیر غیرطبیعی این بیماران آگاه بوده و باید بادقت بر شرایط ‌بیماران نظارت داشته باشند. داروهای ضدصرع ظاهراً در مرگ‌های ناشی‌از مسمومیت نقش‌ کوچکی دارند و داروهای روان‌گردان و اپیوئیدها بیشتر درگیر هستند. بنابراین، زمان تجویز دارو برای مبتلایان به‌صرع و باتوجه به افزایش خطر مسمومیت‌های کشنده در این جمعیت، احتمال خطر مسمومیت و مسمومیت‌های نسبی مرتبط با داروهای تجویزشده همراه با آن داروها باید به‌شدت موردتوجه قرارگیرد.

تعداد بازدید : 720

ثبت نظر

ارسال