تاثیر مصرف گوشت قرمز بر بیماری ام اس

تاثیر مصرف گوشت قرمز بر بیماری ام اس

پژوهشها حاکی از ارتباطی است میان میزان مصرف روزانه گوشت قرمز غیرفرآوری به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش تغییرات مغزی که سبب پیشروی در بیماری ام اس(MS) می گردد. دلیل اصلی ابتلا به بیماری ام اس (MS) هم چنان در هاله ای از ابهام است. یافته ها تا به امروز بر این پایه استوار است که بدن با هجوم خود ایمنی به سیستم عصبی مرکزی (CNS) لایه محافظتی میلین که بسیاری از نورونها را می پوشاند،تخریب نموده و نتیجه آن بروز بازۀ وسیعی از اختلالات عصبی است.

سه شنبه 11 تیر 1398 ساعت 9:48
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

پژوهشها حاکی از ارتباطی است میان میزان مصرف روزانه گوشت قرمز غیرفرآوری به عنوان بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش تغییرات مغزی که سبب پیشروی در بیماری ام اس(MS) می گردد. دلیل اصلی ابتلا به بیماری ام اس (MS) هم چنان در هاله ای از ابهام است. یافته ها تا به امروز بر این پایه استوار است که بدن با هجوم خود ایمنی به سیستم عصبی مرکزی (CNS) لایه محافظتی میلین که بسیاری از نورونها را می پوشاند،تخریب نموده و نتیجه آن بروز بازۀ وسیعی از اختلالات عصبی است.

در کشور آمریکا احتمال بروز بیماری ام اس (MS) برای افراد 1 در 1000 است (0.1%). این میزان خطر برای افرادی با پیشینۀ بیماری ام اس در اقوام درجه یک ، بالاتر و 2تا4 % است در حالی که افراد با یک قل از دوقلوی یکسان مبتلا به بیماری  ام اس ریسک بیماری به 30-50% می رسد.

در برخی موارد نیز تغییرات مغزی سالها پیش از اینکه فرد نسبت به نشانه های بیماری ام اس آگاه شود، رخ می دهد.

اما پژوهشگران به مدت 10 سال افراد را پس از اینکه اسکن MRI مغزی خود را دریافت نمودند ، تحت نظارت و پیگیری قرار دادند. از 81 شرکت کننده، 83% از افراد با اسکن مغزی غیرنرمال و آنچه که متخصصان آن را تشخیص کلینیکی اولیه دمیلین شدن سیستم عصبی مرکزی (FCD) می نامند، در طی مدت پیگیری به بیماری ام اس مبتلا شدند.متخصصان بر این باورند که عوامل خطرساز بیماری ام اس، فاکتورهای محیطی مانند رژیم غذایی را شامل می شوند. در حال حاضر محققان مدرسه بهداشت عمومی در دانشگاه Curtin در پرت استرالیا، داده هایی بر تاثیر رژیم غذایی مخصوصا گوشت قرمز غیرفرآوری بر روی FCD در مجله تغذیه ارائه داده اند.

 

تاثیر مصرف گوشت قرمز بر ام اس

 

تاثیر مصرف گوشت قرمز بر بیماری ام اس :

Lucinda J. Black دانشجوی فوق دکترا در دانشگاه Curtin و همکارانش داده هایی از مطالعه AusImmune ، یک مطالعه موردی چندگانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. مجموعه داده ها شامل 282 مورد افراد با تجربۀ FCD و 558 فرد سالم است. محققان از  امتیاز رژیم مدیترانه ای متناوب (aMED: alternate Mediterranean diet) برای ارزیابی میزان پایبندی شرکت کنندگان به رژیم مدیترانه ای استفاده کرد.

امتیاز 9 به معنای بالاترین سطح پایبندی به رژیم و امتیاز 0 به مفهوم پایینترین سطح و یا بدون پایبندی است.

آنها همچنین یک امتیاز رژیم اضافی نیز به نام aMED-Red بوجود آوردند که به هر فرد که حدود 65 گرم گوشت قرمز غیرفرآوری مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت خوک و گوشت گوساله استفاده می کرد 1 امتیاز می داد.

سپس شرکت کنندگان را به 4 گروه تقسیم کردند: گروه 1 (امتیاز 0-2)، گروه 2 (امتیاز 3-4)، گروه 3 (امتیاز 5)، گروه 4 (امتیاز 6-9).

محققان هیچ گونه ارتباطی میان ریسک FCD و امتیاز aMED پیدا نکرند. با این حال، زمانی که داده های افراد در گروههای 2 و 3و 4 را با گروه 1 مقایسه نمودند ، داده ها ریسک کاهش یافته FCD را منعکس کرد.

گوشت قرمز شامل مواد مغذی مهمی نظیر موارد زیر است: پروتئین، آهن، زینک، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین د، مجموعه ویتامین های ب و برای گوشت گاو تغذیه شده با چمن، اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-3 و بسیاری از این مواد مغذی برای عملکرد مغز سالم مهم هستند بنابراین شگفت آور نیست که ارتباط موثری بین دریافت گوشت قرمز غیرفرآوری و خطر بیماری ام اس مشاهده می کنیم.

یافته های مربوط به افرادی که "در معرض خطر" هستند

هنگامی که محققان داده ها را به منظور بررسی اجزای مختلفی که امتیازات aMED-Red را می سازند، دقیقتر مطالعه نمودند، متوجه شدند که گوشت قرمز غیرفرآوری تنها عاملی است که تاثیر آماری قابل ملاحظه ای را بر ریسک FCD دارد.

آنها دریافتند که کاهش شرکت کنندگان در ریسک FCD ارتباط نزدیکی با میزان پایبندی ایشان به رژیم غذایی aMED-Red داشت.

یافته ها نشان می دهد که گروه 2 تا 37% و افراد گروه 3 تا 52% و گروه 4 تا 42% کاهش در ریسک داشتند. برای افراد با سابقه ابتلا به ام اس در اقوام درجه یک این کاهش از 2-4% به 1-2.5% است و برای افراد با یک قل مبتلا به  بیماری ام اس از دوقلوی همسان این کاهش 1030-50% به 14-32% است.

پیش از این محققان این پژوهش نتایج را با استفاده از داده های مطالعه AusImmune منتشر نمودند که 50% کاهش در ریسک FCD در شرکت کنندگانی که رژیم غذایی سالمی را پیروی می کردند، نشان می داد. همچنین در اوایل امسال، محققان نتایجی را براساس مصرف گوشت قرمز بعنوان یک فاکتور مجزا نه بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای و ریسک FCD، منتشر نمودند.

یافته های ما مربوط به افرادی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس هستند، مانند افرادی که اقوام نزدیک مبتلا به بیماری ام اس دارند. بررسی دیگری به مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده و شرایط سلامتی که در جامعه عمومی متداول است، می پردازد.با این حال همگی بر این موضوع توافق ندارند که گوشت قرمز با فواید سلامتی مرتبط باشد. بعلاوه سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت قرمز را به عنوان "احتمالا سرطانزا" برای انسانها در سال 2015 دسته بندی کرد.

در ابتدای امسال محققان دریافتند که افراد باید به میزان کمی گوشت قرمز فرآوری نشده را مصرف نمایند، (حدود 65 گرم یا کمتر در هر روز) در هر حال میزان استفادۀ بالا از این مادۀ غذایی توصیه نمیگردد.

انتخاب رژیم غذایی پیچیده و شامل ترجیحات فردی، تاثیرات فرهنگی و عوامل اجتماعی و اقتصادی است. شواهد کافی وجود دارد که رژیم غذایی سالم را با نتایج سلامت بلندمدت مرتبط می کند. اینکه گوشت قرمز فرآوری نشده چقدر نقش برجسته ای در پیشگیری از ابتلا به بیماری ام اس بازی می کند، همچنان قابل بررسی است.

 

انتخاب رژیم غذایی

تعداد بازدید : 2810

ثبت نظر

ارسال