شماره ۱۲۱۵

طراحی داخلی مناسب افراد روشندل

طراحی داخلی مناسب افراد روشندل

چشم انسان همانند هر‌اندامی از بدن در جایگاه خود بسیار ارزشمند است و حس‌بینایی را بر‌ما ارزانی‌می‌دارد. این حس، بیش‌از چهار‌حس دیگر سبب برقراری ارتباط با پیرامون خود و فراگیری می‌شود و تصور آن‌که این‌عضو مهم و پرمایه دچار آسیب‌گردد، دنیای ما را برای زیستن دگرگون خواهد‌نمود.

دوشنبه 28 آبان 1397 ساعت 8:28
ملیحه احمدبیگی

چشم‌ها در فرآیند مشاهده، تصویرتحریک‌های نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل‌می‌نمایند و این مغز است که پیام‌های الکتریکی را تفسیرمی‌کند تا تصویری قابل‌رویت، مشاهده‌گردد. از‌این‌رو چهارحس دیگر فرد نابینا قوی‌تر و حساس‌تر‌از‌پیش می‌شوند تا بتوانند در محیط خود را حمایت و راهنمایی کنند.

تمام این مقدمه‌ها با هدف بیان این موضوع بود که چیدمان منزل و دکوراسیون خانة افراد روشندل باید به گونه‌ای باشد تا در مسیر حس شنوایی، لامسه، بویایی و در آخر چشایی قرارگیرد.

در‌این‌مقاله به چند‌نکتۀ مهم پیرامون طراحی دکوراسیون منزل عزیزان روشندل اشاره می‌‌کنیم:

۱ـ با نصب یک آویزسقفی ظریف بالای درب‌ورودی، می‌توانید زنگ هشداری بدون‌نیاز به انرژی برق دست‌وپا کنید تا کاملا به رفت‌وآمدهای منزل مشرف شوند. دقت‌فرمایید که آویز صدای مناسب و طنین‌اندازی داشته باشد تا به‌مرور زمان و تکرار صدای زیرونازکش، اثر منفی بر اعصاب و روان نداشته باشد.

۲ـ اگر آشپزخانه بر اثر قوانین چهارحس دیگر روشندلان چیدمان نشود، نام دیگرش را باید منطقه جنگی عنوان‌نمود زیرا کار با تمامی لوازم و اثاثیه خطر ساز آن و درعین‌حال صدمه ندیدن، پیروزمندی‌های مکرر را نیازمند است. بنابراین آشپزخانه را تمام و کمال باسلیقه او چینش کنید، به‌ویژه قسمت داخلی کابینت و کشوها و به‌یاد داشته‌باشید هنگامی‌که خودتان در آشپزخانه کار می‌کنید، پس‌از استفاده از ابزار آشپزی آنها را بدون تغییر سرجایشان قراردهید.

۳ـ درب کابینت‌ها برای راحتی بیشتر و ایمنی کامل حتماً باید کشویی باشند تا از حادثه‌های احتمالی به‌ویژه هنگامی که درب کابینت به‌طور اتفاقی باز می‌ماند پیشگیری‌گردد.

۴ـ‌یک قانون مهم و بی‌رحم درمورد لوازم شکستنی و ظروف‌چینی وجود دارد و آن نیز انبارنمودن ظروفی است که براثر شکستگی کوچکی تیز و برنده یا به‌اصطلاح لب‌پر شده‌اند، زیرا از دستان افراد روشندل باید همانند چشمهایتان مراقبت و محافظت کنید. به این‌دلیل‌که او در دنیای خود، تنها با دستهایش می‌تواند اجسام و محیط را اندازه‌گیری و مشخص کند، بنابراین حتی خطر داشتن یک لیوان لب‌پَر را نیز در ظروفتان و در آشپزخانه نپذیرید تا در هنگام لمس و شستشوی آنها به بریدگی دستانشان منجر‌نگردد.

۵ـ ‌با کوچک‌ترشدن خانه‌ها و به وجود آمدن محیط‌های آپارتمانی، امروزه اتاق پذیرایی به نوعی اتاق‌نشیمن نیز محسوب می‌شود و به‌همین علت اتاق‌پذیرایی محل تجمع افراد خانواده است و از طرفی نقطةمرکزی ارتباطات به دیگر قسمت‌های خانه ازجمله آشپزخانه، سرویس‌های‌بهداشتی، اتاق‌خواب و از همه مهم‌تر مسیر ورودی و خروجی منزلتان می‌باشد.

حال به اتاق پذیرایی بروید و مسیر قسمت‌های ارتباطی ذکرشده با آن را با دقت مشاهده کنید. مطمئن هستم موانع زیادی سر راه خود خواهید یافت؛ از دکوری‌های بزرگ و کوچک گرفته تا مبلمان و اثاثیه منزل که شما را مجبور می‌سازد تا برای رسیدن به‌پذیرایی از راه پرپیچ‌وخم و طولانی همانند راه‌هزار‌چم جادة‌چالوس عبورکنید! فهرستی تهیه نمایید و مواردی که غیرضروری هستند قلم گرفته و آنها را به‌انباری منتقل‌کنید.

شاید بگویید همین شلوغی‌خانه و پراثاثیه‌بودن که سبب شکل‌گرفتن یک مسیر چالوسی می‌شود را بسیاردوست ‌دارید، اما باید بگویم گرچه زیبایی‌های این جاده درطبیعت وصف‌ناپذیر است ولی درمورد محیط‌های کوچک آپارتمانی حزن‌انگیز می‌باشد.

برای اصلاح خانه شلوغ خود بدین‌گونه عمل کنید:

برای مسیریابی هر قسمت از مکان‌های خانة خود به پذیرایی، یک جاده به‌عرض۷۲ تا۸۰ سانتیمتر بسته به بزرگی و کوچکی منزلتان بنا نمایید.

به یاد داشته باشید هیچگونه دکور و یا لوازم تزئینی نباید درعرض این جاده قراربگیرد. سعی‌کنید یک راه‌کوتاه و مستقیم را تعبیه نمایید تا زمان کمتری برای رسیدن به پذیرایی صرف‌شود. گرچه این توصیه‌ای برای مطلوب و سهل‌ساختن رفت‌و‌آمدها در داخل خانه برای افراد روشندل می‌باشد اما این روش برای خودتان نیز موجب آسایش دیداری و عبور و مرور در دکوراسیون منزلتان می‌گردد، به‌گونه‌ای که شما را در محیط بستة آپارتمانی به آزادگی دلپذیری می‌رساند و قطعاً ازاین میزان نظم و راحتی بسیار لذت خواهیدبرد.

۶ـ‌ طبق معمول برای طراوت بخشیدن به محیط منزل باید از گیاهان بهره‌برد، اما حتماً باید به نکات مهمی ازجمله نرم و لطیف‌بودن گلبرگ‌ها توجه بیشتری نمود. همچنین برگ‌ها و ساقه گل باید عاری از هرگونه تیغ‌وخار باشند تا از هرگونه غافلگیری برخورد دست‌ها با لبه‌های تیزوبرنده ساقه‌ها و برگ‌ها پیشگیری‌گردد. البته نباید وجود عطری دلپذیر در آنها را فراموش‌نمود، همانند عسلک، بوماداران، رزماری و شمعدانی و همچنین سیکلامن که برای این منظور بسیارمناسب می‌باشند.

۷ـ جهت سهولت در نگهداری و آبیاری گل‌ها توسط روشندلان گرامی، کافی‌است یک سنسور هشداردهندة آبیاری تهیه‌فرمایید که معمولاً سر آنها به‌شکل قورباغه می‌باشد و دوپایة بلند و نازک مانند سنجاق دارند که درداخل خاک فرو رفته و به‌محض آنکه خاک گلدان خشک می‌گردد، صدایی خفیف که اغلب همانند صدای جیرجیرک است، خبر‌از بی‌آبی خاک‌گلدان می‌دهد.

۸ـ برای به وجدآوردن مهمانانی که به منزلشان می‌آیند با روشندلان‌گرامی همکاری کنید تا رنگ یکی از البسه‌هایی که در مهمانی استفاده می‌کنند با یکی‌از رنگ‌های المان‌های دکوراسیون هماهنگ گردند. برای نمونه، شال خانم‌ها و لباس آقایان‌ هماهنگ باشد بارنگ کوسن‌ها و یا دسته‌ای از گل‌های روی میزپذیرایی همانند داوودی با آن رنگ‌زرد بانشاط و سحرانگیزش و شاید رزسرخ‌گون یا مریم سپید‌برفی‌که تجلی روشندلی‌ است را به‌نمایش بگذارید.

۹ـ ‌افراد روشندل ارتباط بهتر و بیشتری با طبیعت برقرار‌می‌کنند و شاید یکی‌از دلایل آن به‌نوعی زنده و طبیعی‌بودن آنها است که با استفاده‌از حس‌بویایی، لامسه، شنوایی و حتی چشایی می‌توانند آنها را تجسم‌نموده و درحقیقت با چشم‌دل محیط اطرافشان را ببینند، پس تا می‌توانید اثاثیه و دکوری‌های تزئینی را از موادطبیعی انتخاب‌کنید. برای نمونه استفاده‌از ترمووود برای پوشش کف‌ساختمان گزینة بسیار مناسبی است تا با حس‌لامسة کف‌پایشان، حیات عنصر‌چوب را کاملاً دریافت‌نمایند.

۱۰ـ حس لامسة نوک انگشتان روشندلان، اسکن‌کردن تمامی نقاط یک سطح را دقیق‌تر از یک اسکنر انجام‌می‌دهد. بنابراین برای تنوع محیطی آنها و هنگامی‌که بر دیوار دست می‌کشند، بهتر است از کاغذدیواری‌هایی که طرح برجسته داشته و به اصطلاح سه‌بعدی هستند بهره‌ببرید.

۱۱ـ‌ اگر لولای درب‌ها و پنجره‌ها هنگام بازوبسته‌شدن صدا می‌دهند و یا شیرآلات چکه می‌کنند و یا کف‌پوش‌ها همانند پارکت‌ها، هنگام رفت‌وآمد قژقژ فریاد می‌زنند، حتماً به‌رفع مشکل آنها بپردازید چرا که حس‌شنوایی روشندلان‌گرامی به‌صدا بسیارحساس است و به‌خوبی صداهای با فرکانس پایین را که ما کمتر به آنها توجه می‌کنیم و یا اصلاً نمی‌شنویم، کاملاً شنیده و تکرار این صداها اعصابشان را تحریک‌ نموده و موجب آزار آنها می‌گردد.

۱۲ـ سبک دکوراسیون روستیک (سبکی است که در‌آن به‌سادگی و روستایی بودن اهمیت‌داده‌شده است. سبک موردنظر به‌دست‌ساخته‌های هنری روستائیان برای دکور داخلی و چیدمان دکوراسیون داخلی گفته‌می‌شود و عمده ساخته‌ها با چوب‌های جنگلی و درختان می‌باشد که برحسب‌نیاز به‌میز، صندلی، تخت‌وکمد تبدیل‌شده‌اند) یکی‌از محبوب‌ترین سبک‌ها برای روشندلان است چراکه عطر‌طبیعی چوب و لمس بافت سطح‌چوب، جریان‌زندگی را در فضای دکوراسیون برایشان روان می‌سازد.

۱۳ـ به‌هیچ عنوان ابزار کارتان را هنگام تعمیر وسایل‌برقی و یا نصب‌رول‌پلاک‌ها بر دیوار و یا هرفعالیت دیگری روی زمین قرارندهید. ابزار آلات را همیشه روی میز بگذارید تا حتی اگرهنگام کار پخش‌گردند، تنها درمحدوده میز قرارگیرند و به‌طور اتفاقی روی زمین ‌جانمانند.

۱۴ـ نکته مهم و قابل‌توجه این است که اگر تصورکنید ا‌شخاصی‌که از ناحیه چشم صدمه‌دیده‌اند و دیگر قادر به‌ دیدن نیستند نیازی به نورپردازی مناسب ندارند، اشتباه بسیار بزرگی را مرتکب می‌شوید زیرا سیستم ارگانیسم بدن به نور نیازمند است؛ همانند زمانی که نورمستقیم آفتاب موجب‌می‌شود بدن توانایی ساخت ویتامین‌D را به‌دست‌آورد.

به‌یاد داشته‌باشید که نباید در قرارگرفتن درمعرض نورخورشید زیاده‌روی نمود زیرا عوارض‌پوستی متعددی را به‌همراه خواهد‌داشت. بنابراین بسته به ‌شدت تابش‌خورشید درمناطق گوناگون کشور، مابین ۵تا۱۵دقیقه زمان مناسبی برای آفتاب‌گرفتن می‌باشد. برای فعالیت‌های جسمانی و تقویت ‌اعصاب‌و‌روان به‌ویژه روح‌انسان، دریافت نور طبیعی‌روز بسیارحیاتی است، بنابراین در‌این‌امر کوتاهی نفرمایید.

نکتۀ پایانی:

دکوراسیون افراد روشندل را باید زیباتر، روشن‌تر، مجلل‌تر و همچنین مملو از حس‌زندگی طراحی‌نمود، بنابراین سعی‌نکنید با چشمانی بینا محل زندگی افراد روشندل را ساده،‌ تاریک و تهی‌از احساس بنا‌کنید.

 

تعداد بازدید : 1628

ثبت نظر

ارسال