گزارش مرگی مشکوک از شهر یزد

گزارش مرگی مشکوک از شهر یزد

مرگ یک خانم 19 ساله اهل زابل سیستان و بلوچستان بر اثر تب کریمه کنگو در یکی از بیمارستان های مرکز استان توسط مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت یزد تایید گردید.

چهارشنبه 1 خرداد 1398 ساعت 10:56

وی تصریح کرد که طی چند سال گذشته موردی از فوت افراد به علت ابتلا به این بیماری، در یزد گزارش نشده بود.دکتر مجید جعفری ادامه داد: بیمار مدتی پیش با نشانه هایی شبیه تب کریمه کنگو به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه  و با وجود تلاش پزشکان، متاسفانه جان خود را از دست داد.وی روند بیماری را اینگونه تشریح نمود که شوهر بیمار به دلیل کار از یک سال پیش در ابرکوه سکونت دارد که 45 روز قبل از آغاز نشانه های بیماری در زابل سکونت داشت و 17 اردیبهشت ماه به ابرکوه عزیمت می کند.یک روز بعد نشانه های غیر اختصاصی تب ، تهوع ، استفراغ و درد شکم در بیمار آغاز شد که 19 اردیبهشت به علت تشدید نشانه ها به بیمارستان ابرکوه مراجعه و بستری شد.ایشان بیستم اردیبهشت ماه به علت عدم بهبودی به یزد انتقال یافته و با وجود اقدامات درمانی، روز بعد فوت کرد.

مقاله های مرتبط:

تب ‌خونروی ‌‌دهنده کریمه ‌کنگو 

- درمورد بیماری تب‌کریمه (کنگو) چه باید بدانیم؟

جعفری ادامه داد : با اینکه بیماری تب کریمه کنگو بیماری حاد است که در مواردی منجر به مرگ فرد می شود واین بیماری در کشور به صورت بومی (آندمیک ) است لذا بیماری در هر نقطه ای از جمله استان یزد دیده می شود.

وی اینگونه ادامه داد :به دنبال بررسی های آزمایشگاهی و ارسال نمونه به تهران ، تشخیص تب کریمه کنگو ( CCHF ) قطعی شد و با توجه به شواهد اپیدمیولوژیک محل ابتلای فرد به احتمال زیاد زابل است و شبکه دامپزشکی ابرکوه بررسی های لازم را جهت کنترل محل زندگی بیمار مبتلا و احتمال تماس با دام و کنه و در صورت نیاز اقدام های کنترلی را انجام داده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به علت همجواری با افغانستان و پاکستان عمده موارد بیماری در کشور را داراست، تاکید کرد: به احتمال قوی متوفی در محل سکونت خود یعنی زابل به این بیماری مبتلا شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت یزد در گفتگو با ایرنا اضافه کرد: با توجه به اینکه یزد در مسیر تردد و جابه جایی دام قرار دارد، از عموم شهروندان و به ویژه افراد در معرض خطر از جمله دامداران ، قصابان ، کارکنان بهداشتی درمانی و دامپزشکی، خانم های خانه دار در معرض تماس با گوشت آلوده هستند باید نکات احتیاطی و پیشگیری را رعایت کنند.

تعداد بازدید : 1123

ثبت نظر

ارسال