نتایج پژوهش ها

آیا تا سال 2100 سرطان دهانۀ رحم در بیشتر کشورها ریشه کن خواهد شد ؟

Lancet Oncology

آیا تا سال 2100 سرطان دهانۀ رحم در بیشتر کشورها ریشه کن خواهد شد ؟

پژوهش ها حاکی از آن است سرطان دهانه رحم در پایانِ قرن حاضر در بیشتر کشورهای دنیا اثری از خود باقی نخواهد گذاشت. پژوهشگران معتقدند که گستردگی استفاده از واکسن های HPV به همراه افزایش میزان غربالگری دهانه رحم در نهایت به سدی محکم در برابر ابتلا به این سرطان شایع منجر خواهد شد.

یکشنبه 5 اسفند 1397 ساعت 15:29
پزشکی امروز

سرطان دهانه رحم به عنوان چهارمین بیماری شایع میان زنانِ جهان با تخمین 570هزار مورد جدید گزارش شده در سال 2018 بوده و عامل مرگ 300هزار زن در هر سال است.

سال گذشته سازمان سلامت جهانی (WHO) ، خواستار اقدامی هماهنگ و فوری جهت مبارزه با این سرطان گردید.

اما از عوامل اصلی این سرطان، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)  که از طریق مقاربت منتقل می گردد. پژوهشگران معتقدند که واکسنهای HPV ، قادر به پیشگیری تا84تا 90 درصد سرطانهای دهانه رحم را می باشد.

در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا(High Income) مانند آمریکا ، انگلستان و کانادا این سرطان با غربالگری و تجویز به موقع واکسن طی 25 تا 40 سال آینده از میان خواهد رفت. حال نگرانی پژوهشگران پیرامون همین موضوع است ، وجود تفاوتها میان کشورها در غربالگری و واکسنها است. که اگر اقدامی در این راه صورت نپذیرد 44.4میلیون مورد سرطان دهانه رحم طی 50 سال آینده ، گزارش خواهد شد ، رشد تا 600هزار مورد در هرسال در سال 2020 و 1.3 میلیون در سال 2069 که آماری بسیار تکان دهنده خواهد بود.

اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین ، اگر واکسن و غربالگری را جدی بگیرند در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا در همین مدت زمان تا 13.4 میلیون مورد را پیشگیری خواهند نمود.

طی این پژوهش صورت پذیرفته ، اگر تا سال 2020 تمامی زنان حداقل 2بار در طول مدت زندگی خود ، غربالگری دهانه رحم را انجام دهند 5.7 تا 5.8 میلیون مورد سرطان دهانه رحم طی 50 سال آینده پیشگیری خواهد شد و در نتیجه میزان متوسط ابتلا به این بیماری به کمتر از 4 در هر 100هزار نفر در 149 کشور جهان تا سال 2100 میلادی منتج خواهد شد.

پژوهشگران معتقد هستند که این نتایج آماری آنها نقش بسیار مهمی در تعیین استراتژی سازمان سلامت جهانی در جهت مبارزه با سرطان دهانه رحم ایفا خواهد کرد.

 

تعداد بازدید : 1223

ثبت نظر

ارسال