فعالیت دو مرکز نگهداری مبتلایان اتیسم در استان همدان

خبرگزاری برنا

فعالیت دو مرکز نگهداری مبتلایان اتیسم در استان همدان

مدیرکل بهزیستی استان همدان ،حمیدرضا الوند ، با اشاره به فعالیت دو مرکز نگهداری مبتلایان اتیسم در استان افزود: یک مرکز روزنه در همدان و یک مرکز تابان در نهاوند برای نگهداری و آموزش کودکان اتیسم در استان فعالیت می‌کنند.

چهارشنبه 12 دی 1397 ساعت 8:19

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تاکنون 287 کودک مبتلا به اتیسم در استان شناسایی شده است اظهار کرد: اتیسمی‌های بالای 14 سال می‌توانند به دو مرکز حرفه‌آموزی در همدان برای دریافت مهارت‌های لازم مراجعه کنند.

وی با اشاره به فعالیت دو مرکز نگهداری مبتلایان اتیسم در استان افزود: یک مرکز روزنه در همدان و یک مرکز تابان در نهاوند برای نگهداری و آموزش کودکان اتیسم در استان فعالیت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ماهانه به هر کودک اتیسم 460 هزار تومان یارانه داده می‌شود گفت: بهزیستی علاوه بر یارانه هر ماه برای هزینه ایاب و ذهاب و هزینه بهبود تغذیه در مجموع 530 هزار تومان برای هر کودک اتیسمی پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز اتیسم خدماتی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، خدمات مشاوره و روانشناسی، خدمات ورزشی و اصلاحی توسط کارشناسان ارائه می‌شود.

الوند با بیان اینکه کودکان اتیسمی تا سن 14 سالگی می‌‌توانند از این مراکز خدمات دریافت کنند تصریح کرد: این افراد طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی پس از این سن می‌توانند با مراجعه به مراکز حرفه آموزی بهزیستی مهارت‌های لازم را کسب کنند.

وی با اعلام اینکه در دو مرکز حرفه‌آموزی پسرانه قدس و مرکز دخترانه مریم حرفه‌های مختلفی از جمله سفالگری، منبت و برخی از رشته‌های صنعتی ارائه می‌‌‌شود، بیان کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان پس از پایان دوره‌های مهارتی افراد متناسب با توانمندی‌های کسب شده گواهینامه دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اعلام تأسیس دو مرکز جدید خدمات‌رسانی برای بیماران بالای 14 سال گفت: راه‌اندازی این دو مرکز که قرار است در همدان و ملایر ایجاد شود در مرحله مکاتبات اداری است که با به حد نصاب ظرفیت، امیدواریم به زودی این مراکز راه‌اندازی شوند.

وی به اجرای طرح ویزیت در منزل نیز اشاره کرد و گفت: به تازگی کارشناسان و مربیان بهزیستی با حضور در منازل افراد معلول آموزش‌های لازم برای نگهداری این افراد را در خانه ارائه می‌دهند.

الوند ادامه داد: ویزیت در منزل نه تنها بر افزایش احساس تعلق این افراد به خانواده‌ها کمک می‌کند، بلکه از حضور آنها در مراکز نگهداری معلولان نیز می‌کاهد.

وی در ادامه از خانواده‌هایی که توانایی مالی مناسبی داشته و قادر به تامین تجهیزات مورد نیاز فرد معلول خود هستند درخواست کرد تا با مراجعه کمتر به بهزیستی این اداره کل را در حمایت بیشتر از خانواده های نیازمند یاری دهند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از افزایش 60 درصدی اعتبارات سازمان بهزیستی در بودجه 98 خبر داد و افزود: متاسفانه تحریم‌ها منجر به گرانی تجهیزات توانبخشی شد که با افزایش اعتبار امسال مشکل خرید تجهیزات تسهیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به اتیسم مشکلات ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند افزود: اتیسم در پسران چهار برابر بیش از دختران مشاهده می‌شود و این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات نیز بر کودکان مبتلا به اتیسم هیچ تأثیری ندارد.

تعداد بازدید : 782

ثبت نظر

ارسال