شماره ۱۱۹۸

ویـروسHPV و راه‌های انتـقال آن

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

ویـروسHPV و راه‌های انتـقال آن

چهارشنبه 20 تیر 1397
پزشکی امروز

Human Papilloma Virus:HPV ویروسی است که به‌سادگی به انسان منتقل شده و درمانی نیز تا به امروز برای آن وجود ندارد. برخی‌از‌این ویروس‌ها موجب ایجاد زگیل‌های‌تناسلی می‌گردند. در برخی‌از مردان و یا زنان‌آلوده  به این ویروس، ابتلا به سرطان نیز مشاهده شده‌است. سالانه تعداد‌۱۹۴۰۰‌زن و ۱۲۱۰۰‌مرد در آمریکا به‌دلیل ابتلا به این بیماری، دچار سرطان‌های‌تناسلی می‌گردند که از ویروس‌HPV سرچشمه‌می‌گیرند. البته واکسن‌‌HPV به محافظت در‌مقابل این ویروس به انسان کمک بزرگی می‌نماید. در‌این‌مقاله به معرفی این ویروس و راه‌های انتقال آن در‌میان مردم و نشانه‌های آن اشاره‌می‌نماییم:

ویروس‌‌HPV چیست؟

این ویروس از راه ارتباط دهانی، واژینال و مقعدی منتقل‌شده و می‌تواند منجر به بروز زگیل‌های تناسلی و انواع سرطان گردد. گاهی در زنان باردار، HPV  می‌تواند به نوزاد نیز منتقل‌شده و منجر به بروز عفونت‌های واژینال یا سیستم تنفسی گردد. درمانی برای ویروسHPV کشف‌نگردیده و با افزایش توان سیستم‌ ایمنی یا کاهش آن پنهان‌گشته یا بروز پیدا‌می‌نماید. با این تفاسیر استفاده‌از واکسن، یک روش مؤثر جهت پیشگیری‌از ابتلا به آن می‌باشد که باید در سن ۱۱‌تا۱۲سالگی تزریق‌گردد.

درمان ویروس‌HPV:

انواع گوناگون این ویروس هرکدام دارای نشانه‌های متفاوتی هستند و همانطورکه پیش‌از‌این نیز بیان‌شد، درمانی برای ویروس وجود ندارد و برخی‌از داروها فقط نشانه‌ها‌ را کاهش‌می‌دهند، مانند:

ـ پودوفیلین(Podophyllin)

ـ ایمیکوی‌مُد (Imiquimod)

ـ اسید‌تری‌کلرواستیک (Trichloroacetic Acid)

زگیل‌تناسلی:

زگیل‌هایی که بر‌اثر ویروسHPV بروز‌می‌کنند معمولاً بدون درمان و به‌خودی‌خود برطرف‌می‌شوند (همانطور‌که گفتیم به‌وسیله سیستم‌ایمنی بدن ولی با‌این‌حال داروهایی وجود دارند که روی پوست مورد استفاده قرارگرفته و برای رفع زگیل استفاده‌می‌شوند؛ یکی از‌این داروهای بدون‌نسخه اسیدسالیسیلیک است).

در برخی‌از‌موارد درمان‌بیماری با جراحی امکان‌پذیر‌می‌شود. برخی روش‌های درمانی دیگر عبارتنداز‌:

ـ سرمادرمانی(Cryotherapy): در‌این‌روش با استفاده‌از نیتروژن مایع، بخش‌هایی از پوست فریز‌می‌گردد.

ـ الکتروکوتر(Electrocautery): که در‌آن از جریان الکتریسیته برای سوزاندن قسمت‌هایی از پوست استفاده‌می‌شود.

ـ لیزر‌درمانی که با استفاده‌از پرتوی لیزر، بافت‌های موردنظر حذف‌می‌گردند.

ـ تزریق ماده اینترفرون(Interferon): این روش به‌دلیل دارابودن خطر بالا، عوارض‌جانبی و هزینه‌های گزاف، کمتر مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

ـ جراحی

البته لازم است تا درمورد انتخاب بهترین روش، پزشک متخصص به بیمار مشورت‌داده و درمان مناسب بسته به‌نوع و محل زگیل انتخاب‌گردد و البته اینکه زگیل و تغییرات سلولی برداشته‌می‌شود اما ویروس در بدن  باقی‌خواهد ماند و به دیگر اندام‌ها منتقل‌شده و چون هیچ درمان کاملی وجود ندارد، برخی‌ از‌این زگیل‌ها امکان به‌وجود‌آمدن سرطان را برای شخص به‌همراه دارند.

رایج‌ترین نشانه بالینی مربوط به HPV زگیل است به‌ویژه زگیل‌تناسلی. در برخی‌از موارد زگیل‌تناسلی به‌شکل یک برآمدگی یا چند برآمدگی بروز‌می‌کند. این زگیل‌ها معمولاً  ناحیه فرج یا احتمالاً دهانه رحم در خانم‌ها و آلت‌تناسلی یا اسکروتوم در مردان را تحت‌تأثیر قرارمی‌دهد. به‌علاوه ممکن‌است در اطراف مقعد یا کشاله ران نیز ظاهر‌شده و از‌نظر اندازه نیز ممکن‌است کوچک و بزرگ یا مسطح و یا به‌شکل گل‌کلم بوده و به رنگ گوشت می‌باشند.

ـ البته زگیل‌های مسطح عموماً در کودکان، نوجوانان و جوانان مشاهده‌می‌شود و به‌شکل زائده‌های صاف و کمی برجسته ظاهر‌می‌شوند و کمی از پوست معمولی تیره‌تر هستند. این نوع زگیل‌ها بیشتر درصورت، گردن و بخش‌هایی که دچار خراشیدگی شده‌اند ظاهر‌می‌گردند.

ویروسHPV از‌طریق تماس‌پوست با پوست درارتباط‌جنسی یا حتی تماس با پوست‌آلت شخص‌آلوده بدون هیچ رابطه جنسی بروز و انتقال پیدا‌می‌کند. در بیشتر موارد عفونت‌های ویروسHPV خوش‌خیم هستند اما می‌توانند منجر‌به بروز زگیل‌هایی در بخش‌های گوناگون بدن مانند دست‌ها و پاها و ناحیه تناسلی گردند. انواع خاصی از‌این ویروس وجود دارند که خطر بروز سرطان را در فرد‌آلوده افزایش‌می‌دهند. عوامل انتشاردهنده ویروس عبارتنداز:

ـ برقراری ارتباط با شرکای‌جنسی متعدد

ـ  برقراری ارتباط با فردی که شرکای‌جنسی متعدد داشته است.

ـ  بخش‌هایی در بدن که دچار آسیب‌های پوستی شده‌اند.

ـ برقراری تماس فردی با زگیل‌ها یا سطوحی که درمعرض ویروس قرار‌دارند.

پیشگیری‌از ویروس و اقداماتی که خطر بروز ابتلا به ویروس را کاهش‌می‌دهند عبارتند‌از:

تزریق واکسن، داشتن ارتباط‌جنسی سالم، انتخاب شریک‌جنسی سالم، اجتناب از ارتباط‌جنسی با فردی که مبتلا می‌باشد.

سن مناسب جهت دریافت واکسن برای افرادی‌که این واکسن را دریافت ننموده‌اند، در مردان ۲۱سالگی و برای زنان ۲۶سالگی می‌باشد که می‌تواند میزان ایجاد سرطان‌های دهانه رحم و فرج در زنان و همچنین سرطان‌های پروستات و اندام تناسلی را در مردان کاهش‌دهد.

تعداد بازدید : 674

ثبت نظر

ارسال