شماره ۱۰۸۸

جانشین آنتی‌بیوتیک در عفونت زخم

پزشکی امروز

جانشین آنتی‌بیوتیک در عفونت زخم

محققان بیش‌از یک‌قرن است که درمان زخم‌های عفونی با تحریک الکتریکی(Electrical Stimulation) را امتحان‌کرده‌اند و نتایج مختلفی به‌دست‌آورده‌اند. به‌دلایل معلومی آنتی‌بیوتیک‌ها بر سایر روش‌ها ترجیح داده‌شده‌ و مؤثرترین درمان برای عفونت‌ها بوده‌اند، اما استفاده‌ی گسترده از آنها سبب مقاومت دارویی گردیده‌است.

براساس گزارش مراکز کنترل بیماری‌ها(CDC) سالانه دو‌میلیون عفونت و ۲۳۰۰۰‌مرگ در آمریکا به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مربوط می‌شود. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن برای اولین‌بار دریافتند که چگونه تحریک الکتریکی می‌تواند در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر باشد و این موضوع راه را برای توسعه‌ی جایگزین‌های مؤثر در آنتی‌بیوتیک درمانی پزشکی باز می‌کند.

پژوهشگران جریانی الکتریکی را از روی لایه‌ی‌ نازکی از باکتری‌ها عبور‌دادند که ظرف ۲۴‌ساعت تقریباً تمام باکتری‌های مقاوم به دارو را ازبین‌برد و این باکتری‌ها اغلب در عفونت‌های بدون درمان (Difficult-to-Treat) حضور دارند و جمعیت باقی‌مانده‌ی باکتری‌ها ۱/۱۰۰۰۰ اُم مقدار اولیه بود.

همچنین محققان این روش را روی بافت خوک آزمایش کردند و مشاهده نمودند که بیشتر باکتری‌ها از‌بین‌رفتند و به بافت مجاور نیز آسیبی نرسید و برای اولین‌بار آنان فرایندی الکتروشیمیایی را بیان‌کردند که در سطح الکترودها پراکسید هیدروژن تولید‌می‌کند که این ماده یک ضدعفونی‌کننده‌ی بسیار مؤثر است.

محققان این فرایند را بهینه‌ (Optimized) کرده و نوعی بانداژ الکترونیکی (با‌نام e-Scaffold) ساخته‌شده از بافت کربن رسانا (Conductive Carbon)  را طراحی‌کردند که با ارسال جریان‌الکتریکی به بافت، غلظت اندک و ثابتی از پراکسید هیدروژن تولید‌می‌شود تا میکروب‌ها را از‌بین ببرند. باکتری‌ها نمی‌توانند در‌برابر این درمان الکتروشیمیایی مقاومت نموده و اشکال مقاوم گسترش نمی‌یابند.

Ref: Nature Scientific Reports

 

تعداد بازدید : 2195

ثبت نظر

ارسال