شماره ۱۰۸۰

خطرات نگهداری از حیوانات خانگی (۲)

دکتر خسرو نیستانی - علوم آزمایشگاهی

آنکیلوستوما توبفورم با رحم و شیر منتقل‌می‌شود که تحقیق نشان ‌می‌دهد آلودگی در گربه‌های مسن، بیشتر از گربه‌های جوان دیده می‌شود. پژوهش‌هایی در آمریکا نشان‌می‌دهد که آلودگی در سگ و گربه‌های زیر ۶ ‌ماه بیشتر از سن بالای۱۰‌سالگی است که شاید به‌علت کم‌شدن ایمنی باشد.‏ صاحبان حیوانات باید به سن حیوانات خود دراین مورد توجه داشته باشند. صددرصد سگ‌ها و گربه‌ها در معرض آلودگی به آسکاریس و آنکیلوستوما هستند.

آسکاریس به‌طور آزاد در روده‌ی باریک زندگی می‌کند و از محتویات آن تغذیه می‌نماید؛ موارد ضعیف نشانه‌ای ندارند و در مرحله‌ی مهاجرت لارو، نشانه‌ها ظاهر می‌شوند. در مواردی که تعداد کرم زیاد باشد و در مرحله‌ی مهاجرت لارو؛ نشانه‌هایی مثل سرفه،‏ ترشح کف‌آلود بینی،‏ ذات‌الریه و ورم ریه‌ها دیده می‌شود. در‌این مرحله‌ی لاروی، مرگ‌و‌میر وجود دارد. مخصوصاً چند روز پس‌از تولد توله‌ها، کرم‌های گرد بالغ در سن دو سه هفتگی موجب تورم روده‌ای همراه موکوس و استفراغ، اسهال، آب آوردگی شکم‏، بی‌اشتهایی،‌ کم‌خوری، لاغری و شکم بزرگ که به‌علت حضور تعداد زیادی کرم و تجمع گاز و کم‌شدن باکتری است. در موارد پیشرفته حیوان از ضخامت روده، انسداد ناقص یا کامل روده، گشادی دوازدهه،‌ تورم صفاق،‌ انسداد مجاری صفراوی و لوزالمعده، پارگی و فتق‌‌روده رنج می‌برد. خروج کرم در مراحل مختلف با استفراغ و مدفوع دیده می‌شود و مشاهده‌ی تعداد زیادی کرم بزرگ متحرک، باعث تعجب و ناراحتی صاحب حیوان می‌شود. نوزاد کوچک و جوان بسیار در عذاب است و ناله و فریاد می‌کند و پاهایش را گشاد می‌گذارد.‌ اشکالات پرده‌ی صفاق ‌و کم‌خونی شدید گزارش شده‌است. بچه گربه‌ها نیز عوراضی نشان‌می‌دهند که متغییر هستند از جمله  استفراغ پس‌از غذا‌خوردن، اسهال و به تناوب یبوست، مشکلات افزاینده‌ی کم‌خونی و بی‌اشتهایی و متعاقب آن، عفونت  شدید دیده می‌شود. در گربه‌های بالغ توکسوکاراکانیس موجب استفراغ، بزرگ‌شدن شکم،‌ بی‌اشتهایی و حتی سوراخ‌شدن معده و وجود کرم‌های بالغ در محوطه‌ی شکم می‌گردد.

یک مورد گربه‌ی آلوده به توکسوکاراکانیس با عارضه‌ی گرانولوماتوز ائوزینوفیلی دیده شده‌است. توکسولارا لونینا عوارض بسیار ملایمتری دارد اما در سگ موجب پیکا (همه‌چیز‌خواری)‌ سؤ‌جذب و کاهش رشد می‌شود. درصورتی‌که در گربه تورم‌روده،‌ استفراغ،‌ اسهال و حتی اسهال‌خونی ایجاد‌می‌کند. کر‌م‌های قلابدار عوارض شدید‌تر و مرگ‌و‌میر بسیار بیشتری دارند بخصوص در سگ و گربه‌های جوانتر. این کرم‌ها در حفرات مخاط فرو می‌روند و بخصوص زندگی توله‌ها را تهدید می‌کنند. انگل روی جنین نیز عوارضی ایجاد می‌کند و در توله‌ها عوارض و آلودگی از راه شیر ایجاد می‌شود. توله‌هایی که ذخیره‌ی آهن کمتری دارند، در هفته‌ی اول سالم هستند ولی در هفته‌ی دوم و سوم عوارض شدید ظاهر می‌شود. در مورد گربه، سن حیوان بسیار مهم است زیرا همانطور که حیوان رشد می‌کند مقاومت افزایش‌می‌یابد. در سگ‌های بالغ نشانه‌ها به تغذیه، ظرفیت خونسازی و وجود شرایط پراسترس بستگی دارد. در آلودگی با کانینوم بالفین، از یک کم‌خونی متوسط رنج می‌برند. کم‌خونی میکروسیتر است؛ یعنی گلبول‌های‌قرمز کوچک هستند که  در نتیجه کم‌خونی مزمن و فقر‌آهن ظاهر می‌شود و از‌دست‌دادن وزن، مدفوع خونی، لکوپنی(کم‌شدن تعداد گلبول‌های سفید)، تأخیر در رشد، فقدان بنیه و توان و ضعف عمومی از نشانه‌ها و عوارض آلودگی هستند.


تعداد بازدید : 1617

ثبت نظر

ارسال