شماره ۹۴۹

تاریخچه ژنتیک (۱)

دکترمحمدحسن کریمی نژاد - پاتولوژیست ـ ژنتیک

تاریخچه زایش و ژنتیک درایران و جهان
ایران کهن زادگاه و گهواره دانش تولید مثل و ژنتیک
دیباچه‮: ‬با اینکه این مطلب بارها درهمایش های داخلی وخارجی معرفی ودرمجلات علمی داخل وخارج که قسمتی ازمنابع آن ذکر می شود مورد بحث ونشر قرارگرفته است،‮ ‬ولی از آنجایی که این موضوع برای خودم بسیار مهم و افتخارآمیز است،‮ ‬احساس وظیفه و تکلیف می‌کنم که کشف این راز نهان را که مدتها پنهان مانده بود به هموطنان عزیز وجهانیان اعلام کنم و از همه‌ی فرهیختگان گرامی صمیمانه تقاضا دارم چنانچه در این بیان اشتباهی ملاحظه می‌فرمایند و یا اینکه منابع و مستندات دیگری در دسترس دارند که این مطلب را تأیید می‌نماید براین بنده منت نهاده آن را‮  ‬توسط سردبیر نشریه به اطلاع این جانب برسانند بسیارمتشکر و سپاسگزارم‮.‬
از زمانی که به یاد دارم به ویژه بعد از شرکت درچهارمین دوره‌ی آموزشی سازمان بهداشت جهانی پائیز‮ ‬1968‮ ‬تحت عنوان دوره‌ی‮ «‬آموزشی ژنتیک انسانی برای مدرسان دانشکده‌های پزشکی‮» ‬Training Course in Human Genetic for Medical School Teachers‭‬‮ ‬ در (دانشگاه کپنهاگ دانمارک‮)‬،‮ ‬به این دانش نوپای جهانگیر فوق العاده علاقه‌مند شدم‮.‬
از سال سوم دبستان بدر سیرجان،‮ ‬پدرم مرا با شاهنامه‌ی حکیم فردوسی آشنا ساخت‮. ‬تأکید مکرر حکیم فردوسی بر نژاد و سرشت،‮ ‬مرا بر آن داشت منظور از نژاد و سرشت را جستجو کنم‮. ‬به تدریج متوجه شدم برخلاف عرف زمان که فقط فرزند را منسوب به پدر می دانستیم وسهم مادر کمتر مورد توجه بود،‮ ‬حکیم ابوالقاسم فردوسی دراین بیت‮:‬

نژاد ازدوسودارد آن نیک پی                   زافراسیاب وزکاووس کی

زن ومرد را در انتقال صفات کاملاً‮ ‬شریک، سهیم و مساوی می‌داند‮. ‬با مراجعه به کتابهای آیین زرتشتی با کمک جناب دکتر اردشیر خورشیدیان موبد موبدان به رموز نهفته‌ی زیبایی پی‌بردیم که برای ما بسیار افتخارآمیز و مایع‮ ‬غرور ملی است‮.‬
با اینکه بارها دراین مورد نوشته و درمحافل علمی وخصوصی،‮ ‬این رازپنهان رابیان نموده ام چون خودم ازاین یافته بسیار احساس‮ ‬غرور و شادی می‌نمایم،‮ ‬مایلم با تمام وجود دراین راه تلاش نمایم و این مطلب را به استحضار جهانیان و هموطنان گرانقدر به ویژه فرهیختگان برسانم،‮ ‬بلکه با کمک و همیاری همگان چه به صورت نقد علمی یا ارائه‌ی مدارک علمی مستند،‮ ‬راز مهم و بزرگی را که سالیان دراز پنهان مانده،‮ ‬آشکار نموده وبرافتخارات کشورعزیزمان بیفزاییم‮.‬
تاریخچه:‬ آن گونه که از شواهد تاریخی برمی آید از زمانی که بشر قادر به تفکر و تعمق در پدیده های اطراف خود شد مسأله ی توارث نیز نظر او راجلب کرد‮. ‬این زمان را تاحدود ده تا دوازده هزارسال پیش حدس می‌زنند‮. ‬درآن دوران افکار نیاکان ما بیشتر حول وحوش شکار حیوانات وحشی،‮ ‬تربیت و استفاده بهتر ازحیوانات اهلی و بهبود نسل آنها بود،‮ ‬لذا بیشتر آثار باقی مانده دراین زمینه است‮. ‬سنگ نبشته‌های حفاری از ناحیه‌ی کلدانی‮ ‬Chaldean‮ ‬مربوط به شش هزار سال قبل،‮ ‬شجره‌نامه و نحوه‌ی‮ ‬توارث برخی خصوصیات را در اسب‌ها نشان می‌دهد‮. ‬نظیر این بررسی‌ها روی حیوانات درسایر کشورها از جمله ایران نیز دیده می‌شود‮. ‬دریکی از الواح گلی بین‌النهرین مربوط به سه هزار سال پیش از میلاد،‮ ‬فهرستی از ناهنجاریها و علت یابی آنها ذکر شده است‮. ‬درتلمود‮ ‬Talmud‮ ‬کتاب دینی یهود‮ ‬1500‮ ‬سال قبل،‮ ‬دخالت عامل ارث را درمورد بیماری هموفیلی گوشزد کرده درآن توصیه شده است از ختنه‌ی پسرانی که برادر یا دایی آنها مبتلا به بیماری خونروی‮ (‬هموفیلی‮) ‬است خودداری کنند‮. ‬قدیمی ترین نوشته دردنیای‮ ‬غرب مربوط به تکوین جنین وخصوصیات ارثی منسوب به بقراط حکیم یونانی است‮.‬
فرضیه بقراط حکیم
به اعتقاد وی منی ازتمام بدن هم ازقسمت های نرم وهم از قسمت های سخت و به طور کلی از تمام بدن ترشح می‌شود‮. ‬قسمت های سالم از قسمت‌های سالم وقسمت‌های بیمار از قسمت‌های بیمار،‮ ‬سر طاس ایجاد سرطاس و چشم آبی و نزدیک بینی به ترتیب موجب چشم آبی رنگ و نزدیک بینی می‌شود‮. ‬همچنین برای سایر بیماریها نیز این قانون حکمفرماست‮. ‬سوال می‌نماید‮: ‬چه عاملی ممکن است مانع تولد فرزند زیرک از والد هوشمند شود؟ چنانچه از متن مستفاد می‌شود فرضیه‮  ‬تنها شامل مشاهدات و بیماری های ظاهری نیست بلکه توضیحی است برنحوه‌ی توارث کلیه‌ی خصوصیات انسانی که از طریق حمل اطلاعات به وسیله‌ی منی انجام می‌گیرد و به همین مناسبت این فرضــیه به عنــوان‮ ‬pangenesis‮ ‬ مشهور می‌شود‮.‬
آناکساگوراس‭(‬Anaxagoras‭)‬‮ ‬،‮ ‬فیلسوف یونانی‮(‬500‮ ‬تا‮ ‬428پیش ازمیلاد‮) ‬که مقدم بربقراط واحتمالاً‮ ‬استاد او بوده است همین عقیده را به نحوی دیگر بیان می‌کند‮. ‬به اعتقاد او در منی همه‌ی اعضای بدن،‮ ‬مو،‮ ‬چشم،‮ ‬ناخن وجود دارد ولی چون بسیارکوچک‌اند قابل رویت نیستند وهمانند تخم گیاه که باید دردل خاک قرارگیرد تا باجذب آب و موادغذایی لازم به شکل گیاه و درخت کامل درآید‮. ‬این تخم هم باید در زهدان کاشته شود تا رشد یافته وجنین کامل شود‮.‬
این فرضیه به وسیله‌ی ارسطو‮ (‬متولد سه سده قبل از میلاد مسیح‮) ‬به این ترتیب توجیه شد‮: ‬منی مرد از خون ترشح شده وقادر است درلخته ی خون قاعدگی زن تولید حیات نماید وجنین را به وجود آورد‮. ‬چنانچه خصوصیات مرد قوی باشد جنین،پسر و اگر خصوصیات زن قوی تر باشد جنین،‮ ‬دختر خواهد بود‮.‬
ویلیام هاروی‮‬‭(‬William Harvey‭)‬‮ ‬کاشف جریان خون،‮ ‬شکارچی ماهر و علاقه‌مند به شکار بود‮. ‬زهدان آهوان وغزال‌های آبستن را با دقت تشریح و به دنبال آثاری از لخته‌ی خون بود ولی درهیچ یک از مشاهدات خود لخته ی خونی در زهدان حیوان آبستن نیافت‮. ‬لذا بطلان فرضیه‌ی ارسطو را اعلام و بنیاد فرضیه‌یی را که مدت دوهزار سال‮(‬ازسیصدسال پیش تا یک هزار وهفتصد سال بعد از میلاد مسیح‮) ‬مورد قبول دانشمندان و فیلسوفان‮ ‬غرب بود، واژگون و باطل نمود‮.‬
به طورکلی اعتقاد‮  ‬فلاسفه و دانشمندان‮ ‬غرب براین بود که منی حیوان نر همانند تخم گیاه است،‮ ‬چنانچه آن را درکشتزار مناسب کاشت نمایند وبه او آب و غذای کافی برسد،‮ ‬رشد نموده و همانند گیاه اصلی صاحب تخم سرازخاک برآورده و میوه‌یی شبیه گیاه اصلی به بار می‌آورد‮.‬
به رغم این تصورات باطل که براساس تصورات شخصی و اعمال نیروی ماورای طبیعت پایه گزاری شده است‮. ‬درایران باستان سهم زن ومرد را درتکوین جنین و انتقال صفات کاملاً‮ ‬مساوی می‌دانسته اند‮. ‬علاوه برنوشته‌های کتاب دینی زرتشت، رفتار اجتماعی آنان درتقسیم ارث،‮ ‬شغل، مقام شاهی و فرماندهی،‮ ‬قضاوت و راهنمایی در مسائل دینی کاملاً‮ ‬مساوی،‮ ‬مؤید این اعتقاد و باور می‌باشد که مواردی ازآن بیان می‌شود‮.‬
زایش وتوارث‮ (‬ژنتیک‮) ‬درایران باستان
1738سال پیش از میلاد حضرت مسیح،‮ ‬زرتشت پیامبر در کتاب گاتاها،‮ ‬کتاب آسمانی زرتشتیان،‮ ‬درباره‌ی حقوق زن و مرد و آزادی انتخاب راه،‮ ‬سخن رانده است‮:«... ‬هر مرد وزن خود باید راه خویش را برگزیند‮» (‬گاتاها،‮ ‬یسنا،‮ ‬هات‮ ‬3،‮ ‬بند‮ ‬‮2)‬،‮ ‬یا‮ «‬همانگه انسان آفریده شده به او نیروی منه‮ (‬خرد‮) ‬و دائنه‮ (‬وجدان‮) ‬بخشیده شد،تا هر کس برحسب اراده‌ی خویش راه خود را برگزیند‮» (‬گاتاها،‮ ‬یسنا31،‮ ‬بند2‮‬).
پس از انتشار باورهای دینی زرتشتی درایران و روی کارآمدن هخامنشیان،‮ ‬درحدود‮ ‬2600‮ ‬سال پیش‮ (‬550‮ ‬سال پیش از میلاد مسیح‮)‬،‮ ‬به دستورکورش بزرگ،‮ ‬نخستین اعلامیه‌ی حقوق بشر نوشته و دربین ملل گوناگون ایرانی اجراشد‮. ‬دراین اعلامیه به طور رسمی حقوق همه ی مردم گیتی را برابر دانسته و برده‌داری ممنوع شده است‮. ‬داریوش، داماد کورش،‮ ‬به منظور اثبات شایستگی خود برای جانشینی اونسبت خویشاوندی خود را از دو سو (پدرومادر‮) ‬به هخامنش جد کورش یادآور می‌شود و نیز اندیشه‌های کورش بزرگ را پیگیری می‌کند‮. ‬برطبق اسنادی که در بایگانی تخت جمشید موجود است،‮ ‬طبق نوشته های دانشمند آلمانی،‮ ‬ماری کخ،‮ ‬درکتاب‮ «‬از زبان داریوش‮»‬،‮ ‬فرماندهی بسیاری از کارها درتخت‌جمشید به بانوان سپرده شده بود‮. ‬درآن زمان زنان ازحقوق برابر با مردان برخوردار بوده اند و علاوه بر آن، مرخصی باحقوق،‮ ‬پس از زایمان تا دوماه پس از زایمان،‮ ‬نیزداشته‌اند و همانند مردان از بیمه و بازنشستگی استفاده می‌نمودند‮.‬

 

تعداد بازدید : 1908

ثبت نظر

ارسال