شماره ۱۰۷۹

اندازه‌گیری قندخون گوگل

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

اندازه‌گیری قندخون گوگل

شرکت کامپیوتری گوگل، لنز تماسی جدیدی را  طراحی و مورد آزمایش قرار داده که در آینده‌ای بسیار نزدیک آن را به بازار مصرف وارد خواهد نمود.

این تکنولوژی یک انقلاب بالقوه برای میلیون‌ها بیمار دیابتی است که باید در روز چندین بار انگشتان خود را سوراخ نمایند و مرتب قند خود را اندازه بگیرند. این تکنولوژی کار را ساده و دیگر این گونه موارد را کنار می‌‌گذارد و برای ۳۸۲میلیون دیابتی در جهان که هر روز نیاز به اندازه‌گیری قندخون خود  دارند، محیطی را با آرامش خیال فراهم می‌سازد. چون این لنز  تماسی در روی قرنیه‌ی چشم قرار گرفته و از سطح گلوکزی که در اشک چشم وجود دارد استفاده می‌نماید. این پروژه در مرکز تحقیقات دانشگاه واشنگتن از چندین سال پیش شروع شد تا اینکه چند ماه قبل دانشمندان این مرکز با حمایت مالی گوگل به کار خود سرعت بیشتری داده و آن را به پایان رسانند. با این سرمایه‌گذاری در این پروژه، به گفته‌ی یکی از پژوهشگران به‌نام (برایان اوتیس) فناوری زیبایی به وجود آمده که از این نوآوری در صنعت نیمه هادی‌ها  و در ساخت تلفن‌های همراه به صورت کوچکتر نیز استفاده خواهد شد. رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن دیابت آمریکا (آقای دوایت حفاری) با خشنودی از ساخت این لنز و با تشکر از دانشمندان همکار در این پروژه، به آنها یادآور شد و هشدار داد که این دستگاه باید اطلاعات دقیق و به موقع را برای بیماران و افراد جامعه فراهم سازد.

البته هلندی‌ها در کمپانی Novio Sense نیز به این فناوری دست یافته‌اند و آنها نیز سالهاست که روی این پروژه کارهای زیادی انجام داده‌اند و موفقیت زیادی در این تکنولوژی داشته‌اند. (دکتر کریستوفر ویلسون) مدیرعامل شرکت Novio  Sense می‌گوید: «کسی موفق خواهد بود که به موقع این لنز را به بازار  عرضه نماید و دقت آن بسیار بالاتر از دستگاه‌های کنونی باشد».

دکتر پائولو آلتو و دکتر لری‌لوین در بنیاد پزشکی، این تکنولوژی را یک فناوری جدید در علم پزشکی و تحولی قابل توجه در علوم پزشکی در آینده  می‌دانند که بیمار را از سوراخ نمودن انگشتان خود نجات می‌دهد و حتی باعث پیش آمدن تکنولوژی‌های دیگر از این طریق خواهد بود. سنسور به کار رفته در این تکنولوژی‌ در آینده در موارد دیگر پزشکی به کار خواهد رفت و محصولات مشابه دیگری را به وجود خواهد آورد. تحلیلگران اقتصادی در Renub گفته‌اند که انتظار می‌رود تا فروش آن در بازار جهانی در سال اول به ۱۶میلیارد دلار برسد و هر کمپانی که آن را با مشخصات کاربردی در TDA به بازار عرضه نماید چنین پولی را به دست خواهد آورد و خود را برای اولین بار در بازار تجهیزات پزشکی در دنیا ارائه و معرفی خواهد کرد.

البته در سال گذشته Google ساعت مچی را به بازار عرضه نمود که تست قندخون می‌باشد و همچنین یک شرکت سازنده‌ی موبایل و تجهیزات پزشکی لوازم خاصی را تهیه نمود که با آن و به‌وسیله‌ی موبایل می‌‌توان قند خون را اندازه‌گیری نمود؛ ولی اندازه‌گیری قندخون به وسیله‌ی اشک چشم انقلابی را در جهان به معرض نمایش خواهد گذشت.

 

تعداد بازدید : 1823

ثبت نظر

ارسال