شماره ۱۰۶۱

درمان عفونت گوش میانی با داروی ضد‌استروک

دکتر جواد قاضی سعیدی - گوش، حلق و بینی

درمان عفونت گوش میانی با داروی ضد‌استروک

عفونت گوش میانی یا اوتیت‌مدیا شایع‌ترین عفونت باکتریال کودکی و دلیل اصلی کاهش شنوایی هدایتی (Conductive Deafness) می‌باشد که ممکن‌است طی مراحل مهم تکامل گفتار و زبان کودک رخ‌دهد. امروزه بررسی جدیدی روی حیوانات‌، استفاده متفاوتی از داروی وینپوستین(Vinpocetine) را که مدت‌ها است برای درمان استروک و دیگر مشکلات نورولوژی استفاده می‌شد پیشنهاد می‌کند که ممکن‌است امکان درمانی مناسب‌تر و غیرآنتی‌بیوتیکی را فراهم نماید.

عفونت گوش‌میانی ممکن‌است طی مراحل مهم تکامل گفتار و زبان کودک رخ‌دهد.

این دارو که با محدود‌کردن تولید بیش‌از‌حد موکوس به‌جای هدف قراردادن باکتری آلوده‌کننده‌ی گوش عمل می‌کند، ممکن‌است نیاز فوری به درمان غیرآنتی‌بیوتیکی برای کاهش التهاب بدون عوارض‌جانبی را تأمین نماید.

وینپوستین یک اتیل‌استر‌ سنتز‌شده از آپووینکامین (Apovincamine) است و آلکالوئیدی برگرفته از برگ گل وینکا‌مینور (پیچ تلگرافی) می‌باشد که در اواخر دهه‌ی1960 کشف شد. وینپوستین که به‌نام تجاری کاوینگتون (Cavington) نیز شناخته می‌شود، در اغلب کشورها به‌عنوان یک داروی ضد‌استروک و یک مکمل‌غذایی درسراسر جهان شناخته شده است.

محققان در یک پژوهش جدیدی که در مجله‌ی امیونولوژی به چاپ رسیده است،  نشان‌دادند که وینپوستین ممکن‌است درمان مؤثری در عفونت گوش میانی باشد.
آنها چگونگی جلوگیری تولید زیادی موکوس، بهبود پاکسازی باکتری و کاهش نقص شنوایی ناشی‌از باکتری استرپتوکوک پنومونیه(Streptococcus pneumonia) به‌عنوان شایع‌ترین دلیل عفونت گوش‌میانی را  در موشها نشان  دادند و پیشنهاد استفاده‌ی متفاوت از دارو به‌عنوان درمان جدید غیرآنتی‌بیوتیکی اوتیت مدیا،  از‌طریق رساندن دارو به‌صورت موضعی (که به‌جای تزریق یا شکل خوراکی در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال می‌شود)، توسط این گروه مطرح شد.
ارزیابی‌های هدفمند ممکن‌است منجر به راهبردهای درمانی جدید غیرآنتی‌بیوتیکی برای کنترل ایمنوپاتولوژی، کاهش تولیدموکوس زیاد، بهبود کاهش شنوایی و افزایش دفاع میزبان در برابر اوتیت‌مدیا شود.

نیاز مبرمی به داروهای غیرآنتی‌بیوتیکی برای توقف التهاب بشدت ‌فعال بدون عوارض‌جانبی حس می‌شود. به‌ویژه آن که استفاده‌ی نامناسب از آنتی‌بیوتیک منجر به افزایش مقاومت شده و واکسن علیه استرپتوکوک پنومونیه، اثرات محدودی در اوتیت مدیا دارد.

با این‌حال به‌دلیل اینکه در‌مورد چگونگی ایجاد عفونت توسط استرپتوکوک پنومونیه در گوش‌میانی اطلاعات چندانی در دست نبود، هیچ نوع درمان غیرآنتی‌بیوتیکی نیز در دسترس‌نیست.

وینپوستین تولید موسین را مهار می‌کند:

می‌دانیم که موسین به‌عنوان جزء اصلی موکوس، نقش مهمی در پاکسازی باکتری‌های نامطلوب ایفا‌می‌کند. اما آن‌چه ممکن‌است اتفاق بیافتد این است که بدن، موکوس زیادی تولید‌می‌کند که منجر به کاهش شنوایی هدایتی و پاکسازی غیرمؤثرتر باکتری می‌شود.در کشت سلول‌های اپیتلیوم گوش‌میانی و در گوش‌میانی موش‌های تحت‌ آزمایش مبتلا به عفونت گوش‌میانی، وینپوستین توسط یک ژن، تولید موسین در استرپتوکوک پنومونیه را مهارمی‌کند.

استفاده‌ی متفاوت از یک داروی موجود، مزایای زیادی برای طرح پیشنهاد داروی تجربی جدید دارد چرا‌که در زمان و هزینه‌ صرفه‌جویی می‌کند و به‌علاوه باید خطرات ایمنی را کاهش‌دهد. همچنین باید به این نکته اشاره‌کرد که هیچ عارضه‌ی‌جانبی قابل‌توجه یا مسمومیتی با وینپوستین در دوز درمانی مورد استفاده در بزرگسالان و کودکان مشاهده نشد.

بررسی‌ها در سال۲۰۱۴ نشان‌داد که کودکان مبتلا به عفونت گوش‌میانی، به‌طور متوسط ۲ویزیت سرپایی، ۰/۲ مراجعه به اورژانس و ۱/۶ نسخه‌ی تجویز شده‌ی بیشتری در‌مقایسه باکودکان بدون عفونت گوش‌میانی داشتند.

طبق تخمین گروه، بررسی عفونت گوش‌میانی با افزایش هزینه‌ای معادل ۳۱۴ دلار به‌ازای هرکودک در‌سال برای مراقبت سرپایی و متوسط 17‌دلار در هزینه‌های دارویی همراه بود. این رقم در سراسر آمریکا به ۲/۸۸ میلیارد دلار هزینه‌‌‌ی سالانه‌ی‌ مستقیم بابت مراقبت بهداشتی برای کودکان مبتلا به عفونت گوش‌میانی رسیده است.

 

تعداد بازدید : 1945

ثبت نظر

ارسال