شماره ۱۰۴۹

ناشنوایان و استفاده ازفن‌آوری دیجیتال

دکترسروش پیام‌یار - گوش، حلق وبینی

شرکت MED-EL، ‌نسل جدیدی از سیستم‌های ایمپلنت شنوایی برای گوش‌میانی را در یک همایش بین‌المللی ایمپلنت شنوایی در شهر رم ایتالیا ارائه کرده است.
برای اولین‌بار پس از ابداع ایمپلنت‌های گوش میانی، این دستگاه بیماران را قادر می سازد تا از طریق بلوتوث، به‌طور مستقیم به دستگاه‌های ارتباطی‌خارجی متنوع متصل شوند.

این فن‌آوری به کاربران امکان دسترسی بی‌سابقه به تکنولوژی که بسیاری از ما هر روز از آن استفاده می‌کنیم، مانند گوش دادن به موسیقی یا استفاده از تلفن هوشمند را می‌دهد.

علاوه بر این که این سیستم جدید برای افرادی طراحی‌شده که به دلایل پزشکی قادر به استفاده از سمعک‌های معمولی‌نبوده و یا این دستگاه‌ها کارایی کافی برای آنها ندارند، این سیستم شامل پردازنده‌ی ‌صوتی سامبا (SAMBA) است‌که به کاربران، امکان اتصال بی‌سیم به تلفن‌های هوشمند، گیرنده‌های FM و سایر دستگاه‌های کمکی برای گوش‌دادن را می‌دهد.

به علاوه، این پردازنده از طریق تعویض خودکار برنامه‌ها، با محیط‌های مختلف صدا منطبق می‌شود و با استفاده‌از « آداپتور هوشمند صوتی» تنظیمات ایده‌آل کاربر را حفظ کرده و آن‌ها را به صورت خودکار اعمال می‌کند.

محـقـقـان‌می‌گویـنـد: «MED-EL برای کسب رتبه‌های نخست نوآوری‌های علمی تلاش می‌کند و راه‌حل‌های متعددی را به بیمارانی که شنوایی خود را از دست داده‌اند ، ارائه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند بر مشکل شنوایی خود به عنوان یک مانع ارتباطی غلبه کنند». قابل‌اتصال‌بودن آخرین نمونه ا‌یمـپلنت صوتی ویبرانت (Vibrant Sound bnidge) یک‌قدم بزرگ در راستای کمک به بیماران است تا در عصر‌دیجیتال از طریق اتصال یکپارچه دستگاه‌های مدرن مانند تلفن‌های همراه با ایمپلنت، بتوانند با دیگران ارتباط برقرار‌‌کنند. استفاده‌کنندگان از این ایمپلنت جدید قادر خواهند بود از اسکن‌های MRI تا ۱/۵ تسلا، بدون نیاز به برداشتن ایمپلنت، استفاده کنند. این قابلیت، موجب آسایش بیشتر کاربران شده و به آنها این فرصت را می‌دهد تا در آینده بتوانند از روش‌های تصویربرداری برای چکاپ پزشکی، بهره ببرند.

ایمپلنت گوش‌میانی از انرژی مکانیکی برای شبیه‌سازی ساختار گوش میانی یا داخلی استفاده می‌کند. یک پردازنده‌ی خارجی که به سادگی می‌توان آن را در زیر موها پنهان کرد، صداها را به پیام‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس این پیام‌ها به یک دستگاه کوچک که کاملاً در زیر پوست نزدیک پشت گوش کاشته شده است، مخابره می‌شوند. این پیام‌های الکتریکی،گوش‌میانی یا Cochlea (‌استخوان‌کوچکی در گوش) را به ارتعاش درمی‌آورند که پالس‌هایی را ایجاد می‌کند و مغز آن‌ها را به‌عنوان صدا در نظر می‌گیرد.

درحال‌حاضر، ایمپلنت گوش‌میانی ویبرانت در تمام کشورهایی‌که نشانCE را به رسمیت شناخته‌اند، از جمله انگلستان، برای افراد ۵ ساله و بزرگتر، در دسترس است.

 

تعداد بازدید : 1233

ثبت نظر

ارسال