کامپوزیتهای آنتی باکتریال

ACS Applied Materials & Interfaces

کامپوزیتهای آنتی باکتریال

پژوهشهای اخیر محققان در آمریکا نشانگر آن است که کامپوزیت‌های جدید آنتی‌باکتریال نقش مهمی در مقاومت دندان در برابر پوسیدگی دندان خواهند داشت

شنبه 22 تیر 1398 ساعت 12:40
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات دهانی و از شایع ترین بیماری های باکتریایی حال حاضر جوامع بشری است که از مهمترین عوامل آن به عدم رعایت بهداشت و مصرف بیش از حد موادی قندی می توان اشاره نمود . اما اخیرا محققان موفق به ساخت کامپوزیت‌های مبتنی بر رزین شده اند که با استفاده از نانوذرات ضد باکتری به درمان و پیشگیر از پوسیدگی دندان کمک می نماید. باکتری‌های مضر زمینه ساز اسیدی‌شدن مینا و تاج دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می گردند.

 مقالات مرتبط: مشکلات مشابه دندانی انسان‌های ماقبل‌تاریخ و نسل‌ما

تاثیر کامپوزیتهای جدید آنتی باکتریال در مقاومت دندان :

پژوهشهای اخیر محققان در آمریکا نشانگر آن است که کامپوزیت‌های جدید آنتی‌باکتریال نقش مهمی در مقاومت دندان در برابر پوسیدگی دندان خواهند داشت . با اضافه نمودن نانوذرات ضد باکتریایی به این کامپوزیتهایی مبتنی بر رزین ، از رشد و تکثیر باکتری و پوسیدگی دندان جلوگیری می گردد.
مقاومت آنتی‌بیوتیکی از مهم‌ترین مشکلات در علم پزشکی است که تمام شاخه های علم پزشکی را تحت تاثیر خود قرار داده و دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست . در عین حال مواد آنتی‌باکتریال کنونی که در صنعت دندانپزشکی رایج است نیز قادر به رفع  این مشکل نیستند و زمانی که باکتری‌ها روی دندان جمع می‌شوند، سطح سخت دندان را حل می نمایند . باکتری‌های مضر با اسیدی کردن محیط دندان و ایجاد حفره پوسیدگی را به ریشه منتقل  نموده و در صورت عدم ترمیم می‌توانند به از دست دادن دندان منجر شوند.
اغلب  پر کردن دندان با آمالگام گرچه هزینه کمتری دارد، ولی به دلیل رنگ آن، مسمومیت جیوه، عدم چسبندگی به سطح دندان و فقدان خاصیت ضد میکروبی گزینه مناسبی نیستند و محققان بر این باورند کامپوزیت‌های رزینی آنتی‌باکتریال جدید می‌تواند راهکار درمان پوسیدگی دندان با طول عمر زیاد باشد.

 

تاثیر کامپوزیتهای جدید آنتی باکتریال در مقاومت دندان

تعداد بازدید : 1525

ثبت نظر

ارسال