شماره ۱۱۹۶

زیبا و جوان‌سازی دست‌ها

دکتر محمدرضا شفیعی، پوست، زیبایی و لیزر

زیبا و جوان‌سازی دست‌ها

چهارشنبه 6 تیر 1397
پزشکی امروز

اگر چهره در نخستین برخورد نگاه به آن، وضعیت جسمی، روحی، فرهنگی و موقعیت اجتماعی فرد را تا حد زیادی برای طرف مقابل عیان می‌سازد، درمرحلة بعد این ویژگی دستها می‌باشد که موقعیت و سابقة اجتماعی و فرهنگی شخص را می‌توان تا حدود زیادی به‌وسیلة آن تشخیص داد.

این امر نیز تصادفی نیست که در ادبیات‌کهن و اساطیری جهان و به‌ویژه در فرهنگ غنیِ اشعار و حکایت‌های ایرانیان، ازطریق توصیف‌نمودن لطافت، سپیدی، گرمی، احساس و زیبایی دست‌ها، موفق شده‌اند تا به‌خوبی تصویری روشن و واضح از زیبایی سوژة موردنظر را ارائه‌دهند.

از‌این‌رو می‌باشد که آرزوی داشتن دست‌هایی جوان، زیبا، بدون‌لک، بدون تیرگی و لطیف و نرم، برای همگان به‌ویژه بانوان، بسیارمهم می‌باشد.

لذا به دلیل روزافزون مراجعان انبوه برای زیبانمودن و جوان‌سازی دست‌هایشان به مطب‌ها و کلینیک‌های‌زیبایی، شناخت‌علمی و جامع پزشک نسبت به آناتومی دست و نیز به علل و عوامل ایجادکنندة پیری و نازیباگشتن آن و مهم‌تر از‌آن شناخت دقیق از راه‌ها و شیوه‌های متعدد جوان‌سازی و زیباسازی دست، کاملاً ضرورت‌می‌یابد.

الف: نشانه‌های پیرشدن و نازیباشدن دست‌ها:

ـ از‌دست‌دادن چربی و لاغرشدن پشت‌دست‌ها

ـ  تیره و کدرشدن پوست دست

ـ تیره‌گشتن بندهای انگشتان

ـ  ظاهرشدن لکه‌های متعدد قهوه‌ای کمرنگ و پررنگ

ـ  نمایان‌گشتن عروق و رگ‌های سیاه بر پشت دست‌ها

ـ خشک‌شدن پوست دست‌ها

ـ نمایان‌شدن شیارهای بدشکل روی پوست دست‌ها.

ب: آناتومی دست‌ها:

بافت پوست دست‌ها، از ساختمان بسیارپیچیده و درعین‌حال ظریفی تشکیل شده‌است. این مجموعه متشکل از بافت‌های نسج نرم، عضلات و تاندون‌های متعدد و رشته‌های فراوان  اعصاب می‌باشد و از‌این‌رو، بسیارپیچیده و حساس شکل‌گرفته و در خط‌اول تماس انسان با محیط‌خارج و تماس با جهان پیرامونی قراردارد.

وظایف متعدد دست؛ درک و ارزیابی از پدیده‌های بیرونی، همچون درک و ارزیابی گرما، سرما، فشار، سنگینی، سبکی، زمختی، لطافت و ....را شامل می‌گردد. ضخامت پوست ناحیة پشت دست‌ها درمقایسه با کف دست‌ها نازک‌تر بوده و فقط در دوردیف بندانگشتان، پوست کلفت‌تر می‌باشد.

عضلات، بافت چربی، رگ‌ها و تاندون‌ها، در سه‌لایة مشخص در زیر‌پوست قرار‌گرفته‌اند:

۱ـ لایة اول: بافت چربی، سطحی‌ترین لایة دست بوده و تا مقطع میانسالی باحجم پر و مناسب خود، دست‌ها را نرم، کشیده، برجسته و روشن نشان داده و خوش‌فرمی دلپذیری را به پشت دست‌ها می‌بخشد.

این لایة چربی، بیشترین اثر را در جوانی و شادابی فرد دارد و با کاهش قطر این چربی، نشانه‌های پیری و نازیبایی دست‌ها بتدریج عیان می‌گردد.

۲ـ لایة دوم: شریان‌ها و وریدهای قطور و نیز شاخه‌های فراوان اعصاب هستند که در تمامی نقاط پشت و کف دست‌ها منتشر می‌گردند.

۳ـ لایة سوم: در این قسمت که عمقی‌ترین لایه نیز می‌باشد، تاندون‌های بازکنندة انگشتان به‌همراه لایة محکم و کشیدة ضریع(Aponeurosis)  قرارگرفته که وظیفة حساس و تعیین‌کنندة تمامی حرکات دست‌ها را  عهده‌دار می‌باشد.

ج: علل پیری دست‌ها:

۱ـ علل داخلی(Intrinsic):

ـ تیپ پوستی: پوست دست افراد تیپ‌های‌پوستی ۱و۲ (پوست روشن، سفید و نازک) بیش‌از تیپ‌های پوستی ۳و۴ (گندمگون و تیره) درمعرض پیرشدن زودرس دست‌ها قرار‌دارند.

ـ پیری بیولوژیک

ـ بیماری‌ها: به‌ویژه مبتلاگشتن به بیماری‌های غدد مانند اختلالات‌تیروئید، فوق‌کلیه و...

ـ بیماری‌های اتوایمون و دیستروفی‌های عضلانی

ـ بیماری‌های پوستی به‌ویژه اگزمای آتوپیک و آلرژی

ـ بیماری‌های روحی و  روانی(Neurosis&Psychosis)

۲ـ علل خارجی(Extrinsic):

ـ آفتاب

ـ افراد دارای پوست خشک

ـ تماس مستمر و طولانی با آب داغ

ـ ‌شستشوی زیاد دست‌ها

ـ تماس زیاد با شوینده‌ها

ـ تماس زیاد با لکه‌برها و سفیدکننده‌ها

ـ مصرف مستمر پمادهای حاوی کورتون

د: زیبا و جوان‌‌سازی دست‌ها:

خوشبختانه جوان‌سازی و زیبانمودن دست‌ها در زمره اقداماتی است که پزشک با دوری‌جستن کامل از انجام اقدامات غیرعلمی و غیراستاندارد و با تعصب در به‌کارگرفتن روش‌های علمی و مطمئن، می‌تواند رضایتمندی مطلوب فرد را نسبت به نتیجة حاصل‌شده به‌خوبی ایجاد نماید.

در ذیل بنا‌به اثربخشی روش‌های زیبا و جوان‌سازی دست‌ها و نیز ایجاد نتیجة مطلوب، هرشیوه را مورد بررسی قرارمی‌دهیم:

۱ـ رادیوفرکوئنسی:

همان‌گونه که بارها پیرامون ویژگی‌های غیرتهاجمی (Non-Invasive) و مؤثر رادیوفرکوئنسی سخن‌رفته است، این سیستم با ایجاد درجه حرارت مشخص، بردو ارگانل مؤثر در ایجاد جوانی، کلاژن(Collagen) و الاستین‌(Elastin) اثرنموده و موجب جوانسازی (Rajeunissement) و کشیدگی(Firming) پوست‌می‌گردد.
امواج تولیدشده توسط دستگاه رادیوفرکوئنسی به‌سبب اینکه در ردیف طول موج‌های رادیوییFM و AM قراردارند، کاملاً بدون خطر بوده و هیچگونه مخاطره و آسیبی را برای بدن ندارند.

کاربرد رادیوفرکوئنسی برای زیبا و جوان‌نمودن صورت از طریق سفت‌کردن عضلات گونه‌ها، فک و آرواره‌ها و نیز کشیدگی پوست صورت و روشن‌تر و جوان‌تر نمودن آن صورت می‌گیرد.

همچنین جهت درمان غبغب‌و سفت و کشیده‌نمودن آن، از رادیوفرکوئنسی استفاده می‌گردد. همین کاربردهای رادیوفرکوئنسی بیان‌شده در فوق، درمورد زیبا و جوان‌شدن دست نیز صدق می‌نماید و کشیدگی، جوان‌شدن، روشن‌شدن، خوش‌فرم و هیدراته‌نمودن (Hydration) پوست خشک دست‌ها، توسط دستگاه رادیوفرکوئنسی انجام می‌گیرد.

رادیوفرکوئنس به‌دلیل ایجاد حررات انتخابی در نسج برای تحریک‌نمودن فعالیت‌های دو عنصر جوان‌کننده (کلاژن و الاستین)، باعث ایجاد حرارت (Hyperemia) در بافت دست‌می‌شود که این عامل خود موجب افزایش جریان گردش‌خون (Vascularization) در دست‌ها می‌گردد.

علت روشن‌شدن پوست دست‌ها و نیز محوشدن عروق و سیاه‌رگ‌های کلفت و نازیبا روی پشت دست‌ها نیز دراثر فعال‌شدن دو پدیدة فوق‌الذکر می‌باشد.

انجام  جوان‌سازی و زیبانمودن پشت‌دست‌ها توسط رادیوفرکوئنسی، هیچ عارضه و نشانه‌ای از‌خود به‌جا‌نمی‌گذارد و فرد می‌تواند بلافاصله فعالیت‌های اجتماعی خود را از‌سر‌گیرد.

۲ـ تزریق فیلر یا ژل:

دومین اقدام مؤثر برای جوان‌نمودن دست‌های لاغر و تکیده که وریدهای مارپیچ تیره نیز منظرة نازیبایی به آنها داده است، تزریق فیلر یا ژل می‌باشد.

نتایج حاصله از تزریق ژل (به‌شرطی‌که تمامی اصول ذیل توسط پزشک رعایت گردد)، مسبب رضایتمندی مطلوب فرد می‌گردد.

انتخاب فیلر استاندارد (که هیچ‌گونه حساسیت، حرکت‌نمودن، دانه‌دانه‌شدن در زیر پوست و احتمال ایجاد عفونت را نداشته باشد) درحیطة وظایف یک پزشک حاذق دارای اطلاعات به‌روز شده می‌باشد.

پس‌از انتخاب فیلر استاندارد، تزریق ژل پس‌از  ضدعفونی‌نمودن دقیق دست‌ها، باید در ناحیة درم انجام‌‌ بگیرد.

نکتة بسیار مهم اینکه تزریق فیلر در پوست ظریف و لایه‌های حساس پشت دست‌ها، حتماً باید با استفاده از کانول باشد و پزشک از تزریق ژل توسط سوزن فلزی موجود دربستة ژل، به‌جد خودداری نماید.

۳ـ تزریق چربی:

این روش، در زمره روش‌های تهاجمی‌(Invasive) جوان‌سازی پشت‌دست‌ها می‌باشد.

دراقدام تزریق‌نمودن بافت چربی از بدن همان شخص‌(همولوگ) به پشت‌دست، رعایت اصول زیر الزامی می‌باشد:

ـ این اقدام فقط باید توسط پزشک جراح پلاستیک و زیبایی صورت‌پذیرد.

ـ نگهداری چربی تا فرارسیدن زمان مناسب برای تزریق و نهایتاً تزریق آن به بافت پشت دست‌ها، باید در اطاقی استریل و جدا از رفت‌وآمد مراجعان به مطب انجام گرفته و قوانین انجام جراحی سرپایی، کاملاً و با وسواس و دقت رعایت‌گردد.

۴ـ لیزرتراپی:

اصولاً زیبا و جوان‌سازی دست‌ها توسط لیزرهای متعددی که کاندید انجام آن هستند، در عمل نتایج مطلوب و معنی‌داری را ارائه نداده است.

پیشنهاد‌می‌گردد افرادی‌که کاندید زیباسازی و جوان‌کردن دست‌هایشان توسط لیزر می‌باشند، پیش از انجام آن، در اتاق‌انتظار پزشکی که قرار است این عمل‌جراحی را انجام‌دهد حضوریافته و با چندتَن از مراجعان که عمل جوان‌سازی دست‌هایشان توسط لیزر انجام‌گرفته، گفت‌وگو و نتایج آن‌را مشاهده‌کنند و پس‌از‌این بررسی، تصمیم مقتضی را اتخاذ نمایند.

کاربرد موثر لیزر فراکشنال، نزد افرادی است که دارای فوتوتیپ پوستی۳و۴ می‌باشند. این لیزر می‌تواند پوست تیره و کلفت پشت دست‌های آنان را روشن‌تر و لطیف‌تر نماید.
همچنین نزد اشخاصی‌که بندهای انگشتان‌ آنان کلفت و تیره هستند، درمان توسط لیزر فراکشنال در طی چندجلسه موجب می‌گردد تا  این تیرگی و پررنگی بندهای انگشتان، روشن و لطیف گشته و پوست کدر و تیرة دست این افراد نیز لطیف و روشن‌گردد.

۵ـ پیلینگ:

رعایت اصول ذیل برای انجام پیلینگ، کاملاً ضروری می‌باشد:

ـ پیلینگ‌های عمیق و متوسط نباید برای پوست‌دست‌ها انجام‌گیرد.

ـ استفاده‌از پیلینگ‌های سطحی، فقط با تجویز پزشک باید انجام‌گیرد.

ـ زمان استفاده از پیلینگ‌های سطحی، باید در عصر و شب باشد.

ـ در فصل‌های گرم و پرآفتاب نباید ازآن استفاده نمود.

۶‌ ـ فریز (Cryotherapy):

بروز لکه‌های قرمزرنگ و یا تیره در مناطقی که درمعـرض نورآفتاب به‌طور‌مستمر قرار‌می‌گیرند (صورت و دست‌ها) را کک‌مک و لکه‌های ناشی‌از تابش آفتاب ‌‌(Solar Keratosis) گویند.

باگذشت زمان و ورود به مقاطع میانسالی و سالمندی، رنگ لکه‌ها و کک‌مک‌ به‌ تیرگی و بدرنگی تبدیل می‌گردد که آنها را لکه‌های پیری یا Senile Keratosis می‌نامند.

برای درمان این ضایعات تیره و بدرنگ، استفاده از لیزر و یا سوزاندن‌(کوتر) توصیه‌نمی‌شود، چرا‌که می‌تواند مخاطراتی همچون لک و تیرگی بیشتر را برای پوست صورت و یا دست ایجاد نماید.

نخستین اقدام مطمئن و اثربخش برای درمان این ضایعات تیره و بدرنگ درصورت و دست‌ها، استفاده از گاز ازت(N2)، فریز یا‌ Cryotherapy می‌باشد.

فریزنمودن کک‌مک‌ها و ضایعات بدشکل روی دست‌ها و پوست‌صورت، بدون ایجاد عارضه‌های بعدی، نتایج مطلوب و رضایت‌بخشی را در محو و  زایل‌نمودن این نشانه‌ها ایجاد‌می‌نماید.

تعداد بازدید : 1103

ثبت نظر

ارسال