شماره ۱۲۳۱

یافته‌هایی نوین پیرامون استفاده از نخ ‌دندان

پزشکی امروز

یافته‌هایی نوین پیرامون استفاده از نخ ‌دندان

استفاده از نخ‌دندان‌هایی که حاوی PFAS است، باحضور مقادیر بیشتری از این موادشیمیایی‌سمی در بدن مرتبط می‌باشد. براساس یافته‌های ما خبرخوب این است که مصرف‌کنندگان می‌توانند نخ‌دندان‌هایی را انتخاب‌نمایند که حاوی PFAS نباشد.

چهارشنبه 8 اسفند 1397 ساعت 12:39
پزشکی امروز

برای بسیاری‌از افراد خارج‌نمودن باقیمانده‌های غذایی و استفاده از نخ‌دندان، به برنامۀ روزانه و معمول آنها بدل گشته است. هرچند، بررسی‌که به تازگی انجام شده‌است حاکی‌از آن می‌باشد که این مواد، افراد را درمعرض موادشیمیایی خطرناکی قرار‌می‌دهند که بسیارمضّر هستند. استفاده از مواد پِرِ و پلی‌فلوروآلکیل(Pre-and Polyfluroalkyl Substances:PFAS) به‌بخشی از زندگی روزمرۀ انسان‌ها بدل‌گشته‌ است. این مواد ضدچربی و ضدآب، در بسیاری‌از محصولات وجود دارند؛ از ظروف فست‌فود گرفته تا انواع خاصی از لباس‌ها. همچنین انسان‌ها از طریق آب آلوده و حتی گردوخاک نیز درمعرض آنها قرار‌می‌گیرند.جهت کسب اطلاعات بیشتر دندانپزشکی روی لینک کلیک کنید.

هرچند موضوعی‌که بسیار نگران‌کننده می‌باشد، این‌است که براساس گزارش آژانس حفاظت‌ محیط‌زیست‌‌ (EPA)، این موادشیمیایی دست‌ساز انسان‌ها بدون شکسته‌شدن و تجزیه‌گشتن در بدن انباشته‌می‌‌گردند.

قرارگیری مکرر درمعرض PFAS سبب‌گردید تا محققان به بررسی تاثیر آنها بر سلامت انسان بپردازند و تاکنون نتایج وجود ارتباط آنها با مشکلات مربوط به سلامتی نظیر کلسترول بالا، سرطان‌کلیه و بیضه و بیماری‌های تیروئید را به‌اثبات رسانده‌اند.

پژوهشی جدید رفتارهای معمول انسانی را بیشتر مورد کاوش و بررسی قرارداده‌است تا مشخص‌‌نماید که آیا هیچ یک از‌این رفتارها با قرارگیری درمعرض PFAS مرتبط هستندیا خیر. شرکت‌کنندگان در‌این‌بررسی، ۱۷۸زن میانسال بودند که نیمی ‌از‌آنها آفریقایی‌‌/ آمریکایی و نیم‌دیگر سفیدپوستان غیرآمریکای‌لاتین‌تبار بودند.

این زنان پیشتر بخشی‌از بررسی‌های موسسۀ بهداشت‌عمومی توسعه و بهداشت‌کودکان بودند که درسال۱۹۵۹تا ۱۹۶۷ زنان باردار ساکن Oakland، CA را ثبت‌نام‌ نموده‌بودند و هدف این بررسی، شناسایی تاثیری بود که موادشیمیایی محیطی و سایر عوامل بر بیماری داشتند.

میزان PFAS موجود در نخ دندان:

دانشمندان موسسۀSilent Spring و موسسۀ بهداشت‌عمومی‌دربرکلی‌کالیفرنیا(CA) نمونه‌های‌خونی به‌دست‌آمده از زنان د‌رمحدوده سال‌های۲۰۱۰تا۲۰۱۳ را مورد‌استفاده قراردادند تا سطوح۱۱ نوع‌از PFAS را در نمونه‌های‌خونی به‌دست‌آمده، تحت ارزیابی قراردهند و همچنین در برخی‌از مواقع درسال‌های ۲۰۱۵تا۲۰۱۶ با هر زنی‌که مورد مصاحبه‌‌ قرارگرفته‌بود، از او درمورد رفتارهایی که به‌طور بالقوه با قرارگیری درمعرض PFAS مرتبط بودند پرس‌وجو نمودند. آنها برمصرف‌غذا، استفاده‌از نخ‌دندان، فرش‌ها و اسباب‌و اثاثیه مقاوم در برابر لکه‌شدن‌(Stain- resistant) تمرکز داشتند.

پژوهشگران تمامی ا‌ندازه‌گیری‌های‌‌خونی شناسایی‌شده را با پاسخ‌هایی که از خانم‌ها به‌دست‌آمده بود مقایسه‌نموده و عواملی ازجمله؛ هوای منطقۀ زندگی و آب‌مصرفی آلوده به PFAS را مدنظر قراردادند.

قابل‌توجه‌ترین نتیجۀ حاصل از‌این‌بررسی، جنس برخی‌از نخ‌دندان‌هایی بود که سبب افزایش سطوح‌خونی PFAS می‌گردید.

محققان این موضوع را با آزمایش ۱۸نوع نخ‌دندان گوناگون مورد‌بررسی قراردادند تا وجود فلورین (Fluorine) که نشانگرحضورPFAS نیز می‌باشد را مورد‌آزمایش قرار‌دهند. نتیجه اینگونه بود که نخ‌دندان‌های‌ Glide و سه‌نخ‌دندان non-Glide دارای فلورین بودند. این نتایج با پاسخ پرسش‌های زنانی که از برند مشخصی از نخ‌دندان Glide استفاده‌می‌نمودند مطابقت داشت و در خون آنها سطوح بالاتری از نوعی PFAS که PFHxS نام‌دارد، مشهود بود.

 

 PFAS

 

تغییر رفتارها:

سایر یافته‌ها عبارتند‌از:

زنان آفریقایی/ ‌آمریکایی که به‌طور‌مداوم از ‌فست‌فود در بسته‌بندی‌های‌‌کاغذی‌‌(Cardboard Packing) نظیر وعده‌هایی که در رستوران پخت‌می‌شوند و در محل‌های‌دیگر مصرف یا فروخته می‌شوند استفاده‌نموده بودند، در خونشان سطوح بالاتری‌از چهارنوع‌ PFAS داشتند. آنها با زنانی مقایسه‌شدند که به‌ندرت از‌این نوع غذاها استفاده‌می‌نمودند.

زندگی‌کردن درمناطقی که منبع آب آنها با PFAS آلوده‌شده بود و درخانه‌ای با فرش و اثاثیه که در برابر لکه مقاوم هستند نیز ارتباطاتی باسطوح بالاتر PFAS در خون داشت.

همچنین زنان سفیدپوست غیرآمریکای‌لاتین‌تبار، دارای سطوح بالاتری از دونوع PFOA) PFAS و PFHxS) در خون خود بودند.

هنوز مشخص‌نیست که چرا این مورد در زنان آفریقایی‌/ آمریکایی مشاهده‌شد، اما این تفاوت می‌تواند مربوط به‌نوع رفتارهای متفاوتی درآنان باشد که محققان آنها را اندازه‌گیری ننموده‌اند.

تعداد کم‌شرکت‌کننده‌ها و این حقیقت که بیشتر آنها در کالیفرنیا زندگی‌می‌کردند و عدم بررسی افرادآسیایی‌/ آمریکایی و آمریکای‌لاتین‌تبار نیز محدودیت‌های این بررسی هستند.

این نخستین بررسی است که نشان‌می‌دهد استفاده از نخ‌دندان‌هایی که حاوی PFAS است، باحضور مقادیر بیشتری از این موادشیمیایی‌سمی در بدن مرتبط می‌باشد. براساس یافته‌های ما خبرخوب این است که مصرف‌کنندگان می‌توانند نخ‌دندان‌هایی را انتخاب‌نمایند که حاوی PFAS نباشد. این یافته‌ها به‌سمت اثبات این قضیه می‌روند که محصولات مصرفی موجود (Consumer Products)، قرارگیری درمعرض PFAS را افزایش‌می‌دهند و تولیدکنندگان باید محدودکردن این موادشیمیایی را به‌عنوان یک اولویت در تولیدات خود در‌نظر‌گیرند.

Ref: Public Health Institute of Berkeley,‌CA

تعداد بازدید : 831

ثبت نظر

ارسال