شماره ۱۲۱۶

نقش دندان‌ها در تشخیص زودهنگام اختلال‌خوردن

پزشکی امروز

نقش دندان‌ها در تشخیص زودهنگام اختلال‌خوردن

براساس پژوهش کینگز کالج لندن، دندان‌پزشکان در تشخیص بیماری‌ها ازجمله بی‌اشتهایی‌عصبی، پــرخوری‌عصبـی و بـازگشت اسیــد به مری (GERD:Gastro Esophageal Reflux Disease) نقش کلیدی و مهمی دارند.

سه شنبه 6 آذر 1397 ساعت 9:43

بر‌اساس یافته‌های منتشرشده درمجله دندان‌بریتانیا(British Dental Journal)، بیماری‌هایی که سبب سایش شیمیایی مینای دندان می‌گردند و بانام سایش‌خورنده دندان(Erosive Tooth Wear:ETW) شناخته‌می‌شوند، درصورت عدم تشخیص و درمان می‌توانند کشنده باشند.

بنابر توصیه محققان، پزشکان باید نشانه‌های دهانی مربوط‌به اختلال‌خوردن که شامل سایش داخلی دندان‌های جلویی بالا به‌طرف سقف‌دهان و همچنین نشانه‌های جسمی و روانی آن را بشناسند.

تقریباً ۷۲۵۰۰۰تن در بریتانیا دچار اختلال خوردن (Eating Disoders) هستند که هزینه سالانه آن نزدیک به ۱۵میلیارد پوند است. محققان این گزارش معتقدند که تشخیص زودهنگام نشانه‌های دقیق این بیماری درحال پیشرفت همراه با ارجاع به پزشک عمومی، پیامدهای سلامتی بهتری را به دنبال دارد و سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سرویس‌ سلامت ‌همگانی(NHS) می‌شود.

علاوه‌بر اختلال‌خوردن، محققان همچنین نقش دندانپزشک در تشخیص زودهنگام بازگشت اسید به مری(GERD)؛ بیماری‌ که در آن بازگشت محتویات معده سبب نشانه‌های آزاردهنده‌ای ازجمله سوزش‌معده می‌گردد را بررسی‌نمودند. بازگشت یا بالاآوردن محتویات معده که بسیار اسیدی است و تماس مکرر آن با مینا و عاج‌دندان، منجر به سایش خورنده دندان می‌گردد.

این پژوهش همچنین تأثیر اعتیاد به الکل برسلامت دهان را بررسی کرد. بسیاری از معتادان به الکل به دلیل بالاآوردن یا بازگشت محتویات معده، به سایش خورندة‌دندان(ETW) مبتلا‌می‌شوند. علت این است که الکل می‌تواند منجر‌به التهاب‌معده و تحریک ریفلاکس گاستروازوفاژیال گردد. همچنین این گروه رژیم غذایی سالم و متعادلی ندارند و بیشتر به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیددار تمایل دارند.
از مزایای بیماران دندانپزشکی این است که نشانه‌های بیماری‌هایی از جمله اختلال‌خوردن یا ریفلاکس اسید که تشخیص آن بسیار حساس و مشکل است، در مراحل اولیه تشخیص داده‌می‌شود.

«در معاینه دندان امکان تشخیص نشانه‌های بازگشت اسید به‌مری(GERD) و اختلال‌خوردن وجود دارد که در صورت تشخیص، با ارجاع دادن مناسب و مراجعة بیمار به متخصصان، نتایج بهتری حاصل می‌گردد».

خط‌مشی سال ۲۰۱۷ موسسه ملی برتری بالینی (NICE) توصیه‌های دندانپزشکی را در مورد چگونگی کاهش تأثیر استفراغ بر سلامت دهان ارائه نموده‌است که شامل خودداری از مسواک دندان پس‌از استفراغ و شستشو با دهان‌شویه غیراسیدی، مراجعة منظم به دندانپزشک و خودداری از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی است.

براساس توصیه موسسه ملی برتری بالینی (NICE)، مشاوره رژیم‌غذایی باید به‌عنوان بخشی از رویکرد چند تخصصی(Multi-Disciplinary approach) ارائه‌شود. محققان معتقدند بسیار مهم است که دندانپزشک بیماران را به تعیین وقت جهت مراقبت از دندان توصیه‌نماید.دندانپزشک با تشخیص نشانه‌های دقیق اختلال‌خوردن در مراحل اولیه، در کنترل موفقیت‌آمیز آن نقش بسیارمهمی دارد.

2018,Ref: King’s College London

تعداد بازدید : 2202

ثبت نظر

ارسال