شماره ۱۱۲۸

ماده‌ای جدید برای ترمیم پوسیدگی دندان

دکتر کیانا کمیلیان - دندانپزشک

ماده‌ای جدید برای ترمیم پوسیدگی دندان

چهارشنبه 22 دی 1395
پزشکی امروز

 روش‌های ترمیم هوشمند پوسیدگی‌دندان، موجب افزایش طول‌عمر کامپوزیت‌های استفاده‌‌شده و کاهش نیاز به آمالگام‌های (ماده‌ای غیر‌همرنگ [نقره‌ای یا سیاه] که برای پرکردن دندان از آن استفاده‌می‌شود و مرکب از ۵۰‌درصدجیوه، ۳۴/۵درصد نقره‌، ۹درصد قلع‌، ۶درصد مس و ۰/۵درصد روی می‌باشد.) دندانی بر‌پایه‌ جیوه (Mercury based) می‌گردند و گامی بزرگ در پیشرفت  و توسعه مواد به‌کاررفته در بازسازی دندان هستند. اولین یافته‌ها مبنی‌بر تولید یک ماده پرکننده دندان که موجب بهبود پوسیدگی دندان می‌شود، در انستیتوی دندانپزشکی دانشگاه کوئین‌مری لندن مطرح‌شد.

بالغ‌بر ۸۰ درصداز جمعیت بریتانیا، حداقل یک دندان پرشده دارند و به‌طور‌متوسط تعداد دندان‌های پرشده شهروندان این کشور به عدد ۷ می‌رسد. همچنین تخمین‌زده شده‌است که ۸‌میلیون مورد پوسیدگی دندان هرساله با آمالگام درمان‌می‌شوند.

داده‌ها نشان‌می‌دهد که روش‌های ترمیم هوشمند (Smart Repair) پوسیدگی دندان، موجب افزایش طول‌عمر کامپوزیت‌های استفاده‌شده و کاهش نیاز به آمالگام‌های دندانی بر‌پایه جیوه می‌شوند و گامی بزرگ در توسعه مواد به‌کار رفته در بازسازی دندان هستند.

محققان تشریح‌می‌کنند که چگونه کامپوزیت‌های شیشه‌ای زیست‌فعال (Bioactive glass composites) جدید که دارای مقادیر زیاد کلسیم و فسفات هستند، قدرتی منحصر‌به‌فرد در آزاد‌سازی فلوراید و احیای مواد‌معدنی دندان دارند و در‌حالی‌که پرکننده‌های فعلی حاوی مواد بی‌کُنش و خنثی (Inert)‌ هستند، کامپوزیت‌های شیشه‌ای جدید به‌طور مثبت با بدن در تعامل می‌باشند و به جایگزین‌کردن مواد‌معدنی از‌دست‌رفته دندان ناشی‌از پوسیدگی کمک‌می‌کنند.

دانشمندان و دندانپزشکان دانشگاه کوئین‌مری لندن، اقدام به جایگزینی پرکننده‌های بی‌کنش (Inert Fillings) با شیشه‌های زیست‌فعال جدید کرده‌اند. این ماده جدید نه‌تنها به احیای بخشی‌از مواد‌معدنی از‌دست‌رفته ناشی‌از پوسیدگی دندان کمک‌می‌کند بلکه با ایجاد یک محیط قلیایی، موجب از‌بین‌رفتن باکتری‌های شروع‌کننده پوسیدگی ابتدایی می‌شود‌.

کامپوزیت شیشه‌ای زیست‌فعال جدید همچنین فواصل بین دندانی را با مواد‌معدنی پر‌می‌کند و از‌این‌طریق موجب از‌بین‌رفتن باکتری‌های دهانی می‌شود که در ابتدا پوسیدگی را ایجاد‌کرده بودند. نتایج تحقیقات در آمریکا نشان‌می‌دهند که این امر موجب طولانی‌شدن عمر پرکردگی و کاهش سرعت پوسیدگی مجدد می‌شود، چرا‌که عمق نفوذ باکتری‌ها در ماده کامپوزیتی جدید بسیار کمتر‌از مواد خنثی قبلی است‌.

به‌تازگی محققانی که این فن‌آوری را تحت‌لیسانس دانشگاه کوئین‌مری به‌کار‌ گرفته‌اند، بیان‌می‌دارند:‌«‌برنامه داریم تا فن‌آوری احیاء مواد‌معدنی را در خمیردندان‌های جدید ®‌BioMinF به‌کارگیریم تا محصولی برای ترمیم و بازسازی دندان به بازار عرضه‌کنیم».

این محققان اضافه‌می‌نمایند: «همچنین فشار زیادی برای حذف کامل استفاده‌از پرکننده‌های آمالگام بر‌پایه جیوه تا سال ‌۲۰۲۰ وجوددارد که در توافقات بین‌المللی نیز بر‌آن تأکید بسیار شده‌است. استفاده از‌این نوع کامپوزیت شیشه‌ای نه‌تنها نیاز به استفاده از آمالگام‌های دندانی برپایه جیوه را مرتفع بلکه فرایند بهبود دندان‌ها را در‌عین حفظ زیبایی و سفیدی، تسریع می‌نماید».

تعداد بازدید : 1278

ثبت نظر

ارسال